Χρονάκη Άννα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
16/04/2011
Διάρκεια
25:11
Εκδήλωση
9ο Διήμερο Διαλόγου για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών
Χώρος
Νέο Αμφιθέατρο Κεντρικού Κτιρίου Πανεπιστημίου Αθηνών
Διοργάνωση
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία - Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Κατηγορία
Εκπαίδευση, Μαθηματικά, Λογοτεχνία
Ετικέτες
μαθηματικά, αριθμητικός γραμματισμός, πολυφωνική αφήγηση, λογοτεχνία, εκπαίδευση
Στις μικρές ηλικίες η λογοτεχνία -και ειδικότερα το παραμύθι- αποτελούν το κύριο μέσο για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ακρόασης, προφορικού λόγου, ανάγνωσης και δημιουργικής έκφρασης. Ένα παραμύθι αφηγείται μια ιστορία με λόγια και εικόνες, αλλά ταυτόχρονα εμπλέκει και προκαλεί τους συμμετέχοντες σε μονοπάτια εναλλακτικών και –ίσως- ανατρεπτικών αφηγήσεων. Όπως αναφέρει ο Βakhtin το λογοτεχνικό κείμενο δεν είναι στατικό, αλλά πολυφωνικό, ημιτελές και επιτελείται διαλογικά στον κοινωνικό χωρο-χρόνο. Αυτή η οπτική για το κείμενο μας ωθεί να προσεγγίσουμε την αφήγηση ως πολυφωνική διαδικασία ανάγνωσης και ανα-κατασκευής του λογοτεχνικού έργου η οποία παραμένει ανοικτή και ενδεχομενική. Μια τέτοια προσέγγιση μας επιτρέπει να ‘φανταστούμε’ την ‘σχεδίαση’ της αφηγηματικής χρήσης της λογοτεχνίας ως μέσο για την συλλογική ή/και αλληλεπιδραστική αφήγηση του λογοτεχνικού κειμένου ως επικοινωνιακό πλαίσιο ακόμη και μαθηματικών ιδεών. Στην παρούσα εργασία θα εστιάσουμε -με το παράδειγμα της Πελώριας Κολοκύθας των Αλεξέι Τολστόι και Νίαμ Σάρκυ- στη δυναμική της πολυφωνικής επαν-αφήγησης του λογοτεχνικού κειμένου ως μέσου για την ανάδυση δεξιοτήτων αριθμητικού γραμματισμού και θα συζητήσουμε τα όρια αυτής της διαδικασίας.
Η Άννα Χρονάκη είναι Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και συγκεκριμένα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης. Eίναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών και έχει μεταπτυχιακές σπουδές στο πεδίο της εκπαιδευτικής τεχνολογίας και της διδακτικής των μαθηματικών από το Bath University στη Μεγάλη Βρετανία. Έχει εργαστεί στο University of Bath, στο University of Aalborg στη Δανία και στο School of Education του Open University στο Milton Keynes. Το επιστημονικό της έργο εστιάζει σε θέματα θεωρίας και μεθοδολογίας της μαθηματικής παιδείας που αφορούν ζητήματα επικοινωνίας, χρήσεων τεχνολογίας και ανάπτυξης μαθηματικών εννοιών λαμβάνοντας υπόψη την πολυπολιτισμική πραγματικότητα των τάξεων και την έμφυλη διάσταση της αναπλαισίωσης των επιστημών σε εκπαιδευτικές πρακτικές. Έχει δημοσιεύσει σε διεθνή περιοδικά όπως; Educational Studies in Mathematics, European Journal of Educational Psychology, Journal of Philosophy in Mathematics Education, British Journal of Educational Research, Education, Communication, Information. Επίσης έχει αρκετά άρθρα σε ελληνικά περιοδικά με κριτές καθώς και κεφάλαια σε βιβλία με ελληνική ή/και διεθνή επιμέλεια. Πρόσφατα έχει επιμεληθεί ένα βιβλίο για την επικοινωνία στις τάξεις των μαθηματικών με θέμα: "Challenging perspectives on mathematics classroom communication" από τον εκδοτικό οίκο IAP (2005), και ένα βιβλίο για την έμφυλη οπτική της σχέσης μαθηματικών-τεχνολογίας-εκπαίδευσης με θέμα "Mathematics, Technologies, Education: the gender perspective" από τον εκδοτικό οίκο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2008).