Φιδετζής Βύρων
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
09/06/2017
Διάρκεια
00:25:36
Εκδήλωση
Επιστημονικό μουσικολογικό συμπόσιο: Η Νεοελληνική συμφωνία
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
ελληνική μουσική, συμφωνική μουσική, ελληνική συμφωνική μουσική, έλληνες συνθέτες, νεοελληνική συμφωνία, Ελληνικές Μουσικές Γιορτές, Δημήτριος Λιάλιος
Στο πλαίσιο των 13ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (συνδιοργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές - Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος “Λίλιαν Βουδούρη” συνδιοργάνωσε ημερίδα με τίτλο «Η νεοελληνική Συμφωνία», με τη συμμετοχή έγκριτων μουσικολόγων και μουσικών.
Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει όλες τις ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας.
Δημητρίου Λιάλιου: Όνειρο Μεσονυκτίου. Μια Νεοελληνική προγραμματική συμφωνία
Το Symphonisches Werk "Ein Mittelnachtstraum" γράφτηκε στο Μόναχο στα τέλη του 19ου αιώνα. Το κομμάτι αυτό, συνιστά κατά την άποψή του εισηγητή, την πρώτη γνωστή νεοελληνική συνεισφορά στον τύπο της ρομαντικής προγραμματικής συμφωνίας στα πρότυπα της Φανταστικής συμφωνίας και του Χάρολντ στην Ιταλία του Μπερλιόζ, των συμφωνιών Φάουστ και Δάντης του Λιστ και της συμφωνίας Μάνφρεντ του Τσαϊκόφσκυ. Τα συμφωνικά έργα του Διονύσιου Ροδοθεάτου "Αθαλία" και "Ο Σιντ" που γράφτηκαν μερικά χρόνια πριν, θα μπορούσαν να διεκδικήσουν μία θεωρητική χρονική πρωτιά. Ωστόσο προσωπικά νομίζω ότι ανήκουν ξεκάθαρα στον τύπο του συμφωνικού ποιήματος σε αντίθεση με το "Όνειρο". Το έργο του Λιάλιου λόγω της τετραμερούς του διαρθρώσεως και παρά τις ανισομερείς χρονικά διαστάσεις των μερών που το συναπαρτίζουν, εντάσσεται λογικά όπως προανέφερα στον τύπο της προγραμματικής συμφωνίας.
Ο Βύρων Φιδετζής γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε στο Κρατικό της Ωδείο. Ολοκλήρωσε τις μουσικές του σπουδές στο Μουσικό Πανεπιστήμιο της Βιέννης με τα διπλώματα σολίστ βιολοντσέλου και διεύθυνσης ορχήστρας. Στις συναυλίες του ως σολίστ και ως μαέστρος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ευρώπη, Ασία, Αμερική, Β. Αφρική) προβάλλει ιδιαίτερα τη νεοελληνική δημιουργία. Η δισκογραφία του σε βινύλια (LP) και δίσκους ακτίνας (CD), περιλαμβάνει πάνω από 100 τίτλους με τις εταιρείες LYRA, NAXOS, BIS, MELISM, SUBWAYS. Ενδεικτικά αναφέρονται: οι 3 συμφωνίες, τα συμφωνικά ποιήματα και 2 όπερες του Μ. Καλομοίρη, 3 συμφωνίες και τα ορατόρια του Π. Πετρίδη, 5 όπερες του Σ. Σαμάρα, 2 όπερες του Π. Καρρέρ, σειρά έργων του Ν. Σκαλκώτα, μεταξύ των οποίων οι 36 Ελληνικοί χοροί, καθώς και πλειάδα έργων συνθετών όπως οι Θ. Αντωνίου, Γ. Αξιώτης, Δ. Δραγατάκης, Α. Ευαγγελάτος, Β. Καλαφάτης, Π. Κούκος, Δ. Λαυράγκας, Δ. Λιάλιος, Ν. Χ. Μάντζαρος, Δ. Μητρόπουλος, Χ. Ξανθουδάκης, Γ.Α. Παπαϊωάννου, Αιμ. Ριάδης κ.ά. Έχει ενορχηστρώσει σειρά έργων, μεταξύ των οποίων τις όπερες Μάρκος Μπότσαρης και Fior di Maria (Μαριάνθη) του Π. Καρρέρ και Tigra, Lionella, και Medje του Σ. Σαμάρα. Υπήρξε μόνιμος αρχιμουσικός της ΕΛΣ και της ΚΟΑ, επικεφαλής σε ορχήστρες της Ρωσίας (Αικατερίνμπουργκ) και της Βουλγαρίας (Πάζαρτζικ) και καλλιτεχνικός υπεύθυνος της ΣΟ του Δήμου Θεσσαλονίκης. Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΚΟΑ την περίοδο 2004-2011 και από το 2016 Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Φιλαρμόνιας Αθηνών. Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών καθώς και στο Ιόνιο, του οποίου υπήρξε επί σειρά ετών μέλος της Διοικούσας Επιτροπής και του Διοικητικού Συμβουλίου του. Διετέλεσε Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής των Μουσικών Σχολείων (1994-2005). Τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών (1975), την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής (2000 και Μέγα Βραβείο Μουσικής 2016), το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (2018), το Ωδείον Αθηνών (2022), καθώς και από άλλους φορείς. Εξελέγη επίτιμο μέλος της Ενώσεως Ελλήνων Μουσουργών (1986). Το 2010 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών.