Γκότση Γλαύκη
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
16/01/2016
Διάρκεια
00:21:53
Εκδήλωση
Ε΄ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης: Ζητήματα ιστορίας, μεθοδολογίας, ιστοριογραφίας
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη (κτήριο οδού Πειραιώς)
Διοργάνωση
Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ)
Μουσείο Μπενάκη
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
ελληνικός μεσοπόλεμος, εικονογραφία, γυναίκες, κοινωνικές σχέσεις, χειραφέτηση των γυναικών, εμφάνιση, ντύσιμο, χτένισμα, νεωτερικότητα, 8 Μαρτίου
H ανακοίνωση αυτή έγινε στο πλαίσιο του Ε΄ Συνεδρίου Ιστορίας της Τέχνης με γενικό τίτλο «Ζητήματα ιστορίας, μεθοδολογίας, ιστοριογραφίας», που διοργάνωσαν η Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ.) σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη από τις 15 έως τις 17 Ιανουαρίου 2016.
Εικόνες μοντέρνων γυναικών στην ελληνική τέχνη του μεσοπολέμου
Σημείωμα της ομιλήτριας
Ποικίλες καλλιτεχνικές απεικονίσεις μοντέρνων γυναικών παράγονται και διακινούνται κατά την περίοδο του ελληνικού μεσοπολέμου. Καλλιτέχνιδες, διανοούμενες, συγγραφείς, γυναίκες από το χώρο της πολιτικής, αλλά και κοπέλες ή καθημερινές ανώνυμες γυναίκες συνιστούν συχνά το αντικείμενο ζωγραφικών πινάκων, σχεδίων αλλά και γλυπτών που παρουσιάζονται σε εκθέσεις ή δημοσιεύονται και σχολιάζονται σε έντυπα των δεκαετιών του 1920 και 1930. Μια σειρά από συμβάσεις στο ντύσιμο και στο χτένισμα, ενίοτε και η υιοθέτηση μοντερνιστικών τεχνικών στην απόδοση των μορφών, προσδίδουν στις εικονιζόμενες το μοντέρνο χαρακτήρα τους. Παράλληλα, η νεωτερικότητα των παριστανόμενων γυναικών ενδέχεται να σχετίζεται με διεργασίες και αλλαγές στις κοινωνικές σχέσεις, με ψυχολογικές θεωρίες περί του ατόμου και με αιτήματα για τη χειραφέτηση της έκφρασης της γυναικείας εμπειρίας.
Οι διαφορετικές εκδοχές της εικονογραφίας των μοντέρνων γυναικών του μεσοπολέμου αποτελούν το αντικείμενο της παρούσας εισήγησης. Ποιες είναι αυτές και ποια η δυναμική τους κατά τη διάρκεια της υπό εξέταση περιόδου; Πού εντοπίζονται και πώς είναι δυνατόν να εξηγηθούν οι μεταξύ τους αποκλίσεις; Σε ποιο βαθμό οι εικόνες αυτές και τα νοήματά τους μπορούν να ερμηνευθούν με βάση τις κοινωνικές ή πολιτικές τοποθετήσεις και επιλογές των παραγωγών και των θεατών τους, ή ακόμη των επώνυμων εικονιζόμενων γυναικών στην περίπτωση των πορτρέτων; Αυτά είναι τα κύρια ερωτήματα που θα απασχολήσουν την εισήγηση μέσα από την παρουσίαση συγκεκριμένων παραδειγμάτων.
Η Γλαύκη Γκότση είναι διδάκτορας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει διδάξει σε πανεπιστημιακά τμήματα, στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και σε δημόσια ΙΕΚ. Έχει επίσης υπάρξει μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις της αφορούν κυρίως τη νεότερη και σύγχρονη τέχνη μέσα από την οπτική της ιστορίας των γυναικών και του φύλου. Μαζί με τις Ανδρονίκη Διαλέτη και Ελένη Φουρναράκη συνεπιμελήθηκε το βιβλίο Το φύλο στην ιστορία: αποτιμήσεις και παραδείγματα, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Ασίνη.