Λύκος Ανδρέας
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
23/01/2017
Διάρκεια
01:10:44
Εκδήλωση
Hub Science
Χώρος
The HUB Events
Διοργάνωση
The HUB Events
Κατηγορία
Μαθηματικά, Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
Maurits Cornelis Escher, εικαστικές τέχνες, χαρακτική, χώρος, χωρόχρονος, μαθηματικά παράδοξα, γεωμετρία, διαστάσεις, φράκταλ, οφθαλμαπάτες, M.C. Escher
Ο μαθηματικός και συγγραφέας Ανδρέας Λύκος μέσα από την ομιλία του με θέμα «Πόσες είναι οι διαστάσεις στα έργα του χαράκτη Έσερ;» προσπαθεί, ψηλαφώντας το έργο του Έσερ (Maurits Cornelis Escher) , να αναδείξει, μεταξύ των άλλων, πώς ο διακεκριμένος χαράκτης απεικόνισε τον χωρόχρονο στα έργα του, αν και πώς τα μαθηματικά μάς βοηθούν να κατανοήσουμε ένα έργο τέχνης και αν ένα έργο τέχνης μπορεί να οδηγήσει σε μαθηματικά παράδοξα!
- Μπορεί κάποιος μη μαθηματικός να αλλάξει την αντίληψή μας για τα μαθηματικά;
- Μπορεί ένα χαρακτικό έργο να οδηγήσει σε μαθηματικά παράδοξα;
- Μπορούν τα μαθηματικά να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε ένα έργο τέχνης;
- Απεικονίζονται πάνω από 3 διαστάσεις σε έναν πίνακα;
- Μπορεί ένα έργο τέχνης να «ακροβατεί» ανάμεσα στις δύο και στις τρεις διαστάσεις;
Στη διάλεξή του ο ομιλητής διερευνά τον παιγνιώδη τρόπο με τον οποίο o χαράκτης Έσερ απεικόνισε τον χωροχρόνο στα έργα του. Αρχικά, ορίζει την έννοια της διάστασης και κάνοντας ένα νοητικό πείραμα μας βοηθά να κατανοήσουμε τον τρόπο που θα αντιλαμβανόμασταν ένα τετραδιάστατο αντικείμενο στον τρισδιάστατο χώρο μας. Στη συνέχεια, αξιοποιώντας την έννοια της αυτοομοιότητας, αναζητεί τα «σημεία τομής» κάποιων σημαντικών έργων του Έσερ με τη γεωμετρία των φράκταλ. Τέλος, μας οδηγεί να παρατηρήσουμε παράδοξα αντικείμενα που, ενώ μοιάζουν με γνωστά γεωμετρικά σχήματα, στην πραγματικότητα είναι οφθαλμαπάτες που μετασχηματίζουν τον χώρο.
Ο Ανδρέας Λύκος γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1975. Σπούδασε Μαθηματικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Στατιστική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Katholieke Universiteit di Leuven του Βελγίου. Από το 2004 εργάζεται στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Κάθε χρόνο συμμετέχει ως συντονιστής καθηγητής σε πολιτιστικά προγράμματα που έχουν ως κύριο αντικείμενο τη συνάφεια των μαθηματικών με τις τέχνες και την ιστορία τους. Σχετικές του εργασίες έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και ημερίδες. Έχει συγγράψει τα μαθηματικά μυθιστορήματα Αναμνήσεις συμμετρίας και Το πιστόλι του Νεύτωνα.