Αρφαρά Κάτια
Warsza Joanna
Perjovschi Dan
Ilić Nataša
Γλώσσα
Αγγλική, με παράλληλη ελληνική μετάφραση
Ημερομηνία
27/11/2015
Διάρκεια
85:50
Εκδήλωση
Transitions | Συμπόσιο: Τέλεια αρμονία Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Ευρώπη
Χώρος
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Διοργάνωση
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός, Πολιτική, Κοινωνικά θέματα
Ετικέτες
Ανατολική Ευρώπη, τέχνη, πολιτική, πολιτική δράση, ακτιβισμός, εθνικισμός, λιτότητα, ξενοφοβία, ρατσισμός
Μπορεί η τέχνη να γίνει ο φορέας μιας κοινής πολιτικής δράσης; Ένα διήμερο συμπόσιο για τα καλλιτεχνικά, ακτιβιστικά και πολιτικά διλήμματα της Ανατολικής Ευρώπης.
Πώς αντιδρά η καλλιτεχνική κοινότητα στις πιο σκληρές πολιτικές πρακτικές; Πώς αμφισβητεί τα καταπιεστικά και στενόμυαλα καθεστώτα; Πώς θίγει τα ζητήματα του άκρατου εθνικισμού; Μπορεί η τέχνη, και πάλι, να γίνει ο φορέας μιας κοινής πολιτικής δράσης; Ή μήπως είναι πολλά αυτά που περιμένουμε;
Tο διήμερο συμπόσιο με τίτλο Transitions | Συμπόσιο: Τέλεια αρμονία - Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Ευρώπη, με ομιλίες καλλιτεχνών, προβολές, μια διάλεξη, μια περφόρμανς και πάνελ συζητήσεων, αντανακλά τα καλλιτεχνικά, ακτιβιστικά και πολιτικά διλήμματα της Ανατολικής Ευρώπης, όπου η λιτότητα και η ξενοφοβία συνυπάρχουν σε «τέλεια αρμονία». Η σθεναρή αντι-μεταναστευτική στάση της περιοχής αποκαλύπτει κοινωνική αναλγησία, καθώς επίσης φόβο για τον «άλλο» και νεο-εθνικισμούς. Ίσως η διαίρεση μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Ευρώπης να είναι ακόμα βαθύτερη απ’ όσο φανταζόμασταν – και αποδεικνύεται ότι οι μετα-κομουνιστικές συνθήκες δεν αποτελούν παρελθόν.
Επιμέλεια: Κάτια Αρφαρά και Joanna Warsza
Με τους: Boris Groys, Piotr Gruszczynski, Nataša Ilić (WHW), Szabolcs Kiss Pál, LucaJanka László, Sodja Lotker, Tomislav Medak, Livia Páldi, Dan Perjovschi, Hajnalka Somogyi, Kuba Szreder, Adam Szymczyk, Wojtek Ziemilski, Artur Żmijewski, Κωστή Σταφυλάκη
Transitions | Συμπόσιο: Τέλεια αρμονία - Η πρόσφατη τέχνη και πολιτική στην Ανατολική Ευρώπη
Α΄ ΕΝΟΤΗΤΑ
1.Καλωσόρισμα και εισαγωγή από τη Joanna Warsza και την Κάτια Αρφαρά
2. Συζήτηση: «Τα πράγματα δεν μπορούν να συνεχίσουν να πηγαίνουν έτσι.» Α, βεβαίως και μπορούν.
Η Κάτια Αρφαρά είναι ερευνήτρια, συγγραφέας, καθηγήτρια και επιμελήτρια. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στις θεατρικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και διδακτορικού στην ιστορία της τέχνης από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Τα δοκίμιά της, που εστιάζουν στα σημεία συνάντησης των παραστατικών και των εικαστικών τεχνών, έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και κριτικές ανθολογίες. Έχει διδάξει σε πανεπιστήμια στην Ελλάδα και τη Γαλλία. Είναι ερευνήτρια στο Κέντρο για την Ιστορία και τη Θεωρία των Τεχνών του Παρισιού (EHESS). Από το 2009, είναι καλλιτεχνική διευθύντρια Θεάτρου και Χορού της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει γράψει το βιβλίο Théâtralités contemporaines (2011).
Katia Arfara is an Athens-based researcher, writer, teacher and curator. She holds an MA in theatre studies (Athens University) and a PhD in art history (Sorbonne University). Her essays at the crossroads of performing and visual arts have appeared in various journals and critical anthologies. She has lectured extensively in France and Greece. Dr Arfara is a associate researcher at the Centre for the History and Theory of the arts (EHESS, Paris). Since 2009 she has been the theater and dance artistic director at the Onassis Cultural Center. She is the author of the book Théâtralités contemporaines (2011).
Η Γιοάνα Βάρζα είναι επιμελήτρια και συγγραφέας στους χώρους των εικαστικών και παραστατικών τεχνών και της αρχιτεκτονικής. Ανάμεσα στις πρόσφατες δραστηριότητές της, ήταν επικεφαλής του προγράμματος κοινού της 10ης Manifesta που έγινε στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας (2014), επιμελήθηκε το Γεωργιανό Περίπτερο στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας (2013) και υπήρξε βοηθός επιμελήτρια της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Βερολίνου (2012). Αυτή την περίοδο είναι επικεφαλής του Curator Lab στο κολέγιο Konstfack της Στοκχόλμης. Ζει και εργάζεται στο Βερολίνο και τη Βαρσοβία.
Curator and writer in the fields of visual, performing arts and architecture. She was recently head of the public programme of Manifesta 10 in St. Petersburg (2014), curated the Georgian Pavilion at the 55th Venice Biennale (2013), and served as associate curator of the 7th Berlin Biennale for Contemporary Art (2012). Currently she is a head of Curator Lab at Konstfack in Stockholm. Joanna is based in Berlin and Warsaw.
Ο Νταν Περζόφσκι (γενν. 1961) ζει και εργάζεται στο Βουκουρέστι και το Σίμπιου της Ρουμανίας. Στις ατομικές του εκθέσεις περιλαμβάνονται οι: Pression, Liberté, Expression στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης στη Γκρενόμπλ (2015), Unframed στο μουσείο σύγχρονης τέχνης Kiasma του Ελσίνκι (2013), News from the Island στο Μουσείο Τέχνης του Ρέυκιαβικ (2012), Not over στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ρώμης (MACRO, 2011), Late News στο Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο στο Τορόντο (2010), What Happen to US? στο MoMA της Νέας Υόρκης και I am not Exotic I am Exhausted στην Kunsthalle της Βασιλείας (2007), The Room Drawing στην Tate Modern του Λονδίνου, On the Other Hand στο Portikus της Φρανκφούρτης και First of May στο Moderna Museet της Στοκχόλμης (2006), Naked Drawings στο Ludwig Museum της Κολωνίας (2005). Έχει συμμετάσχει επίσης σε ομαδικές εκθέσεις: Μπιενάλε του Σάο Πάουλο (2014), Τριενάλε του Αΐτσι (Ιαπωνία, 2013), Τριενάλε του Παρισιού (2012), Contemporary του Δουβλίνου (2011), Μπιενάλε της Λυών (2009), Μπιενάλε του Σύδνεϋ (2008), Fifth Floor στην Tate του Λίβερπουλ (2008), The Magelanic Cloud στο Κέντρο Πομπιντού του Παρισιού (2007), 52η Μπιενάλε της Βενετίας (2007), Μπιενάλε της Μόσχας (2007), 9η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης (2005). Ο Νταν Περζόφσκι τιμήθηκε με το βραβείο George Maciunas το 2004 και με το ECF Princess Margriet Award το 2013 (μαζί με τη Lia Perjovschi).
Dan Perjovschi (b. 1961) lives and works in Bucharest and Sibiu Romania. His solo exhibitions include “Pression, Liberté, Expression” at Magasin Grenoble in 2015, “Unframed” at Kiasma Helsinki 2013, “News from the Island” at Reykjavik Art Museum in 2012, “Not over” at MACRO Rome in 2011, “Late News” at Royal Ontario Museum Toronto in 2010, “What Happen to US?” at MoMA New York and “I am not Exotic I am Exhausted” at Kunsthalle Basel in 2007, “The Room Drawing” at Tate Modern London, “On the Other Hand” at Portikus Frankfurt and “First of May” at Moderna Museet Stockholm in 2006 and “Naked Drawings” at Ludwig Museum Cologne in 2005.
He has participated at group shows like Sao Paolo Biennial 2014, Paris Triennial 2012, Dublin Contemporary in 2011, Lyon Biennial in 2009, the Sydney Biennial and Fifth Floor at Tate Liverpool in 2008, The Magelanic Cloud at Pompidou Paris, the 52nd Venice Biennial and the Moscow Biennial in 2007 and the 9th Istanbul Biennial in 2005.
Perjovschi received George Maciunas Prize in 2004 and ECF Princess Margriet Award in 2013 (with Lia Perjovschi).