Σταυρίδου Ελισάβετ
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
17/01/2020
Διάρκεια
00:23:03
Εκδήλωση
ProfSpEdu2020 - Σχεδιάζοντας τη Διδακτική, την Επιμόρφωση και την Επαγγελματική Κατάρτιση των Εκπαιδευτικών Ειδικοτήτων
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ)
Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Κατηγορία
Εκπαίδευση
Ετικέτες
διδακτική, επιμόρφωση, επαγγελματική κατάρτιση, εκπαιδευτικός, ενδοσχολική επιμόρφωση, αξιολόγηση μαθητών, διδακτικές τεχνικές, θέατρο, εκπαίδευση, τάξεις μικτών ικανοτήτων, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Ελλάδα, έργο τέχνης, μουσική εκπαίδευση, γλωσσική ικανότητα, προσχολική ηλικία, τέχνη, κοινωνική ένταξη, σχολική τάξη, άτυπες μορφές διδασκαλίας, ηθοποιός
Ο Dewey υποστηρίζει την αξία της εμπειρίας στη συγκρότηση της γνώσης. Η ιδανικότερη μορφή μάθησης είναι αυτή που επιτυγχάνεται μέσα από την περιέργεια, τον πειραματισμό και τη φαντασία. Επίσης υποστηρίζει ότι το σώμα δεν μπορεί να αποκλείεται από τη γνώση ως κάτι περιττό. Οι μέθοδοι παιδαγωγικής δεν μπορούν να ασκούνται καταπιέζοντας τη σωματική δραστηριότητα και επιβάλλοντας τον διαχωρισμό της σκέψης από την σωματική της έκφραση. Η γνώση λοιπόν κατακτάται μέσα από την αρχή «μανθάνειν δια του πράττειν». Κι εδώ σ’ αυτό το σημείο συναντιέται ο παιδαγωγός με τον ηθοποιό. Ο ηθοποιός δημιουργήθηκε τη στιγμή που ο εξάρχων του διθυράμβου μπήκε στη μέση του κύκλου και άνοιξε διάλογο, δημιούργησε δράση. Ο ηθοποιός τοποθετεί τον εαυτό σε διάλογο με το σύνολο. Αυτή η καινοτομία δημιούργησε την τέχνη του ηθοποιού, τη Δραματική Τέχνη, αυτή δόμησε ο Στανισλάφσκι στα τέλη του 19ου αιώνα μέσα από τα 5 ιστορικά ερωτήματα. Το σώμα γίνεται γλώσσα επικοινωνίας, οι ήχοι και οι σιωπές γίνονται κείμενο· η έρευνα μέσα από την παρατήρηση και το πείραμα εισέρχεται στην τέχνη του θεάτρου. «Ο ηθοποιός πρέπει να έχει τεχνική» λέει ο Στανισλάφσκι, με την τεχνική δρα και με τη δράση δημιουργεί νοήματα και από τα νοήματα παράγεται γνώση. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η τέχνη του αδιαβάθμητου ηθοποιού είναι βαθιά παιδαγωγική. Ο ηθοποιός βάζει το παιχνίδι στο κέντρο της μάθησης εξαλείφοντας στερεότυπα, προκαταλήψεις και δίνει τη δυνατότητα στο τυχαίο να αποκαλύψει τη ζωή. Επανατοποθετεί τον άνθρωπο στον κέντρο του κόσμου. Τον άνθρωπο που με τη συνεχή πορεία του έρχεται σε επαφή με εκείνο που δεν γνωρίζει, αποδέχεται τον άλλον, τον διαφορετικό, δεν φοβάται τη σύγκρουση επειδή γνωρίζει ότι είναι η γενεσιουργός αιτία της δράσης. Το ερώτημα είναι αν όλοι οι ηθοποιοί που αποφοιτούν από μία Δραματική Σχολή είναι a priori ικανοί να παράγουν παιδαγωγικό έργο στις δομές της εκπαίδευσης. Η εισήγηση έχει στόχο να ερευνήσει την εκλεκτική σχέση παιδαγωγού-ηθοποιού, να μελετήσει και να παρουσιάσει έργο ηθοποιών στην εκπαίδευση από το 2002 που συστάθηκε με ΦΕΚ ο κλάδος Δραματικής Τέχνης (ΠΕ91.02) και τέλος να διερευνήσει τρόπους επιμόρφωσης και εξέλιξης, αξιολόγησης του εκπαιδευτικού τους έργου αλλά και των ακαδημαϊκών, επαγγελματικών προσόντων τους.
Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 7ου Επιστημονικού Συνεδρίου "ProfSpEdu2020 - Σχεδιάζοντας τη Διδακτική, την Επιμόρφωση και την Επαγγελματική Κατάρτιση των Εκπαιδευτικών Ειδικοτήτων" κατά την 3η συνεδρία με γενική θεματική "Ανάπτυξη διδακτικών τεχνικών για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και ζητήματα που προκύπτουν".
Η Ελισσάβετ Σταυρίδου είναι ηθοποιός και θεατρολόγος. Έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός σε παραστάσεις στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και σε ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, σε τηλεοπτικά σήριαλ, σε ραδιοφωνικές εκπομπές. Διδάσκει θέατρο σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες από το 1993. Έχει βραβευτεί για καινοτόμο ιδέα από το Υπουργείο Παιδείας όσον αφορά το Θέατρο στην Εκπαίδευση, καθώς και από την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για εφαρμογή εκπαιδευτικών σχολικών δράσεων στο πλαίσιο της δράσης Teachers4Europe. Έχει υλοποιήσει εισηγήσεις και θεατρικά εργαστήρια σε συνέδρια με γενικό τίτλο «Το Θέατρο στην Εκπαίδευση». Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και επιμορφώσεις για ηθοποιούς και εκπαιδευτικούς και είναι θιασώτης της δια βίου μάθησης.