Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Αιγυπτιακές Πολιτιστικές Αξίες στον Αρχαίο Ελληνικό Κόσμο κατά τη διάρκεια της Πρωτογεωμετρικής και της Αρχαϊκής Περιόδου. Εισαγωγή

Hölbl Günther

29 Ιουνίου 2012

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:19:42 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1871
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ύστερα από τη διακοπή κατά τους λεγόμενους «Σκοτεινούς Χρόνους», τον 10ο αι. π.Χ., τα Αegyptiaka πέρασαν στον ελλαδικό χώρο (Λευκαντί, Φορτέτσα) χάρη στην ανανέωση των σχέσεων μεταξύ του Αιγαίου και της Μέσης Ανατολής. Περί το 800 π.Χ. αντικείμενα αιγυπτιακού τύπου απαντώνται πιο συχνά (Ο τάφος της Ίσιδας στην Ελευσίνα, Ελεύθερνα, Κομμός), αλλά μόνο κατά την Ύστερη Γεωμετρική Περίοδο ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια πραγματική παρουσία τέτοιων εισαγωγών (Ερέτρια/Εύβοια, Campania/Μεγάλη Ελλάδα).

Τα Αegyptiaka αποτελούνται κυρίως από σκαραβαίους, μικρά γλυπτά από φαγεντιανή με τη μορφή αιγυπτιακών θεοτήτων και συμβόλων όπως επίσης και αγγεία από φαγεντιανή. Εκτός από τις αιγυπτιακές εισαγωγές, ασιατικές και αιγαιακές απομιμήσεις πληρούσαν τις απαιτήσεις, ειδικά οι αιγαιακές του 7ου αι. π.Χ. (Ρόδος, Μίλητος, Περαχώρα κλπ.). Τα αρχαιολογικά συνευρήματα (αφιερωματικοί αποθέτες, τάφοι) μας διδάσκουν ότι το μαγικό γεγονός αυτών των μικρών Αιγυπτιακών αφορούσε κυρίως την γυναικεία γονιμότητα και την προστασία των νεαρών παιδιών. Επιπλέον έχουμε να κάνουμε με αιγυπτιακά χάλκινα, και πάνω απ’όλα με πολυάριθμα κομμάτια της 25ης και 26ης δυναστείας που βρέθηκαν στο Ηραίον της Σάμου.

Από τα αιγυπτιακά φαγεντιανά προήλθαν τα φαγεντιανά της Αρχαϊκής Ελλάδας καθώς και ένα είδος Ανατολίζουσας Ελληνικής τέχνης (τέλος 8ου ως τον 6ο αι. π.Χ.). Στο πρώτο μισό του 6ου αι. π.Χ. συναντούμε προϊόντα του εργοστασίου φαγεντιανής της Ναύκρατης (στο δυτικό Δέλτα του Νείλου) σε ολόκληρη την Μεσόγειο.

Ειδικοί σκοποί αυτής της έρευνας θα μπορούσαν να είναι οι ακόλουθοι:
1) να καταλογογραφούν τα ευρήματα όσο πιο καθαρά και συστηματικά γίνεται,
2) να  προσδιορισθούν οι ομάδες παραγωγής και πιθανώς τα εργαστήρια,
3) πάνω απ’όλα να γίνει κατανοητή  η σχετικότητα της λαϊκής αιγυπτιακής μαγείας (μέρος της αιγυπτιακής λαϊκής θρησκείας) που έγινε αποδεκτή στον ελληνικό κόσμο της Εποχής του Σιδήρου  σε ορισμένες θέσεις με υπερπόντιες σχέσεις. Επιπροσθέτως, θα είναι αναγκαίο να επεξεργασθούν οι διαφορές των πολύπλευρων αιγυπτιακών πολιτιστικών αξιών με τον φοινικικό και καρχηδονιακό πολιτισμό.

Hölbl Günther Καθηγητής

Ο Γκύντερ Χέλμπλ γεννήθηκε στην Βιέννη το 1947. Αφού απέκτησε φιλολογική κατάρτιση,  συνέχισε στην αιγυπτιολογική κατεύθυνση. Δίδαξε στα Πανεπιστήμια του Σάλτζμπουργκ και της Βιέννης, επισκέπτης καθηγητής στα Πανεπιστήμια της Αλεξάνδρειας και του Καΐρου, ενώ διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Κατάνια.

Ο Πρόεδρος της αυστριακής δημοκρατίας του απένειμε το 1998 τον τίτλο του «Εξέχοντος Καθηγητή Πανεπιστημίου» ύστερα από αίτηση του Πανεπιστημίου του Σάλτζμπουργκ.

Ως προσκεκλημένος του Ιδρύματος Ωνάση δίδαξε στο Κέντρο Ελληνιστικών Σπουδών στην Αλεξάνδρεια.

Επιμελητής για δέκα χρόνια της αιγυπτιακής συλλογής του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βιέννης.

Τα κύρια πεδία έρευνας είναι η διάχυση της αιγυπτιακής θρησκείας και άλλων αιγυπτιακών πολιτιστικών αξιών στον Μεσογειακό κόσμο καθώς και η Πτολεμαϊκή και Ρωμαϊκή Αίγυπτος.

Το έργο που τον καθιέρωσε ήδη από πολύ νεαρή ηλικία είναι το Beziehungen der ägyptischen Kultur zu Altitalien το 1979. Από τότε συνέγραψε πλήθος μονογραφιών και άρθρων πάνω σε θέματα αρχιτεκτονικής των πτολεμαικών και ρωμαϊκών ναών της Αιγύπτου, όπως το τρίτομο Altaegypten im Roemischen Reich, καθώς και το Α History of Ptolemaic Empire. Συνεχίζει με το ίδιο πάθος να ερευνά αιγυπτιακά ευρήματα από ανασκαφικές θέσεις στη Μεσόγειο.

Είναι εκλεγμένο μέλος πολλών διεθνών σημαντικών πολιτιστικών οργανισμών και φορέων.

Είναι επιστημονικός συνεργάτης της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης Αρχαίας Αιγύπτου (ΕΕΜΑΑ).

Σχετικές ομιλίες