Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Αναλυτικές παρατηρήσεις προς μία συστηματική θεώρηση της σχέσης λόγου και μουσικής στο ελληνικό τραγούδι με πιάνο του πρώτου μισού του 20ου αιώνα

Χάρδας Κώστας

23 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 20:29 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1651
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Χάρδας Κώστας

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
23/05/2013

Διάρκεια
20:29

Εκδήλωση
Το ελληνικό τραγούδι: ιστορικές, κοινωνικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις

Χώρος
Αίθουσα διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής

Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»

Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός

Ετικέτες
ελληνικό τραγούδι, έντεχνο τραγούδι, τραγούδι με πιάνο

Η ομιλία αυτή του μουσικολόγου Κώστα Χάρδα, έγινε στο πλαίσιο της "Διημερίδας για το ελληνικό τραγούδι" που διοργάνωσε η Μεγάλη Mουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη" στο Μέγαρο Μουσικής και ανήκει στην ενότητα "Έντεχνο, "Λόγιο", "Λαϊκό".

Η σύνοψη της ομιλίας όπως δημοσιεύτηκε στο Πρόγραμμα της εκδήλωσης:
 

Από την εποχή του ρομαντισμού το τραγούδι με πιάνο αποτέλεσε έναν ιδιωτικό τόπο έκφρασης με δύναμη, ωστόσο, να εκφράσει ένα μεγάλο εύρος προσωπικών αλλά και συλλογικών συναισθημάτων και ιδεών. Στη μεταλαμπάδευσή του στην Ελλάδα, το είδος διατήρησε αυτή του τη δυναμική, η οποία τονίστηκε το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα, τόσο από την αισθητική του δύναμη να εκφράσει συλλογικές ιδέες στο πλαίσιο της ανάπτυξης και καθιέρωσης της λεγόμενης εθνικής σχολής, όσο και από την πλατιά εκδοτική του διάδοση (π.χ. τραγούδια υπήρχαν και ως ένθετα σε μουσικά, ή μη, περιοδικά.


Η παρούσα ανακοίνωση συνοψίζει τα πρώτα συμπεράσματα μίας έρευνας που στόχο έχει να διερευνήσει τη σχέση μουσικών, κυρίως αρμονικών, στοιχείων (όπως ο διάλογος μεταξύ τροπικότητας, τονικότητας και χρωματικότητας) με τις εικόνες, σκέψεις και συναισθήματα που εκφράζει το εκάστοτε ποιητικό κείμενο (π.χ. μελαγχολία, μοναξιά, φυσικά στοιχεία όπως ο ουρανός, κτλ). Απώτερος σκοπός είναι η ανάδειξη των κοινών και των διαφορετικών προσεγγίσεων στη μουσική 'απεικόνιση" των ιδίων θεμάτων, κάτι που δημιουργεί τις βάσεις για μία μελλοντική κριτική προσέγγιση στις αισθητικές συνδηλώσεις των αναλυόμενων έργων (π.χ. αναδεικνύεται η συνάφεια της χρωματικότητας με τη μελαγχολία, ένα χαρακτηριστικό που παραπέμπει από τη μία πλευρά στο χρωματισμό του ρομαντισμού και, από την άλλη, στην ύπαρξη του χρωματικού στοιχείου στο ελληνικό μοιρολόι).

Χάρδας Κώστας μουσικολόγος

Είναι λέκτορας συστηματικής μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Αθηναϊκό Ωδείο και μουσικολογία στο Α.Π.Θ. Υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών του έδωσε τη δυνατότητα να αποκτήσει MasterΓ από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και διδακτορική διατριβή από Πανεπιστήμιο του Surrey. Η διατριβή του κυκλοφόρησε από γερμανικό εκδοτικό οίκο. Έχει παρουσιάσει ανακοινώσεις σε συνέδρια και έχει δημοσιεύσει στα παρακάτω πεδία: ανάλυση και θεωρία της μουσικής, νεοελληνική μουσική, μουσική του δέκατου ένατου και του εικοστού αιώνα. Τον Μάιο του 2013 θα κυκλοφορήσει ηχογράφηση του με έργα για σόλο πιάνο σόλο πιάνο και μουσικής δωματίου του Γ. Α. Παπαϊωάννου για την εταιρία Naxos.

Σχετικές ομιλίες