Caruncho Fernando
Γλώσσα
Ισπανική (με παράλληλη ελληνική μετάφραση)
Ημερομηνία
21/11/2011
Διάρκεια
50:07
Εκδήλωση
Διάλεξη του αρχιτέκτονα τοπίου Fernanco Caruncho
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Megaron Plus
Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ)
Κατηγορία
Αρχιτεκτονική
Ετικέτες
αρχιτεκτονική τοπίου
Το 2000 εκδόθηκε στη Νέα Υόρκη από τις εκδόσεις Monacelli Press η μονογραφία του Fernando Caruncho, Mirrors of Paradise. Σε αυτήν, ο Dan Kiley (1912-2004), ο διάσημος Αμερικανός αρχιτέκτονας τοπίου έγραφε: «Ο σχεδιασμός τοπίου δεν πρέπει να είναι μια επιφανειακή αναδιάταξη των φυσικών στοιχείων μόνο για την ευχαρίστηση του ματιού. Υπάρχει μια μεγαλύτερη και σημαντικότερη τάξη και είμαι σίγουρος ότι ο Fernando Caruncho έχει την ικανότητα να ακούει αυτή τη φωνή με την καρδιά του και να την μεταφέρει πάνω στο τοπίο με το μυαλό του».
Οι μεσογειακές του καταβολές βοήθησαν τον Fernando Caruncho να κατανοήσει ότι η Δύση και η Ανατολή είναι δύο κόσμοι που αλληλοσυμπληρώνονται. Μέσα από τον θαυμασμό του και για τους δύο πολιτισμούς, έμαθε να χρησιμοποιεί τη γεωμετρία ως μια παγκόσμια γλώσσα και να την εφαρμόζει στο τοπίο. Οι κήποι του, εξάλλου, φημίζονται για τα γεωμετρικά τους σχέδια. «Η εμμονή μου είναι να απλοποιώ», δήλωσε ο ίδιος στην εφημερίδα The Telegraph τον Μάιο του 2010.
Και οι Financial Times έγραψαν: «Ο Caruncho σχεδιάζει πάντα με βάση τα τοπικά είδη φυτών. Αυτά προσαρμόζονται καλύτερα στις τοπικές συνθήκες και βοηθούν τα σπίτια με τους κήπους τους να ενσωματωθούν στο ευρύτερο τοπίο. Στις μεσογειακές περιοχές, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί τριαντάφυλλα, γιασεμί και συκιές, αμπέλια, εσπεριδοειδή και σχίνους, τα οποία τοποθετεί είτε ως μονάδες, έτσι ώστε να απολαύσει κανείς τον χαρακτήρα του ξεχωριστά, είτε μαζικά για να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα γαλήνης. Επίσης, ακολουθώντας την παράδοση της Ανδαλουσίας, πάντα βρίσκει χώρο για νερό, έτσι ώστε να “κατεβάσει” τον ουρανό στον κήπο και να ρίξει το αντανακλώμενο φως στους τοίχους των κτιρίων. Και πάντοτε δίνει άρωμα λουλουδιών».
Εκείνος, ωστόσο, προτιμά να αυτοαποκαλείται «κηπουρός». «Χρειάζομαι απόλυτη ηρεμία όταν κοιτάω έναν κήπο. Όταν τελικά η ιδέα έρχεται, σχεδιάζω γρήγορα, αλλά πριν από αυτό έχουν περάσει μέρες παρατήρησης και σκέψης. Η κατανόηση ενός κήπου ή ενός τοπίου μοιάζει με τη γνωριμία με έναν άνθρωπο. Είναι μια αργή διαδικασία, χρειάζεται χρόνος για να σκιαγραφήσεις την προσωπικότητα του άλλου».
«Η γεωμετρία είναι η πρώτη γλώσσα του ανθρώπου. Αλλά δεν είναι ο στόχος. Είναι το μέσο για να αγγίξουμε την αρμονία και τη γαλήνη», λέει ο Fernando Caruncho. Στη διάλεξή του στη σκηνή του Megaron Plus, ένας από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες τοπίου μιλάει για την πορεία του, τη δουλειά του και συνομιλει με το ελληνικό κοινό. Τη διάλεξη προλογίζουν ο Αντιπρόεδρος του ΚΙΚΠΕ (Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού Πολιτιστικού Έργου) Μάνος Δημητρακόπουλος και ο αρχιτέκτονας Μέμος Φιλιππίδης.
Ο Fernando Caruncho γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1958. Σπούδασε φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Autonoma της Μαδρίτης. Μέσα από τις σπουδές του ήρθε σε επαφή με τους κήπους και ανακάλυψε προς μεγάλη του έκπληξη και ενθουσιασμό ότι οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν τους κήπους ως τόπους συνάντησης και ακαδημίες. Ανακάλυψε την ιδέα του κήπου ως ενός τόπου όπου συναντώνται υλικοί και πνευματικοί κόσμοι και όπου η επαφή με τη φύση μπορεί να δώσει τροφή και στην ψυχή και στο σώμα. Έτσι, στράφηκε στην αρχιτεκτονική τοπίου σπουδάζοντας στη σχολή Castillo de Batres.
Σε ηλικία μόλις 21 ετών, ο Fernando Caruncho έγινε διάσημος όταν ο πρώτος του κήπος, τον οποίο του είχε αναθέσει ο θείος του, δημοσιεύτηκε στη γαλλική Vogue. Ο κήπος ήταν εμπνευσμένος από την Ιαπωνία και συνόδευε ένα σπίτι σχεδιασμένο από τον μοντερνιστή αρχιτέκτονα Richard Neutra. Από τότε, το αρχιτεκτονικό του γραφείο "Fernando Caruncho and Associates" έχει αναλάβει πλειάδα ιδιωτικών και δημόσιων κήπων, μεταξύ των οποίων η "La Terraza de los Laureles" στον Βοτανικό Κήπο της Μαδρίτης.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990, ο Fernando Caruncho δούλευε αποκλειστικά στην Ισπανία, όμως εδώ και πάνω από μια δεκαετία έχει περάσει τα σύνορα της πατρίδας του αναλαμβάνοντας έργα στις ΗΠΑ, τη Νέα Ζηλανδία, την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ιαπωνία, την Ελλάδα και αλλού. Ο ίδιος επιλέγει τις δουλειές του πολύ προσεκτικά. «Τα περισσότερα έργα μου χρειάζονται τρία με πέντε χρόνια για να ολοκληρωθούν. Αυτό σημαίνει μια μακρά, στενή σχέση με τους πελάτες. Το σημαντικότερο, λοιπόν, είναι η εμπιστοσύνη».
Έργα του Φερνάντο Καρούντσο δημοσιεύονται σε πολλά βιβλία και περιοδικά σε όλο τον κόσμο. Το 2000 εκδόθηκε στη Νέα Υόρκη από τις εκδόσεις Monacelli Press η μονογραφία του Mirrors of Paradise.