Verdonck Kris
Ζουμπουλάκης Σταύρος
Γραμματίδης Χρήστος
Κουναλάκη Ξένια
Γλώσσα
Αγγλική, Ελληνική (με παράλληλη μετάφραση στα αγγλικά)
Ημερομηνία
08/03/2016
Διάρκεια
62:38
Εκδήλωση
Τέχνη, Ελευθερία, Λογοκρισία (ημερίδα)
Χώρος
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών ιδρύματος Ωνάση
Διοργάνωση
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός, Κοινωνικά θέματα
Ετικέτες
τέχνη, ελευθερία, λογοκρισία, ελευθερία έκφρασης, καλλιτεχνική ελευθερία, πολιτική ορθότητα
Στην ανάρτηση αυτή, οι ομιλίες δημοσιεύονται στην αγγλική γλώσσα, είτε στην αγγλική πρωτότυπη εκφορά τους είτε με παράλληλη μετάφραση από τα ελληνικά στα αγγλικά.
Αν θέλετε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση με τις ομιλίες δημοσιευμένες στην ελληνική γλώσσα, πατήστε εδώ.
Scroll down for English Version
Τέχνη, Ελευθερία, Λογοκρισία (Ημερίδα στη Στέγη)
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων συνδιοργάνωσαν δημόσια συζήτηση για την ελευθερία έκφρασης στις τέχνες.
Για άλλη μία φορά σε όλο τον κόσμο, αλλά και στην Ευρώπη, γινόμαστε μάρτυρες μιας «σκλήρυνσης» της στάσης απέναντι στην καλλιτεχνική ελευθερία. Άλλοτε αφορμή είναι ένα «άσεμνο» ή «βλάσφημο» έργο, άλλοτε αφορά το πολιτικό περιεχόμενο παραστάσεων, ταινιών ή άλλων έργων τέχνης. Μήπως η πολιτική ορθότητα έχει φτάσει να οδηγεί σε αυτολογοκρισία; Είναι επικίνδυνο να ενσωματώνονται ακραίες ιδέες ή δηλώσεις σε ταινίες, θεατρικά έργα και εικαστικές εγκαταστάσεις; Μήπως κάποιοι ταυτίζουν καταχρηστικά το έργο τέχνης με τις ιδέες ή τις εικόνες που ενσωματώνει ως υλικό; Μήπως αδυνατούν να κατανοήσουν την απόσταση που χωρίζει το έργο τέχνης από τη δήλωση ιδεολογικής τοποθέτησης; Μήπως η διαρκής επίκληση της ατομικής ευθύνης του καλλιτέχνη μπορεί να οδηγεί σε αυτο-λογοκρισία; Πώς και από ποιον τίθενται εντέλει τα όρια στην ελευθερία της έκφρασης;
Τα ζητήματα αυτά έχουν έρθει (ξανά) στο προσκήνιο πρόσφατα, τόσο στην Ελλάδα όσο και αλλού. Γι’ αυτό, διοργανώθηκε μια δημόσια συζήτηση – σε 4 μέρη - με θέμα «Τέχνη, Ελευθερία, Λογοκρισία», στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, κατά τη διάρκεια της οποίας προσεγγίστηκαν αυτά τα ζητήματα σε εθνικό επίπεδο, αλλά και μέσα από μια διεθνή οπτική.
Τη συζήτηση συνδιοργάνωσαν η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Επιμέλεια: Χρήστος Καρράς, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Κωστής Παπαϊωάννου
Η ημερίδα με τίτλο “Τέχνη, Ελευθερία, Λογοκρισία”, αποτελείται από τέσσερα μέρη, τα οποία δημοσιεύονται στο Blod χωριστά:
1. Λόγος περί ελευθερίας
Συντονισμός:
Κωστής Παπαϊωάννου: Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Ομιλητές:
Vicky Baker: Αρχισυντάκτρια του περιοδικού Indexon Censorship
Νίκος K. Αλιβιζάτος: Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών
John Ralston Saul: Πρόεδρος της PEN International (2009-2015)
2. Ιερά και όσια
Συντονισμός:
Ξένια Κουναλάκη: Αρχισυντάκτρια διεθνών ειδήσεων και αρθρογράφος στην εφημερίδα Καθημερινή
Ομιλητές:
Kris Verdonck: Καλλιτέχνης που δραστηριοποιείται στη μεταβατική ζώνη μεταξύ εικαστικών τεχνών και θεάτρου, μεταξύ εγκαταστάσεων και περφόρμανς, μεταξύ χορού και αρχιτεκτονικής. Παρουσίασε το έργο του, Stills, στο πλαίσιο του 2ου Fast Forward Festival της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, το 2015.
Σταύρος Ζουμπουλάκης: Συγγραφέας, Πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος
Χρήστος Γραμματίδης: Δικηγόρος
3. Επικίνδυνες ιδέες
Συντονισμός:
Ηλίας Κανέλλης: Δημοσιογράφος, εκδότης του περιοδικού TheBooks’ Journal
Ομιλητές:
Lemine Ould M. Salem: Συν-σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Salafistes
Daniel Wetzel: Συνιδρυτής της θεατρικής ομάδας Rimini Protokoll (μαγνητοσκοπημένη δήλωση σε βίντεο)
Πηγή Δημητρακοπούλου: Σκηνοθέτης
Δημήτρης Χριστόπουλος: Αναπληρωτής Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
4. Η βουή του πλήθους
Συντονισμός:
Κωστής Παπαϊωάννου: Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Ομιλητές:
Χρήστος Χωμενίδης: Συγγραφέας
Caroline Fourest: Φεμινίστρια συγγραφέας, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, δημοσιογράφος, ραδιοφωνική παραγωγός στο FranceCulture και εκδότρια του περιοδικού ProChoix
Κώστας Κωστάκος (Old Boy): Blogger
ENGLISH VERSION
Art, Freedom, Censorship (Colloquium at the OCC)
The Onassis Cultural Centre and the General Secretariat for Transparency and Human Rights co-organize a public discussion on the freedom of expression in the arts.
Once again around the world and in Europe, we are bearing witness to a ‘hardening’ of attitudes concerning the freedom of expression in the arts. Sometimes this is manifested with regard to what is considered ‘obscene’ or ‘blasphemous’. Occasionally it is triggered by the political content of performances, films, or other artworks. Has political correctness reached a point where it has become self-censorship? Is it perilous to incorporate extreme ideas or statements in films, plays, and art installations? Do some people over-identify the artwork with the ideas or the images it incorporates, failing perhaps to grasp the distance between the work of art and whichever statement it incorporates? Who sets the limits to freedom of expression, and how?
These issues have recently re-emerged in Greece as well as other countries. For this reason, we invite you to participate in a public talk on ‘Art, Freedom, Censorship’ at the Main Stage of the Onassis Cultural Centre. There, we hope to engage with all these issues at a national level, as well as from an international perspective.
The talk is co-organised by the Onassis Cultural Centre and the General Secretariat for Transparency and Human Rights.
Curated by: Christos Carras, Afroditi Panagiotakou, Costis Papaioannou
PROGRAMME
1. Speaking of Freedom
Chair:
Costis Papaioannou: General Secretary for Transparency and Human Rights
Speakers:
Vicky Baker: Deputy editor of the magazine Index on Censorship
Nicos C. Alivizatos: Professor of Constitutional Law at the School of Law, University of Athens
John Ralston Saul: President of PEN International (2009-2015)
2. Untouchable Sanctity
Chair:
Xenia Kounalaki: Chief Editor of International News and Journalist for Kathimerini
Speakers:
Kris Verdonck: Artist working in the transit zone between visual arts and theatre, installation and performance, and between dance and architecture. His work Stills was presented in the context of the 2nd Fast Forward Festival of the Onassis Cultural Centre, 2015.
Stavros Zouboulakis: Writer, President of the Supervisory Council of the Greek National Library
Chris Grammatidis: Lawyer
3. Dangerous Ideas
Chair:
Elias Kanellis: Journalist, Publisher of the magazine The Books’ Journal
Speakers:
Lemine Ould M. Salem: Co-Director of the documentarySalafistes
Daniel Wetzel: Co-founder of the theatre group Rimini Protokoll (will contribute to the discussion with a video recorded statement)
Pigi Dimitrakopoulou: Director
Dimitris Christopoulos: Associate Professor of Political Science at Panteion University, and Vice President of the International Federation of Human Rights
4. The Madding Crowd
Chair:
Costis Papaioannou: General Secretary for Transparency and Human Rights
Speakers:
Christos Chomenidis: Writer
Caroline Fourest: Feminist Writer, Documentary Director, Journalist, Radio Presenter at France Culture, Editor of the magazine ProChoix
Kostas Kostakos (Old Boy): Blogger
Ο Κρις Βερντόνκ (γενν. 1974) σπούδασε εικαστικά, αρχιτεκτονική και θέατρο και αυτή η εκπαίδευσή του είναι εμφανής στη δουλειά του. Οι δημιουργίες του τοποθετούνται σε ένα μεταίχμιο μεταξύ εικαστικών τεχνών και θεάτρου, μεταξύ εγκατάστασης και περφόρμανς, μεταξύ χορού και αρχιτεκτονικής. Ως θεατρικός δημιουργός και εικαστικός καλλιτέχνης έχει ήδη πίσω του μια ευρεία ποικιλία έργων.
Σκηνοθέτησε θεατρικές παραγωγές και έκανε την παραγωγή διαφόρων εικαστικών εγκαταστάσεων: a.o. 5 (2003), Catching Whales Is Easy (2004), II (2005). Τα πρώτα Stills, με γιγαντιαίες προβολές, ήταν ανάθεση της La Notte Bianca της Ρώμης. Το 2007 δημιούργησε τη θεατρική εγκατάσταση Ι/ΙΙ/ΙΙΙ/ΙΙΙΙ, ενώ το 2008 το End έκανε πρεμιέρα στο Kunsten festival des arts των Βρυξελλών.
Ο Βερντόνκ παρουσιάζει συχνά συνδυασμούς από διαφορετικές εγκαταστάσεις και περφόρμανς, με το γενικό τίτλο Variations. Η Variation IV παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν το 2008. Το 2010 ολοκλήρωσε τον «κύκλο περφόρμανς» Actor #1, που παρουσιάζει τρεις παραλλαγές πάνω στο θέμα «από το χάος στην τάξη». Το Κ, a Society είναι ένας κύκλος εγκαταστάσεων εμπνευσμένος από το έργο του Franz Kafka, που έκανε πρεμιέρα στο Theaterder Welt στη Γερμανία, το 2010.
Το 2011 ο Βερντόνκ παρουσίασε δύο ερευνητικά πρότζεκτ: Το Talk αποπειράται την εξερεύνηση της γλώσσας, ενώ το Exit, μια από κοινού δημιουργία με την Alix Eynaudi, αποσκοπεί να αντιμετωπίσει το θέατρο ως μέσο. Την ίδια χρονιά παρουσίασε την πρώτη ατομική του έκθεση στο House for contemporary art Z33 (Χάσσελτ, Βέλγιο), όπου εκτέθηκε και ένα νέο έργο του, το Exote. Το 2012 δημιούργησε το Μ, a reflection, μια θεατρική παραγωγή με κείμενα του Heiner Müller και επί σκηνής τον ηθοποιό Johan Leysen και τον ψηφιακό του σωσία. Το Η, anincident, μια παράσταση μουσικού θεάτρου για μεγάλη σκηνή, βασισμένη στη ζωή και το έργο του Daniil Harms, έκανε πρεμιέρα το Μάιο του 2013 στο Kunsten festival des arts των Βρυξελλών.
Το Untitled (2014), μια σόλο δημιουργία για τον Ισπανό χορευτή και περφόρμερ Marc Iglesias, εξερευνά το φαινόμενο της απελευθερωμένης μορφής, τον ερμηνευτή που ρίχνεται στο θέατρο με έναν περιορισμένο τρόπο ως αν από κάποια μηχανική κατασκευή. Το ISOS, μια τρισδιάστατη βίντεο-εγκατάσταση βασισμένη στον κόσμο και τους χαρακτήρες από τα δυστοπικά μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας του J.G. Ballard, παρουσιάστηκε στο εργαστήριο του καλλιτέχνη στις Βρυξέλλες, το 2015. Το In Void, ένας κύκλος εγκαταστάσεων σχετικά με την ανθρώπινη απουσία, έκανε πρεμιέρα το Φεβρουάριο του 2016 στο Kaai studio’s.
Αυτή την περίοδο, ο Βερντόνκ δουλεύει πάνω στο έργο Bosch Beach, μια όπερα βασισμένη σε λιμπρέτο του Dimitri Verhulst και μουσική του Vasco Mendoza, έκανε πρεμιέρα στο Concertgebouw της Μπρυζ, το Σεπτέμβριο του 2016.
O Σταύρος Ζουμπουλάκης γεννήθηκε το 1953 στη Συκιά Λακωνίας. Σπούδασε νομική και φιλολογία στην Αθήνα και φιλοσοφία στο Παρίσι. Δίδαξε πολλά χρόνια στη μέση εκπαίδευση. Από το 1998 ως το 2012 διετέλεσε διευθυντής του περιοδικού «Νέα Εστία». Είναι πρόεδρος, από το 2008, του Δ.Σ. του βιβλικού ιδρύματος «Άρτος Ζωής». Το Φεβρουάριο 2013 ανέλαβε τη θέση του προέδρου του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Το 2015 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει συγγράψει πλήθος έργων μυθιστορηματικού, πολιτικού, φιλολογικού και θεολογικού περιεχομένου ενώ αρθρογραφεί τακτικά στον ημερήσιο τύπο. Το 2016 για το βιβλίο του με τίτλο Υπό το φως του μυθιστορήματος τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο δοκιμίου κριτικής ενώ το 2017 τιμήθηκε με το βραβείο του Ιδρύματος Πέτρου Χάρη της Ακαδημίας Αθηνών για το έργο του Ο στεναγμός των πενήτων. Δοκίμια για τον Παπαδιαμάντη.
Η Ξένια Κουναλάκη γεννήθηκε το 1971 στο Αμβούργο της τότε Δυτικής Γερμανίας. Αποφοίτησε από τη Γερμανικη Σχολή το 1988 και σπούδασε Επικοινωνια και ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από το 1994 εργάζεται στην "Καθημερινή" και το 2007 ανέλαβε επικεφαλής του τμήματος διεθνών ειδήσεων. Διατηρεί επίσης τακτική εβδομαδιαία στήλη στην ίδια εφημερίδα. Εργάστηκε στην ΕΡΤ (1995-2013), στο δελτίο ειδήσεων της ΝΕΤ ως συντάκτρια διεθνών ειδήσεων, ως παρουσιάστρια-παραγωγός στην εκπομπή ΑΡΤ-ΝΕΤ και ως ραδιοφωνική παραγωγός στο Τρίτο Πρόγραμμα.