Καρράς Χρήστος
Κάβουρας Παύλος
Zoehrer Konstantina
Ζέπου Αμαλία
Μαρμαράς Ηλίας
Βασιλοπούλου Βίκυ
Βαλλιανάτος Στέφανος
Ανδρίτσου Αναστασία
Sanchez–Colberg Ana
Descotes Olivier
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
11/12/2014
Διάρκεια
66:17
Εκδήλωση
Arts for Social Development
Χώρος
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών / Auditorium Theo Angelopoulos
Διοργάνωση
EUNIC Athens (European Union National Institutes for Culture)
British Council
Υπουργείο Εξωτερικών
Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού
Σπίτι της Κύπρου
Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα
Βασιλική Νορβηγική Πρεσβεία
Πρεσβεία Ρουμανίας
Ινστιτούτο Θερβάντες
Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός, Κοινωνία των Πολιτών
Ετικέτες
τέχνη, δημιουργικότητα, κοινωνική πρόοδος, κοινωνική επιχειρηματικότητα, ποιότητα ζωής, επιμόρφωση, κοινωνική ένταξη
Η ανοιχτή συζήτηση «Arts for Social Development» εξερευνά τον τρόπο που η Τέχνη και η Δημιουργικότητα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως παράγοντες κοινωνικής προόδου και οικονομικής ανάπτυξης, ενώ παράλληλα παρουσιάζει τα συμπεράσματα που προέκυψαν από μια σειρά εργαστηρίων που πραγματοποιήθηκαν από τον Απρίλιο μέχρι τον Νοέμβριο του 2014 στο πλαίσιο του προγράμματος Artsfor Social Development.
Καλλιτέχνες, εκπρόσωποι δημόσιων φορέων, ακαδημαϊκοί, εκπαιδευτικοί και επιχειρηματίες συζητούν για την αξία που έχει η συνδιαλλαγή ανάμεσα σε διαφορετικούς τομείς καθώς και ανάμεσα σε καλλιτέχνες, κοινωνικούς επιχειρηματίες και διάφορους οργανισμούς. Παράλληλα, εξερευνάται κατά πόσο οι κοινωνικές επιχειρήσεις μπορούν να βοηθήσουν τις τοπικές κοινωνίες να εξελιχθούν, να αντιμετωπίσουν τα καθημερινά προβλήματα και να ευαισθητοποιήσουν για μια σειρά μεγάλων κοινωνικών ζητημάτων, δείχνοντας μεγαλύτερο ενδιαφέρον και εκτίμηση προς τις Τέχνες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον προβληματισμό κατά πόσο οι τέχνες αποτελούν ισχυρό εργαλείο για την διαδικασία κοινωνικής επιμόρφωσης, κοινωνικής ένταξης και τοπικής ανάπτυξης.
Το Αrts for Social Development είναι ένα πρόγραμμα της ΕUNIC Αθήνας, και πραγματοποιείται με την συνεργασία του British Council, του Υπουργείου Εξωτερικών, του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού, της Κυπριακής Πρεσβείας – Σπίτι της Κύπρου, της Αυστριακής Πρεσβείας, της Νορβηγικής Πρεσβείας, της Πρεσβείας της Ρουμανίας, του Instituto Cervantes και του Swedish Institute. Σκοπός του προγράμματος είναι να αναδειχθεί η σημασία και η συμβολή των Τεχνών και του Πολιτισμού στην ανάπτυξη και την ευημερία μιας χώρας.
Ο Χρήστος Καρράς γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1962. Σπούδασε φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ και στη συνέχεια ολοκλήρωσε επιτυχώς το διδακτορικό του στη Σορβόννη (Paris I) το 1989. Η διατριβή του είχε τίτλο «Φιλοσοφία της μουσικής και της σύνθεσης από το 1945 – Σχετικά με τις συνθήκες της κριτικής». Όταν μετακόμισε στην Ελλάδα το 1990, εργάστηκε για αρκετά χρόνια στον τομέα του οίνου και των βιολογικών τροφίμων. Μεταξύ άλλων ήταν συν-ιδρυτής των Δρόμων του Κρασιού της Βόρειας Ελλάδας. Από το 2000 και εξής εργάζεται στον πολιτιστικό τομέα, αρχικά ως Διευθυντής Έργου του δικτύου MediMuses, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 2006 ορίστηκε πρώτος Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη στην Αθήνα. Το 2009 εντάχθηκε στο δυναμικό του Ιδρύματος Ωνάση ως Εκτελεστικός Διευθυντής της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, που άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό τον Δεκέμβριο του 2010. Από τότε επιμελείται το μουσικό πρόγραμμα και έχει επίσης συντονίσει διάφορες παραγωγές εικαστικών έργων και συνέδρια. Είναι υπεύθυνος για τον γενικό συντονισμό της Στέγης και την υποβολή εκθέσεων στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος.
Ο Παύλος Κάβουρας είναι Καθηγητής Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας (Εθνογραφία της Παραδοσιακής Μουσικής) του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι, επίσης, Διευθυντής του Τομέα Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας και του ομώνυμου Εργαστηρίου. Κατέχει δίπλωμα Ναυπηγού Μηχανολόγου από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (1978), Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Εφαρμοσμένη Αστική Ανθρωπολογία από το «City University of New York» και Διδακτορικό στην Πολιτισμική Ανθρωπολογία από το «The New School for Social Research of New York». Από το 2015 είναι Επισκέπτης Καθηγητής στο τμήμα Εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια (UCLA), όπου διδάσκει το σεμινάριο «Παγκοσμιοποίηση, Πολιτική του Πολιτισμού και Κοινωνική Δυναμική της Τέχνης». Έχει διεξάγει επιτόπια εθνογραφική έρευνα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Κάρπαθος, Θράκη, Λέσβος και Ανατολική Μακεδονία), στις Η.Π.Α. (Νέα Υόρκη- ελληνική παροικία) και στη Νοτιοδυτική Ινδία. Η διατριβή του εστιάζεται στην καρπάθικη αυτοσχέδια διαλογική ποίηση και μουσική –την επιτέλεση του “γλεντιού”, μίας μουσικής-πολιτισμικής τελετουργίας με ιδιαίτερη συμβολική σημασία για την τοπική κοινωνία. Η έρευνά του εξετάζει τις σχέσεις μεταξύ αφήγησης και μουσικής, εμπειρίας και επικοινωνίας και εστιάζεται στη διάδραση ανάμεσα στην εθνογραφία, τη φαινομενολογική ερμηνευτική και τη θεωρία της επιτέλεσης. Το 2015, ως συνεργάτης του Ιδρύματος Ωνάση (University Seminars Fellow), πραγματοποίησε μια σειρά από διαλέξεις στα παρακάτω αμερικάνικα πανεπιστήμια: Χάρβαρντ (Οκτ. 25-29), Μίσιγκαν (Ann Arbor) (Οκτ. 29-Νοέμβ. 1), Ιλινόις (Urbana- Champaign) (Νοέμβ. 1-8), Στάνφορντ (Νοέμβ. 8-13) και Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA, Νοέμβ. 13-20). Το 2016 ήταν επίσημος συνεργάτης του Ολλανδικού και Φλαμανδικού Ινστιτούτου στο Κάιρο, υπεύθυνος για τη διαχείριση και τη διεξαγωγή έρευνας στο πλαίσιο ενός προγράμματος συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, αλλά και γενικότερα γύρω από τις σχέσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις Αραβικές χώρες, μέσω συστηματικής ανθρωπολογικής έρευνας για τη μουσική και τον κινηματογράφο. Είναι μέλος των ακόλουθων εταιρειών: «American Anthropological Association», «Society for Ethnomusicology», «International Association for the Study of Popular Music» και «International Council for Traditional Music». Διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2006-2010) και υπήρξε συνιδρυτής και διευθυντής του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών “Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία: Ανθρωπολογικές και Επικοινωνιακές Προσεγγίσεις της Μουσικής” (2010-2012) των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι δημοσιευμένες εργασίες του περιλαμβάνουν εθνογραφικά και θεωρητικά κείμενα στα ελληνικά και στα αγγλικά σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Έχει λάβει μέρος σε ποικίλα ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια ως επιστημονικός υπεύθυνος, κύριος ερευνητής ή ειδικός σύμβουλος και είναι διευθυντής της σειράς «Εθνομουσικολογικά – Ανθρωπολογικά» (Εκδόσεις Νήσος). Είναι υπεύθυνος Διεθνών Σχέσεων του Φεστιβάλ ΑΝΑΛΟΓΙΟ.
Η Κωνσταντίνα Zoehrer είναι κοινωνική επιχειρηματίας και ερευνήτρια. Σε συνεργασία με μια διεπιστημονική ομάδα δημιούργησαν τις 180º (180 μοίρες), ένα κοινωνικό εγχείρημα που σχεδιάζει εργαλεία και λύσεις για κοινωνικά προβλήματα, βασισμένο στην ενεργή έρευνα και σχεδιαστική διαδικασία. Είναι μέλος του WEF Global Shapers από το 2012, όπου και επιλέχθηκε να συμμετέχει στο Συμβούλιο για την Κοινωνική Αρχιτεκτονική. Ως ερευνήτρια, είναι μέλος του “The ICSEM Project” (International Comparative Social Enterprise Models Project). Διατελεί επιστημονική σύμβουλος στο Κοινωνικό Δίκτυο Επιχειρηματικότητας (Social Entrepreneurship Supporting Network), μέσα στα πλαίσια της Οικονομικής Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Είναι πτυχιούχος Πολιτικών Επιστημών και Ιστορίας. Το 2014 κέρδισε την υποτροφία νεανικής καινοτομίας A.T. Kearney – Falling Walls Lab.
Η Αμαλία Ζέπου υπηρέτησε στον Δήμο Αθηναίων ως Αντιδήμαρχος για την Κοινωνία των Πολιτών και την Καινοτομία από το 2014 έως το 2019. Το 2013 δημιούργησε την πλατφόρμα της κοινωνίας των πολιτών «συνΑθηνά», η οποία αναπτύχθηκε περαιτέρω σε μια ιδέα που κέρδισε το βραβείο Bloomberg Philanthropies Mayors Challenge τον Σεπτέμβριο του 2014. Το «συνΑθηνά» οδήγησε σε δύο κομβικά έργα στη διοίκηση της Αθήνας, τα οποία βασίζονται σε νέες συνεργατικές διαδικασίες με την κοινωνία των πολιτών: μία στρατηγική αντιμετώπισης του φαινομένου των γκράφιτι και ένα νέο μοντέλο διαχείρισης ενός δημοτικού κτιρίου-δημοτικής αγοράς σε μια γειτονιά της Αθήνας. Το «συνΑθηνά» αναπτύχθηκε στη συνέχεια ως ένα δυναμικό δίκτυο για τη σύνδεση με τους ενεργούς πολίτες με στόχο την ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων, στο έργο “Curing the Limbo”, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “Urban Innovative Actions”. Υπήρξε υπεύθυνη για την υποψηφιότητα της Αθήνας ως Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Καινοτομίας το 2018 και για την ίδρυση του νέου τομέα Κοινωνικής Καινοτομίας στον Δήμο Αθηναίων. Πριν από τη θέση της στον Δήμο, εργαζόταν ως ανεξάρτητη παραγωγός ντοκιμαντέρ, ενώ μεγάλωνε τα τρία της παιδιά στην Αθήνα. Έλαβε το πτυχίο της στην Κοινωνική Ανθρωπολογία από το London School of Economics και συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας στο New School for Social Research της Νέας Υόρκης.
Ο Ηλίας Μαρμαράς είναι media artist και συνιδρυτής του Personal Cinema. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Σπούδασε πλαστικές τέχνες, πολεοδομία και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Paris VIII. Είναι συνιδρυτής της ομάδας media arts Personal Cinema. Αρθρογραφεί σχετικά με θέματα που αφορούν τη θεωρία των μέσων και τη media art, και εργάζεται σε παραγωγές που αφορούν κοινωνικοπολιτικά video games, όπως και ντοκιμαντέρ.
Η Βίκυ Βασιλοπούλου είναι απόφοιτος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών και δημιουργός του dancevacuum. Ασχολείται με τον χορό τουλάχιστον μια εικοσαετία. Το 2010 ίδρυσε την ομάδα σύγχρονου χορού dancevacuum που σκοπό έχει να φέρει κοντά, μέσω του χορού, Έλληνες και ανθρώπους με διαφορετική κουλτούρα από τη δική μας. Το dance-banoptikon είναι η δεύτερη χορογραφική δουλειά της ομάδας. Πρώτη χορογραφική δουλειά είναι το game over. Το κέντρο θεάματος παραστατικών τεχνών dancevacuum δημιουργήθηκε το 2012. Στηρίζει και ενισχύει κάθε μορφή έκφρασης και δημιουργίας, με στόχο την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ Ελλήνων δημιουργών και δημιουργών από άλλες εθνότητες, καλλιτεχνών ή μη, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας πυρήνας ανθρώπων με κοινό σημείο αναφοράς την τέχνη του χορού αλλά και κάθε άλλη μορφή τέχνης που τον αγκαλιάζει.
Η Αναστασία Ανδρίτσου είναι απόφοιτος της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πολυτεχνείο της Τουλούζης. Για επτά χρόνια εργάστηκε το τμήμα Διεθνών Συνεργασιών της Intracom, στη διάρκεια των οποίων εξειδικεύτηκε στα ασύρματα δίκτυα, το δορυφορικό internet και την τεχνολογία έξυπνων αυτοματισμών για το σπίτι και συνεργάστηκε με ερευνητικά κέντρα σε όλο τον κόσμο. Κατέχει επίσης μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από το 2004 εργάζεται στο British Council, όπου ως project manager στον τομέα της επιστήμης ολοκλήρωσε ένα σημαντικό πρόγραμμα για την επικοινωνία της επιστήμης, απευθυνόμενο σ το ευρύ κοινό και τα σχολεία. Το 2007 ανέλαβε τη Διεύθυνση Προγραμμάτων και Συνεργασιών, με πεδίο ευθύνης το προγραμματισμό και την ολοκλήρωση πολλών καινοτόμων προγραμμάτων στους τομείς της επιστήμης, των τεχνών και της εκπαίδευσης δημιουργώντας στρατηγικές συνεργασίες στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει αλλά και συμμετάσχει σε ένα μεγάλο αριθμό προγραμμάτων και συνεδρίων με αντικείμενο την επιχειρηματικότητα, την Κοινωνική Οικονομία και Καινοτομία, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την Καινοτομία στην εκπαίδευση. Η Αναστασία αναδείχθηκε ανάμεσα στις 50 φωνές της Guardian για τη σημασία της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Από τον Απρίλιο του 2018 είναι Διευθύντρια του British Council στην Ελλάδα.
Η Ana Sanchez–Colberg είναι Διευθύντρια του τμήματος Θεάτρου, Χορού και Τεχνών στο DEREE-American College of Greece και Καθηγήτρια Choreography and Composition στο University Dance and Circus Stockholm.