Πιερή Στέλλα
Πιερής Πιέρος
Κούρκουλα Κατερίνα
Gutberlet Hannes
Σοτοβίκης Διονύσης
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
20/06/2023
Διάρκεια
01:09:09
Εκδήλωση
19ος κύκλος διαλέξεων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων με τίτλο “διαλέξεις & διάλογοι”
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138
Διοργάνωση
Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής
Κατηγορία
Αρχιτεκτονική
Ετικέτες
αρχιτεκτονική, δημιουργικότητα, βιώσιμη αρχιτεκτονική, χώρος, επινόηση της αρχιτεκτονικής
Το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής πραγματοποίησε την Τρίτη 20 Ιουνίου, στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, την τέταρτη εκδήλωση του 19ου κύκλου διαλέξεων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων με τίτλο “διαλέξεις & διάλογοι”.
Οι Διαλέξεις Ελλήνων Αρχιτεκτόνων αποτελούν ιστορικά εμβληματικό θεσμό του ΕΙΑ καθώς, την τελευταία εικοσαετία, έχουν προσκληθεί και παρουσιάσει το έργο τους σημαντικοί δημιουργοί. Η παρουσίαση των ποικίλων εκφάνσεων του αρχιτεκτονικού έργου, αλλά και η κριτική τους αποτέλεσαν διαχρονικά χαρακτηριστικά αυτής της πρωτοβουλίας. Η παράλληλη παρουσίαση του έργου δύο αρχιτεκτονικών γραφείων και, στη συνέχεια, ο διάλογος μεταξύ τους αλλά και με το κοινό, θεωρείται από τους διοργανωτές ότι μπορεί να δώσει την αφορμή για δημόσια συζήτηση για την αρχιτεκτονική και τη σχέση της με τους θεσμούς και τις διαδικασίες παραγωγής και κρίσης της, αλλά και τις πολλαπλές εκδοχές της τόσο στον ιδιωτικό όσο και τον δημόσιο χώρο.
Τον γενικό συντονισμό των διαλέξεων εκ μέρους του ΔΣ του ΕΙΑ έχουν οι Αναστάσιος Κωτσιόπουλος (Αρχιτέκτων, ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ), Διονύσης Σοτοβίκης (Αρχιτέκτων) και Σοφία Τσιράκη (Αρχιτέκτων, καθηγήτρια ΕΜΠ).
Στην τέταρτη διάλεξη του κύκλου συμμετέχουν οι:
Pieris.Architects
Από τους «Hansel & Gretel» στο «The SPOT»_
Η πορεία προς την Αρχιτεκτονική Οικοσυναισθηματικής Νοημοσύνης
«Από που πηγάζει η δημιουργικότητα; Τι είναι πραγματικά βιώσιμη αρχιτεκτονική;
Πως χαράσσεται η πορεία από την αρχική ιδέα στην ολοκλήρωση του έργου…
Ίσως τελικά ξεκινά από ένα συναίσθημα, ή ακόμα και αισθήματα και εντυπώσεις που συνδέουν τις αισθήσεις μας με την αντίληψη του χώρου...».
Η διάλεξη πραγματεύεται το έργο του γραφείου Pieris.Architects μέσα από Διαγωνισμούς και υλοποιημένα έργα χρησιμοποιώντας την αναλογία της γνωστής ιστορίας των αδελφών Γκριμ που δημοσιοποιήθηκε το 1812. Τελικά υπάρχει μια εξελικτική πορεία προς μια αειφόρο αρχιτεκτονική έκφραση; Μπορεί ο χώρος να αποκτήσει διαχρονικό συμβολικό περιεχόμενο πέρα από αισθητική;
en-route-architecture-
Η επανεφεύρεση του τροχού
Ως αρχιτέκτονες, έχουμε να κάνουμε με ένα άυλο μέσο: τον χώρο. Ένα μέσο που είναι ταυτόχρονα αόρατο και κυρίαρχο. Σαν να σχεδιάζουμε τον αέρα, σχεδιάζουμε τον χώρο με στοιχεία που πλαισιώνουν, περιορίζουν ή/και επιτρέπουν την εμπειρία του με διαφορετικούς τρόπους. Ενώ η άρθρωση τέτοιων αρχιτεκτονικών στοιχείων είναι ατελείωτη, τα μέσα μας για να σχεδιάσουμε τον αέρα/χώρο είναι περιορισμένα. Οι τοίχοι, οι κολώνες και οι στέγες είναι αναμφισβήτητα μάλλον πρωτόγονα, αλλά και τα μόνα στοιχεία που καθορίζουν το χώρο. Αυτό κάνει τη διαδικασία της επινόησης της αρχιτεκτονικής αρκετά μπανάλ και πολύπλοκη ταυτόχρονα. Ο τροχός υπάρχει ήδη, αλλά είναι ανοιχτός για επανεφεύρεση. Μας ενδιαφέρει αυτή η διαδικασία επανεφεύρεσης. Επανεξετάζοντας το προφανές και πέρα από μια απλή αισθητική παραλλαγή, προκειμένου να καταλήξουμε σε μια αντι-διαισθητική λύση. Μια λύση που μπορεί να είναι ακόμα κοινότοπη ή απλή, αλλά που μπορεί (τουλάχιστον) να προσφέρει ένα διαφορετικό τρόπο αντίληψης.
Η δουλειά του γραφείου Pieris.Architects έχει δημοσιευτεί σε γνωστά διεθνή και ελληνικά περιοδικά αρχιτεκτονικής (Architizer, designbbom, New York Times, Αρχιτεκτονικά θέματα, ΔΟΜΕΣ, Ελληνικές Κατασκευές, Archetype, Archisearch, κλπ.) και έχει παρουσιαστεί σε σημαντικά Συνέδρια, Σχολές Αρχιτεκτονικής και Ιδρύματα (Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων, FAU University, Μουσείο Μπενάκη, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος κλπ.) Έχει συστηματική παρουσία στα ΜΜΕ (Καθημερινή, Τα Νέα, Ελευθεροτυπία, Το Βήμα, Athens Voice, Lifo κλπ.) Το έργο του γραφείου έχει συμπεριληφθεί σε ομαδικές αλλά και μονογραφικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Μεγάλη Βρετανία, Ιταλία, Ταιβάν και Νέα Υόρκη και έχει διακριθεί σε πληθώρα Διεθνών Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών στην Ελλάδα και το Εξωτερικό και έχει έδρες σε 3 χώρες, Ελλάδα, Κύπρο και Μεγάλη Βρετανία.
en-route-architecture- (e-r-a-) είναι ένα αρχιτεκτονικό γραφείο με έδρα την Αθήνα, που εστιάζει στην υλοποίηση κατασκευαστικών έργων σε διαφορετικές κλίμακες. Ιδρύθηκε τo 2016 από την Κατερίνα Κούρκουλα κα τον Hannes Gutberlet.
Η Δρ. Στέλλα Πιερή είναι αρχιτέκτονας μηχανικός, έχει ολοκληρώσει τις σπουδές στη Μεγάλη Βρετανία στα Πανεπιστήμια του Bath και Sheffield με Distinction και έχει διδακτορικό τίτλο σπουδών από το Ε.Μ.Π. με αντικείμενο την αξιολόγηση του ανθρακικού αποτυπώματος κατασκευών. Δίδαξε μαθήματα Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης και Οικοδομικής ως Ακαδημαϊκή Υπότροφος στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο (2010-2016). Είναι εταίρος του γραφείου Pieris.Architects από το 2003, μέλος του Royal Institute of British Architects και κριτής αρχιτεκτονικών διαγωνισμών.
Ο Πιέρος Πιερής έχει αποφοιτήσει από τη σχολή αρχιτεκτονικής Bartlett στο Λονδίνο (UCL) και είναι εταίρος του γραφείου Pieris.Architects από το 2004. Έχει διατελέσει κριτής σε διεθνείς και εγχώριους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και υπεύθυνος σύνταξης σε θέματα Αρχιτεκτονικής για «ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ» (2017-2021).
Η Κατερίνα Κούρκουλα (Λονδίνο, 1982) έχει εργαστεί σε διάφορα αρχιτεκτονικά γραφεία στο Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη και την Αθήνα. Έχει διδάξει στούντιο σχεδιασμού στην Cooper Union, Pratt και ETH Ζυρίχης. Η Κατερίνα σπούδασε αρχιτεκτονική στην Bartlett School of Architecture (UCL) στο Λονδίνο και την Cooper Union στη Νέα Υόρκη. Η Κατερίνα είναι συνεκδότης της έκδοσης με τίτλο Reactivate Athens (Ruby Press, 2017).
Ο Hannes Gutberlet (Χαϊδελβέργη, 1980) έχει εργαστεί για διάφορα αρχιτεκτονικά γραφεία στην Ολλανδία και την Ελβετία. Υπήρξε λέκτορας και ερευνητής στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής του ETH Ζυρίχης. Ο Hannes σπούδασε οικονομικά στο Πανεπιστήμιο EBS και αρχιτεκτονική στο TU Delft, MIT και ETH Ζυρίχης.
Ο Διονύσης Σοτοβίκης είναι αρχιτέκτων και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής.