Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Διεθνοποίηση και πολιτιστικές εξαγωγές: Ευκαιρίες και προκλήσεις στην ψηφιακή εποχή

Siil Ragnar, Καραντινάκης Γρηγόρης, Loscos David, Haasis Klaus

21 Φεβρουαρίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 42:59 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1066
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ο πολιτισμός, η ψυχαγωγία, η δημιουργική παραγωγή έχουν αφήσει πίσω τους, από τη δεκαετία του '90, τα παλιά μοντέλα της κεντρικά σχεδιαζόμενης και χρηματοδοτούμενης πολιτιστικής πολιτικής, και έχουν καλλιεργήσει ένα καινούργιο, σύνθετο μοντέλο, που αναγνωρίζει την προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή φύση των προτιμήσεων και παρακολουθεί τις αλλαγές και τις προκλήσεις.

Πλέον οι δημιουργοί δεν βασίζονται αποκλειστικά στην κρατική υποστήριξη, ενώ νέοι και τολμηροί επιχειρηματίες, μικρής και μεγάλης κλίμακας,  αντιλαμβάνονται τη δυναμική της δημιουργικής παραγωγής και το ρόλο του απρόβλεπτου στην ανάπτυξη του πολιτιστικού τομέα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού  και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Δημιουργικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με το Megaron Plus, οργάνωσε, στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, διήμερο συνέδριο, για να ανιχνεύσει το νέο τοπίο της πολιτιστικής παραγωγής και να θέσει τις βάσεις του διαλόγου για το ρόλο της Δημιουργικής Οικονομίας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με τη συμμετοχή  υψηλόβαθμων στελεχών της ΕΕ, εκπροσώπων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, μελών της διεθνούς και ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας, εμπειρογνωμόνων, εκπροσώπων του επιχειρηματικού και τραπεζικού τομέα,  και κυρίως πρωτοπόρων στη κατεύθυνση της πολιτιστικής δημιουργικότητας που αντιλήφθηκαν έγκαιρα τους καιρούς και υλοποίησαν τις ιδέες και τις καινοτομίες τους. 

Το καινούργιο τοπίο έχει διαμορφώσει τα δικά του χαρακτηριστικά, τη δική του αγορά  και ένα νέο σύστημα. Είναι φιλόξενο στην καινοτομία, στις πρωτοβουλίες και στις ανοιχτές συνεργασίες αναγνωρίζοντας τη δύναμη των τεχνών στη βελτίωση της ζωής στις πόλεις, αλλά και στις μικρές κοινότητες, καθώς και τις συνέργειες πολλών διαφορετικών χώρων και ειδικοτήτων. 

Το καινούργιο δεν προκύπτει τυχαία: χρειάζεται πρακτικές ικανότητες για την ανάπτυξη των ιδεών σε δημιουργικά προγράμματα, εγχειρήματα και επιχειρήσεις. Ειδικά εργαλεία για την αναζήτηση των προκλήσεων και  γνώση για τα θέματα που επηρεάζουν την πολιτιστική δημιουργία σε προσωπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Συνεχή παρακολούθηση των απαιτήσεων και των τάσεων για πολιτιστικά προϊόντα και ενημέρωση για τις αλληλεξαρτήσεις των πολιτιστικών οργανισμών.

Το Συνέδριο απευθυνόταν στις τοπικές και κεντρικές δημόσιες υπηρεσίες, τις τράπεζες, τα επιμελητήρια, τους επαγγελματικούς οργανισμούς, τα πανεπιστήμια, τις επενδυτικές εταιρίες, τη δημιουργική βιομηχανία, τους καλλιτέχνες, τους πολιτιστικούς μάνατζερ, τα πολιτιστικά ιδρύματα και τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς και η φιλοσοφία του βασίστηκε στη σημασία και τη συμβολή του πολιτιστικού τομέα στην υποστήριξη της οικονομίας και στη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας, αλλά και στη δυνατότητα να δημιουργηθούν ατζέντες για τους τρόπους με τους οποίους τμήματα της κοινωνίας θα συνεργαστούν για να δώσουν ευκαιρίες ζωής, κυρίως στους νέους.

Οι ενότητες του Συνεδρίου κάλυψαν θέματα όπως: 

-η κρατική πολιτική και  ιδιωτική πρωτοβουλία 

-η στρατηγική και η σύγχρονη πολιτική για την ανάπτυξη των δημιουργικών εγχειρημάτων και επιχειρήσεων 

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα και η οικονομική ανάπτυξη

-η συνεισφορά της δημιουργικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας

-οι επιδράσεις της πολιτιστικής δραστηριότητας στις τοπικές οικονομίες

-η χρηματοδότηση και οι επιχειρηματικές όψεις των σύγχρονων πολιτιστικών θεσμών

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα στην πράξη

-οι πολιτιστικές συνέργειες και εκκινήσεις

-η διαδρομή από την ιδέα στην εφαρμογή 

-τα νέα εργαλεία και οι χρηματοπιστωτικοί  μηχανισμοί

-οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις της ψηφιακής εποχής

-οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες

-η κινητικότητα των καλλιτεχνών και των προϊόντων του πολιτισμού

Siil Ragnar Πρόεδρος της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων της ΕΕ για τις Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες
Ειδικός στην πολιτιστική πολιτική και στις δημιουργικές βιομηχανίες, με πείρα στη διαμόρφωση εθνικών πολιτικών αλλά και στη διεθνή συνεργασία. Από τους ιδρυτές και ο σημερινός διευθυντής του Creativity Lab, συμβουλευτικής ομάδας των δημιουργικών βιομηχανιών της Εσθονίας. Εργάστηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού της Εσθονίας από το 2005 και από το 2011 μέχρι το τέλος του 2013 ως υφυπουργός των Τεχνών. Στη θέση αυτή ήταν υπεύθυνος για τη σύνταξη νέας πολιτιστικής πολιτικής μέχρι το 2020 και είναι ο βασικός αρχιτέκτονας της πολιτικής σε ό,τι αφορά τις πολιτιστικές βιομηχανίες στην Εσθονία από το 2006. Συμμετέχει στην ομάδα ειδημόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ό,τι αφορά τις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες από το 2008, ενώ από το 2011 είναι επικεφαλής και συν-επικεφαλής της ομάδας ειδημόνων, η οποία αποτελείται από 28 κράτη-μέλη και η οποία έχει εκπονήσει εγχειρίδιο πολιτικής για τη στρατηγική χρήση των Διαρθρωτικών Ταμείων της ΕΕ για την ανάπτυξη δημιουργικών βιομηχανιών, καθώς και μία αναφορά για τη διεθνοποίηση και τις στρατηγικές εξαγωγών για τις δημιουργικές βιομηχανίες. Είναι επίσης μέλος της Πλατφόρμας Εκμάθησης Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για Δημιουργικές Βιομηχανίες και έχει συμβουλέψει υποψήφιες πόλεις για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Έχει ασχοληθεί με πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη δημιουργικών βιομηχανιών σε πολλές χώρες.
Καραντινάκης Γρηγόρης Σκηνοθέτης, Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Ο Γρηγόρης Καραντινάκης έχει σπουδάσει Σκηνοθεσία κινηματογράφου & τηλεόρασης στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου (V.G.I.K.), Μόσχα και Σκηνογραφία – Ενδυματολογία στη Σχολή Κινηματογράφου Λ. Σταυράκου. Διδάσκει Υποκριτική στη Δραματική Σχολή Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Από το 2009 έως και το 2011 διετέλεσε Καλλιτεχνικός συνεργάτης - Aναπληρωτής Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Κ.Θ.Β.Ε, ενώ από το 2011 έως και σήμερα είναι Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Σκηνοθεσίες στον κινηματογράφο:

“Η χορωδία του Χαρίτωνα” – Ταινία μεγάλου μήκους (2005). 1ο Κρατικό Βραβείο Ταινίας Μυθοπλασίας, Κρατικό Βραβείο Ήχου, Βραβείο Κοινού, 46ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 2005, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Βραβείο Σκηνοθεσίας & Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αλεξάνδρειας, 2006, Ειδικό Βραβείο κριτικής επιτροπής Festival du film De Rome, 2010. “Perfect day” Σενάριο & Σκηνοθεσία – Ταινία μικρού μήκους – 1992. “Φωνή” – Σκηνοθεσία - Ντοκιμαντέρ – 1990. “Ιστορία ενός κρεβατιού” – Σενάριο & Σκηνοθεσία – Ταινία μικρού μήκους.

Σκηνοθεσίες στο θέατρο:
“Μικρά Διονύσια”- σκην. σύνθεση Κ.Θ.Β.Ε. – Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 2011. “Ηλέκτρα” – σκην. σύνθεση – Θεατρική παράσταση – Νεανική Σκηνή Κ.Θ.Β.Ε 2010. “Το κορίτσι με τα Μαύρα” του Μ. Κακογιάννη –Θεατρική παράσταση – Κ.Θ.Β.Ε 2009. “Το δάσος” του D. Mamet – Θέατρο Πορεία- 2003.

Σκηνοθεσίες στην τηλεόραση:
“Γιούγκερμαν” – Τηλεοπτική σειρά – ANT1 TV 2007. “Οι ιστορίες του Αστυνόμου Μπέκα” – Τηλεοπτική σειρά – ALPHA TV 2006. “Γη και Ουρανός” – Τηλεοπτική σειρά – MEGA TV 2005.

Loscos David Διευθύνων Σύμβουλος, Tenzing Media – Καθηγητής, Berklee Valencia (Διεθνές Marketing και Branding)

Σύμβουλος σε θέματα σχετικά με τη μουσική βιομηχανία και καθηγητής, τον διακρίνει το έντονο ενδιαφέρον του για τη διεθνοποίηση της μουσικής. Πριν 16 χρόνια ανέλαβε τη διεθνή ανάπτυξη τοπικών εξειδικευμένων καλλιτεχνών για λογαριασμό της BMG Music Spain, και έκτοτε διευρύνει την πείρα του σε ό,τι αφορά το παγκόσμιο μάρκετινγκ μουσικών brands και μουσικού υλικού. Από τότε, εργάστηκε ως product manager και label manager σε μουσικές εταιρείες και εταιρείες media (Eresmas, PRISA, BMG) μέχρι το 2003 που ίδρυσε τη δική του μουσική εταιρεία (Fireyellow) με σκοπό να προωθήσει διεθνώς μουσικά projects indie μουσικής και world music που έχουν έδρα τη Βαρκελώνη. Το 2008, υπήρξε από τους ιδρυτές της Tenzing Media, συμβουλευτικής εταιρείας για τις δημιουργικές βιομηχανίες που παρέχει υπηρεσίες διεθνοποίησης σε έργα και οργανισμούς που σχετίζονται με τη μουσική. Ως σύμβουλος, σχεδίασε το στρατηγικό σχέδιο διεθνοποίησης της εθνικής μουσικής για το Υπουργείο Πολιτισμού της Χιλής και το Cluster de Musica Uruguay. Διδάσκει στο Berklee College of Music της Βαλένθια και είναι συν-διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος στη Διοίκηση της Μουσικής Βιομηχανίας στο Πανεπιστήμιο Pompeu Fabra της Βαρκελώνης. Κατέχει πτυχίο MBA Μουσικών Βιομηχανιών από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ.

Haasis Klaus Σύμβουλος Δημιουργικών Επιχειρήσεων & επενδυτής επιχειρήσεων (Business Angel) - Γενικός Διευθυντής, Combine Innovation GmbH, Στουτγάρδη-Ρώμη

Σύμβουλος Δημιουργικών Επιχειρήσεων με πτυχία στο Μedia Εngineering και στη Δημοσιογραφία. Ασχολείται με την υποστήριξη και την καθοδήγηση επιχειρηματιών, στελεχών επιχειρήσεων, διοικητών και ομάδων συνεργατικών σχηματισμών στην διαχείριση καινοτομίας και τη δημιουργική σκέψη, ενώ είναι επενδυτής επιχειρήσεων μέσω της εταιρείας του Combine Innovation GmbH. Ιδρυτής και επί 18 έτη Διευθύνων Σύμβουλος της MFG Public Innovation Agency Baden-Württemberg, μιας από τις κορυφαίες εταιρείες καινοτομίας της Ευρώπης, που τροφοδοτεί τις Δημιουργικές Βιομηχανίες, τα Μέσα, και την Τεχνολογία Πληροφοριών και Τεχνολογίας. Έχει αναγνωριστεί ως ένας από τους πλέον έμπειρους σχεδιαστές και διαχειριστές συστημάτων καινοτομίας και διαδικασιών συνεργασίας της Ευρώπης. Έχει στήσει με επιτυχία εταιρείες, πρωτοβουλίες συνεργατικών σχηματισμών και δίκτυα όπως τα Baden-Württemberg: Connected και Open Source Business Alliance. Είναι Διευθυντής και Γραμματέας του TCI - Network for Clusters, Competitiveness and Innovation στη Βαρκελώνη και από το 2013 είναι ιδρυτικό μέλος του ΔΣ της Γερμανικής Πρωτοβουλίας για τη Μελλοντική Ηγεσία IZF. Συνδυάζει με μοναδικό τρόπο τη διαχειριστική τεχνογνωσία, την εμπειρία σε ηγετικές θέσεις, τις ανθρωποκεντρικές δεξιότητες και την εξειδίκευση στο υπνοσυστημικό coaching. Κατείχε πολλές ηγετικές θέσεις, όπως αυτή στο ιδιωτικό τηλεοπτικό δίκτυο SAT.1 ή αυτή στην Hoechst, μία από τις μεγαλύτερες χημικές και φαρμακευτικές εταιρείες στον κόσμο. Ζει στη Στουτγάρδη και στη Ρώμη.

Σχετικές ομιλίες

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs) 00:59:45

Φεβ 20, 2014

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs)

Tscherning Rasmus Wiinstedt Μενδώνη Λίνα Truszczyński Jan Μάνος Ιωάννης Ανδριοπούλου Έλλη

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης 53:38

Φεβ 21, 2014

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης

Branch Ann Καρυοφύλλης Πολύδωρος (Poka-Yio) Debaere Anita Καλδάρα Ξένια Garcia Casellas Edgar

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική