Βλαχογιάννη Αιμιλία
Καταλειφός Δημήτρης
Μαλιάρας Νίκος
Καράγιαννη Ειρήνη
Μαλλούχος Διονύσης
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
03/11/2014
Διάρκεια
124:09
Εκδήλωση
Αφιέρωμα «Δημήτρης Μητρόπουλος: ο Καλλιτέχνης, ο Άνθρωπος»
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Megaron Plus
Σύλλογος Αποφοίτων Βαρβακείου Σχολής
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
Δημήτρης Μητρόπουλος
Αφιέρωμα στην πολύπλευρη προσωπικότητα του «ιεροφάντη» της μουσικής, Δημήτρη Μητρόπουλου, μέσα από συνδυασμό ήχου, λόγου και εικόνας φιλοξενήθηκε τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Την επιμέλεια του αφιερώματος είχε αναλάβει η Αιμιλία Βλαχογιάννη, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων (PhD), η οποία έγραψε το κείμενο της αφήγησης, επέλεξε τα αποσπάσματα και είχε επιφορτιστεί με την παρουσίαση του αφηγηματικού μέρους της βραδιάς. Το αφηγηματικό μέρος του αφιερώματος συμπλήρωνε ο ηθοποιός Δημήτρης Καταλειφός, διαβάζοντας τα επιλεγμένα αποσπάσματα από επιστολές και συνεντεύξεις του Δημήτρη Μητρόπουλου.Το πρόγραμμα περιελάμβανε ακόμη μουσικολογική εισήγηση από τον Νικόλαο Μαλιάρα, Καθηγητή Ιστορικής Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (PhD).
Στο μουσικό μέρος η μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη ερμήνευσε συνθέσεις του Δημήτρη Μητρόπουλου, την οποία συνόδευσε στο πιάνο ο σολίστ Διονύσης Μαλλούχος.
Πολύτιμη υπήρξε για τη διοργάνωση του αφιερώματος η συμβολή του Απόστολου Κώστιου, καθηγητή Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, PhD («Ρrofessor»), ο οποίος πρόσφερε το μουσικό υλικό.
Ο λόγος, ο ήχος, η εικόνα, σε ένα «μοντάζ» δομημένο αρμονικά, διαλεκτικά και αιτιακά, συντέλεσαν στην εκπλήρωση του σκοπού της εκδήλωσης, όπως αυτός υποδηλώνεται από τον τίτλο «Δημήτρης Μητρόπουλος: ο Καλλιτέχνης, ο Άνθρωπος». Η επιλογή των διασωζόμενων επιστολών και απόψεων-συνεντεύξεων του θρυλικού μαέστρου και συνθέτη είναι ιδεολογικά σημαίνουσα, διότι μέσω αυτών ο Μητρόπουλος αυτοπροσδιορίζεται. Μέσω αυτών επίσης επιδιώχθηκε να δημιουργηθεί στον θεατή-ακροατή μια αίσθηση ομαλής ροής του χωροχρόνου αλλά και των αναδρομών, έτσι ώστε το κοινό να μπορέσει να προσλάβει σφαιρικά τις συνιστώσες της πολυσύνθετης προσωπικότητας του καλλιτέχνη, με συνεκτική αφηγηματική σειρά, μουσικά ακούσματα από τις συνθέσεις του, καθώς και επιστημονικές μουσικολογικές αναφορές.
Στο μουσικό μέρος της βραδιάς ακούστηκαν οι Τέσσερις Κυθηραϊκοί Χοροί για σόλο πιάνο, δύο από τις δέκα Inventions του Μητρόπουλου για φωνή και πιάνο σε ποίηση Κωνσταντίνου Καβάφη, καθώς και οι συνθέσεις για φωνή και πιάνο Ελπίδες χαμένες (σε στίχους αγνώστου ποιητή) και Η καρδιά της μάνας (σε ποίηση Ζαν Ρισπέν και στιχουργική απόδοση στα ελληνικά του Αγγέλου Βλάχου).
Το αφιέρωμα «Δημήτρης Μητρόπουλος: ο Καλλιτέχνης, ο Άνθρωπος» πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του MegaronPlus σε συνεργασία με το Σύλλογο Αποφοίτων Βαρβακείου Σχολής, αφού ο μεγάλος μαέστρος ήταν Απόφοιτος του Βαρβακείου.
Το αφιέρωμα προλόγισε με χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Συλλόγου, κ. Μάριος Μπαχάς, ο οποίος αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες και τις δραστηριότητες των Αποφοίτων της Βαρβακείου Σχολής και ειδικότερα στη συμβολή του συλλογικού τους φορέα στις επιτυχείς προσπάθειες για την επαναφορά των Πρότυπων Σχολείων στη Δωρεάν Δημόσια Εκπαίδευση
Η Αιμιλία Βλαχογιάννη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε κλασική φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Μεθοδολογία της Έρευνας στις Επιστήμες της Αγωγής», διάρκειας δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων, το οποίο οργανώθηκε από τον Τομέα της Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών(1992-93), με αντικείμενα:
Α) Μέθοδοι Έρευνας Παιδαγωγικών Θεμάτων.
Β) Στατιστική Εφαρμοσμένη στις Επιστήμες της Αγωγής.
Γ) Εισαγωγή στη χρήση του Η/Υ στην Παιδαγωγική Έρευνα
Εκπόνησε διδακτορική διατριβή με άριστα στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (ΦΠΨ) της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Ph.D, 1999, έκδοση Π.Α).
Δίδαξε σε δημόσια σχολεία της Δ.Ε, στην Ανώτερη (ΠΑΤΕΣ/ΣΕΛΕΤΕ) και Ανώτατη Εκπαίδευση, στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος ΦΠΨ του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Διετέλεσε Διευθύντρια στο Βαρβάκειο Πειραματικό Γυμνάσιο, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Γ΄ Αθήνας , Πρόεδρος Βαθμολογικών Κέντρων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, Πρόεδρος της Επιτροπής των Πολιτιστικών Προγραμμάτων Γ΄ Αθήνας, Αξιολογήτρια σχολικών εγχειριδίων και Αξιολογήτρια στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού.
Συμμετείχε σε πλείστα επιμορφωτικά προγράμματα μεταξύ των οποίων για τη Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της Γαλλίας (Centre international d’ études pédagogiques- CIEP-Paris, Sèvres), για την Εκπαιδευτική Πολιτική στο Βέλγιο (Υπουργείο Παιδείας της Γαλλικής Κοινότητας του Βελγίου), καθώς και στo πρόγραμμα για το Ερευνητικό Σχέδιο Σχολικής Ανάπτυξης σχετικά με την «Εθνική και την Ευρωπαϊκή ταυτότητα» στην Τσεχία.
Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά - εφημερίδες και έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε πανελλαδικά και παγκόσμια συνέδρια. Έχει διοργανώσει πλείστα εκπαιδευτικά σεμινάρια, ημερίδες, πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επιμόρφωσε με δειγματική διδασκαλία στη λογοτεχνία τους Έλληνες καθηγητές του Ευρωπαϊκού Σχολείου στο Λουξεμβούργο (2009). Ένα από τα βιβλία της διδάσκεται στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών.
Ασχολείται με τη συγγραφή και με τη διοργάνωση εκδηλώσεων πολιτισμού. Είναι επίτιμο μέλος του Συλλόγου Αποφοίτων Βαρβακείου Σχολής.
Ενδεικτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις:
«Τίτος Πατρίκιος, ο αγωνιστής, ο ποιητής, ο άνθρωπος», αφιέρωμα (Αρχαιολογική Εταιρεία)
«Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, το βαρβάκι της Επιστήμης» αφιέρωμα στη θεωρία των παιγνίων (Μουσείο της Ακρόπολης)
Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη (Μουσείο Μπενάκη)
«Αναστοχασμοί» φιλοσοφικό συμπόσιο αφιερωμένο στον Κώστα Αξελό (Μουσείο της Ακρόπολης)
«Δημήτρης Μητρόπουλος: ο Καλλιτέχνης, ο Άνθρωπος» Αφιέρωμα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών) κ.ά..
Ο Δημήτρης Καταλειφός γεννήθηκε στην Αθήνα.
Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Θέατρο στη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη.
Από το 1975 εμφανίζεται στο θέατρο σε έργα του ελληνικού και ξένου δραματολογίου –κλασσικού και σύγχρονου.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της «Σκηνής» (1980), του «Εμπρός» (1990) και τακτικός συνεργάτης του «Απλού Θεάτρου» στη δεκαετία του 2000. Εδώ και τρία χρόνια εμφανίζεται στο Θέατρο «Εμπορικόν».
Έχει τιμηθεί με το έπαθλο «Αιμίλιος Βεάκης» για τη διετία 2001-2003 για τις ερμηνείες του στα έργα «Ξεριζωμός» του Μπράιαν Φρίελ και «Τρία βήματα πριν» (μία σύνθεση μονοπράκτων του Καμπανέλλη, Τσέχωφ και Μπέκετ).
Επίσης τιμήθηκε με το βραβείο κοινού του περιοδικού «Αθηνόραμα» για τις ερμηνείες του στα έργα «Ξεριζωμός», «Βρικόλακες» του Χένρικ Ίψεν και επιστάτης του Χάρολντ Πίντερ.
Στον κινηματογράφο έχει εμφανιστεί σε ταινίες των Παντελή Βούλγαρη, Λάκη Παπαστάθη, Γιάννη Σμαραγδή, Νίκου Παναγιωτόπουλου, Κατερίνας Ευαγγελάκου, Ηλία Γιαννακάκη, Jonathan Nossiter και άλλες.
Έχει τιμηθεί για την ερμηνεία του στην ταινία «Θεόφιλος» του Λάκη Παπαστάθη με το βραβείο πρώτου αντρικού ρόλου στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1987.
Στην τηλεόραση συμμετείχε στις σειρές «Το μινόρε της αυγής» του Φώτη Μεσθεναίου και στο «Δέκα» του Μ. Καραγάτση σε σκηνοθεσία Πηγής Δημητρακοπούλου.
Για το «Δέκα» τιμήθηκε με το βραβείο πρώτου αντρικού ρόλου από την εφημερίδα Έθνος.
Διδάσκει υποκριτική εδώ και είκοσι χρόνια σε πολλές σχολές, τελευταία και στη δραματική σχολή του Εθνικού θεάτρου.
Ο Νίκος Μαλιάρας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Εθνικό Ωδείο και Πανεπιστήμιο του Μονάχου, από το οποίο αναγορεύθηκε διδάκτωρ το 1990. Είναι Καθηγητής Ιστορικής Μουσικολογίας και Διευθυντής του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.Τα ερευνητικά διαφέροντά του επικεντρώνονται στην μελέτη της Ιστορίας και της εργογραφίας της Νεοελληνικής Έντεχνης μουσικής, στην ιστορική και αναλυτική μελέτη της μουσικής του Μανώλη Καλομοίρη και άλλων εκπροσώπων της Εθνικής Σχολής, καθώς και τις συνάφειες της Ελληνικής μουσικής με την Ευρωπαϊκή, από τον Μεσαίωνα μέχρι σήμερα. Έχει επίσης ασχοληθεί με τη μελέτη των Βυζαντινών μουσικών οργάνων, μέσα από τις ιστορικές, φιλολογικές, αρχαιολογικές και εικονογραφικές πηγές. Έχει μελετήσει, επίσης, ιδιαίτερα το έργο των Μπαχ, Μπετόβεν, Μπραμς, Σοπέν, Μέντελσον, Ρ. Στράους και Στραβίνσκυ. Ο Νίκος Μαλιάρας έχει ιδρύσει το 1998 και διευθύνει τη Μικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, που έχει ασχοληθεί με έργα Ελλήνων συνθετών και έχει ερμηνεύσει σημαντικά έργα του κλασικού ρεπερτορίου. Το 2019 ίδρυσε την Ακαδημαϊκή Χορωδία Νέων Αθηνών (ΑΧΝΑ), που αποτελείται κυρίως από φοιτητές και αποφοίτους Μουσικολογίας και συνεχίζει τη δραστηριότητα της Χορωδίας του Πανεπιστημίου, με την οποία έχει στενή συνεργασία. Επίσης, ο Νίκος Μαλιάρας ίδρυσε (1989) και διευθύνει την Παιδική Χορωδία «Μανώλης Καλομοίρης», η οποία είχε 15ετή συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή και σχεδόν με όλες της ελληνικές επαγγελματικές ορχήστρες και χορωδίες. Το 2016 ίδρυσε σε συνεργασία με τον αρχιμουσικό Β. Φιδετζή την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών. Στη διάρκεια της αυτής ης δραστηριότητας έχει επιμεληθεί μουσικολογικά την έκδοση πολλών συμφωνικών και οπερατικών έργων Ελλήνων συνθετών.
Η Ειρήνη Καράγιαννη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε μονωδία στη Ρώμη, στο Λονδίνο και στο Μιλάνο, με υποτροφίες «Μαρία Κάλλας» και «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης». Απέσπασε το 1ο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Τζουζέππε ντι Στέφανο (Τράπανι Σικελίας), όπου πρωτοεμφανίστηκε ως Κάρμεν. Έχει πρωταγωνιστήσει σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνης, του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, καθώς και σε θέατρα του εξωτερικού, όπως Όπερα της Ρώμης, Κομουνάλε της Φλωρεντίας, Ρέτζο – Τορίνο, Θέρμες του Καρακάλλα, Σκάλα του Μιλάνου, Όπερα της Φραγκφούρτης, Λίνμπορυ Στούντιο του Κόβεν Γκάρντεν, Μάσσιμο – Παλέρμο, Κομουνάλε – Μπολόνια κ.α., σε ρόλους προκλασικού έως σύγχρονου ρεπερτορίου (Κάρμεν, Ροζίνα, Κερουμπίνο, Αντζελίνα, Τζουλιέττα, Οκτάβιαν, Ανταλτζίζα, Νικλάους, Ιζαμπέλα, κλπ). Έχει συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Καμεράτα, τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και έχει ερμηνεύσει πρώτες παγκόσμιες έργων πολλών σύγχρονων Ελλήνων συνθετών. Έχει ηχογραφήσει για τις εταιρείες ΕΜΙ και MDG.
Ο Διονύσης Μαλλούχος ξεκίνησε μαθήματα πιάνου στο Εθνικό Ωδείο με τη Θάλεια Μπαχά. Συνέχισε τις σπουδές του στο Ωδείο Αθηνών, απ΄ όπου και πήρε Δίπλωμα το 1987, στην τάξη του Γιώργου Αρβανιτάκη. Με την υποστήριξη των ιδρυμάτων «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» και «Μπάκαλα» μελετά κοντά στους ΜartaGulyas και IstvanGulyas, στην Ακαδημία «FerencLiszt» της Βουδαπέστης (1988-91).
Εχει εμφανισθεί στις σημαντικότερες αθηναϊκές αίθουσες, σε πολυάριθμα Φεστιβάλ (Πεντέλης, Κερκύρας, Ηρακλείου Κρήτης, Σάμου, Σύρου, Τήνου, Νάξου, Αίγινας, Πάτμου, Kορώνης, κ.α.) στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδας, καθώς και στο Μόντε Κάρλο, τη Γερμανία (Βερολίνο), τις Η.Π.Α. (Νέα Υόρκη, Ατλάντα, Nashville, πανεπιστήμια Princeton, Rutgers, Indianapolis), την Abuja της Νιγηρίας, στο Φεστιβάλ τηςBevagna και στη "VillaReale" τηςMonza στην Ιταλία, στη Βουδαπέστη, το Εstergom και άλλες πόλεις της Ουγγαρίας, κ.α., σε ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου.
Εχει συμπράξει ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, την ορχήστρα Sinfonietta Αθηνών, την Ορχήστρα Δωματίου του Δήμου Αθηναίων και την Ορχήστρα Εγχόρδων “FranzLiszt” της Ουγγαρίας (Ηρώδειο, Φεστιβάλ Αθηνών ΄93 ).
Εχει ηχογραφήσει για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Η δισκογραφική του παραγωγή περιλαμβάνει ποικιλία έργων για σόλο πιάνο και μουσικής δωματίου Ελλήνων και ξένων συνθετών, στις εταιρείες ΕΜΙ, SONY, SubwaysMusic, IRIDAClassical, UTOPIA-Mικρή Άρκτος.
Υπήρξε επί πολλά χρόνια συνεργάτης της ΦραγκίσκηςΚαρόρη στην ΕΤ-1, ως σεναριογράφος, παραγωγός και παρουσιαστής τηλεοπτικών μουσικών εκπομπών με έμφαση στον εκπαιδευτικό και ενημερωτικό χαρακτήρα, σε σχέση με τα παιδιά και τους νέους [«Ο Κόσμος της Μουσικής», Διεθνείς Μουσικοί Διαγωνισμοί, το «Παιχνίδι του μαύρου και του άσπρου» (1984-92), «Νέα και Νότες» (1994-95. Από τον Απρίλιο του 2003 παρουσιάζει καθημερινά ραδιοφωνικήεκπομπή στο Τρίτο Πρόγραμμα της Δημόσιας Ραδιοφωνίας («Ολα τα πρωινά του Τρίτου», πρωινή ζωντανή ζώνη).
Με τριαντακονταετή πείρα στη διδασκαλία του πιάνου, είναι σήμερα καθηγητής στο Αττικό Ωδείο και συντονιστής του μετεκπαιδευτικού σεμιναριακού κύκλου «Πιάνο Χωρίς Σύνορα». Παράλληλα δίνει masterclassesστην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, την Κοζάνη, τη Νάουσα, το Ηράκλειο Κρήτης και πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδας, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και Ωδεία. Από το 2007 διδάσκει Μουσική Αγωγή στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και από τον Αύγουστο του 2009 είναι διευθυντής στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας.
Είναι πτυχιούχος Χημικός Μηχανικός του Ε.Μ.Πολυτεχνείου.