Παπαδοπούλου Δέσποινα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
13/04/2011
Διάρκεια
00:36:00
Εκδήλωση
Γλώσσα & Εγκέφαλος. Από τη γλωσσική κατάκτηση στις γλωσσικές διαταραχές
Χώρος
Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος» - Κεντρικό Κτήριο Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου 30, Αθήνα
Διοργάνωση
Τομέας Γλωσσολογίας - Τμήμα Φιλολογίας - Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
CAID Center – Κέντρο κοινωνίας, επιστήμης και τέχνης
Κατηγορία
Γλωσσολογία / Γλωσσικά Θέματα
Ετικέτες
Γλώσσα, εγκέφαλος, Ειδική Γλωσσική Διαταραχή, γλωσσική επεξεργασία, λόγος, ελληνική γλώσσα, γλωσσική ανάπτυξη, γλωσσική ικανότητα, λεξιλόγιο, γραμματική, περιοχή Broca
Θέμα της ομιλίας είναι η «Ειδική Γλωσσική Διαταραχή» (ΕΓΔ), της οποίας περιγράφονται τα ειδικά χαρακτηριστικά σε επίπεδο κοινωνικό και λειτουργικό, ενώ προσδιορίζονται οι γενετικοί παράγοντες που συντελούν στη γέννηση ενός παιδιού που την εμφανίζει. Γίνεται, επίσης, αναφορά στις θεωρίες που εξηγούν τις διαφορετικές εκφάνσεις της και προσδιορίζουν το βαθμό στον οποίο επηρεάζει την ανάπτυξη του γλωσσικού συστήματος, την επεξεργασία πληροφοριών και τις γλωσσικές αναπαραστάσεις, δημιουργώντας πολύ συγκεκριμένα προβλήματα στη γραμματική και στη σύνταξη. Τέλος, αναλύονται οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για να μελετηθεί η γλωσσική επεξεργασία σε παιδιά με ΕΓΔ και σχολιάζονται έρευνες που έχουν γίνει θέμα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ΕΓΔ στη σύνταξη, στη γραμματική και στην εκφορά της ελληνικής γλώσσας.
Η Δέσποινα Παπαδοπούλου σπούδασε γλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και την Ψυχογλωσσολογία/Νευρογλωσσολογία στη «Διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας», μεταπτυχιακό δίπλωμα, Πανεπιστήμιο του Essex (1997) στη «Γλωσσική Κατάκτηση» και διδακτορικό Πανεπιστήμιο του Essex (2002) στην «Ψυχογλωσσολογία / Νευρογλωσσολογία»). Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια του Essex (1998-2001), της Κρήτης (2002-2004), του Αιγαίου (2004-2005) και της Θεσσαλονίκης (2003-2007) καθώς και στα Πανεπιστήμια της Βενετίας και της Γενεύης στο πλαίσιο του προγράμματος «Έρασμος». Από το 2007 είναι επίκουρη καθηγήτρια γλωσσολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι η γλωσσική επεξεργασία (κατανόηση και παραγωγή λόγου), η γλωσσική κατάκτηση, οι γλωσσικές διαταραχές και η διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας. Έχει εργαστεί ως έμπειρη ερευνήτρια στα ερευνητικά προγράμματα «Πυθαγόρας: Συγκριτική ανάλυση Τουρκικής και Ελληνικής: Γραμματική ανάλυση και εκμάθηση της Τουρκικής ως ξένης γλώσσας» (Πανεπιστήμιο Αιγαίου), «ΙΚΥΔΑ: Γραμματικά χαρακτηριστικά στη Διγλωσσία και την Ειδική Γλωσσική Διαταραχή» (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Πανεπιστήμιο Αμβούργου) και «ΠΕΝΕΔ: Κατανόηση και ερμηνεία προτάσεων της Ελληνικής: Συγκριτική μελέτη (α) χρονομετρικών πειραμάτων ανάγνωσης προτάσεων και (β) ανάλυσης δεδομένων γραπτού και προφορικού λόγου» (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). Επίσης, συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα COST (European Cooperation in the field of Scientific & Technological Research) με θέμα «Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment». Είναι μέλος της επιτροπής έκδοσης του EUROSLA Yearbook.
Έχει γράψει το βιβλίο Crosslinguistic variation in sentence processing: Evidence from relative clause attachment ambiguities (Amsterdam: Springer 2006) και μια σειρά άρθρων σχετικά με τη γλωσσική επεξεργασία, τη γλωσσική κατάκτηση και τις γλωσσικές διαταραχές .
1. Bortolini, U. & Leonard, L. Phonology and children with specific language impairment: Status of structural constraints in two languages. Journal of Communication Disorders, Elsevier, 2000, Vol. 33(2), pp. 131-150
2. Conti-Ramsden, G. & Botting, N. Classification of children with specific language impairment: Longitudinal considerations. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, ASHA, 1999, Vol. 42(5), pp. 1195
3. Gopnik, M. & Crago, M. Familial aggregation of a developmental language disorder. Cognition, Elsevier, 1991, Vol. 39(1), pp. 1-50
4. Lahey, M. & Edwards, J. Naming errors of children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, ASHA, 1999, Vol. 42(1), pp. 195
5. Mastropavlou, M. The effect of phonological saliency and LF-interpretability in the grammar of Greek normally developing and language impaired children. PhD Dissertation, Aristotelion Uni., Thessaloniki, 2006
6. Montgomery, J. & Leonard, L. Effects of acoustic manipulation on the real-time inflectional processing of children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, ASHA, 2006, Vol. 49(6), pp. 1238
7. Stark, R. & Tallal, P. Selection of children with specific language deficits. Journal of Speech and Hearing Disorders, ASHA, 1981, Vol. 46(2), pp. 114
8. Stavrakaki, S. Comprehension of Reversible Relative Clauses in Specifically Language Impaired and Normally Developing Greek Children* 1. Brain and Language, Elsevier, 2001, Vol. 77(3), pp. 419-431
9. Tomblin, J. & Buckwalter, P. Ηeritability of poor language achievement among twins. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, ASHA, 1998, Vol. 41(1), pp. 188
10. Tsimpli, I. & Stavrakaki, S. The effects of a morphosyntactic deficit in the determiner system: The case of a Greek SLI child* 1. Lingua, Elsevier, 1999, Vol. 108(1), pp. 31-85