Ταμπακάκη Πολίνα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
23/05/2013
Διάρκεια
22:49
Εκδήλωση
Το ελληνικό τραγούδι: ιστορικές, κοινωνικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις
Χώρος
Αίθουσα διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής
Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
ελληνικό τραγούδι, έντεχνο ελληνικό τραγούδι, μελοποιημένη ποίηση
Η ομιλία αυτή της φιλολόγου και μουσικού Πολίνας Ταμπακάκη, έγινε στο πλαίσιο της "Διημερίδας για το ελληνικό τραγούδι" που διοργάνωσε η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη" στο Μέγαρο Μουσικής και ανήκει στην ενότητα "Έντεχνο, "Λόγιο", "Λαϊκό".
Η σύνοψη της ομιλίας όπως δημοσιεύτηκε στο Πρόγραμμα της εκδήλωσης:
Αναφορές στον τρόπο με τον οποίο οι ποιητές αντιδρούν στις μελοποιήσεις των ποιημάτων τους γίνονται συνήθως εν παρόδω και συχνά έχουν ανεκδοτολογικό χαρακτήρα, με τη χρήση βιογραφικών και άλλων εξω-μουσικών και εξω-λογοτεχνικών στοιχείων. Στην ομιλία μου θα ασχοληθώ με τον τρόπο με τον οποίο Έλληνες ποιητές αντέδρασαν θετικά ή αρνητικά σε συγκεκριμένες μελοποιήσεις ποιημάτων τους, πώς αντιμετώπιζαν το ζήτημα της μελοποίησης της ποίησης γενικά, και κατά πόσο, και με ποιον τρόπο, οι αντιδράσεις τους λαμβάνονταν υπόψη από τους συνθέτες. Οι αντιδράσεις αυτές θα εξεταστούν σε σχέση με ζητήματα ποιητικής και ιδεολογίας. Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στη σιωπή ή την αμηχανία που πολλές φορές χαρακτηρίζει τη στάση των ποιητών, οδηγώντας σε διαφορετικές, και πολλές φορές αντιφατικές, δηλώσεις τους, κάτι που με τη σειρά του έχει προκαλέσει αμηχανία στους μελετητές. Οι αντιδράσεις των ποιητών στο ζήτημα της μελοποίησης θα εξεταστούν μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της αναζήτησης της αυτονομίας της ποίησης, που ξεκίνησε με ιδιαίτερη ένταση στη δυτική λογοτεχνία κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Οι Έλληνες ποιητές δεν ήταν ασφαλώς αμέτοχοι σε τέτοιες αναζητήσεις, και η μελοποίηση των ποιημάτων τους αποτελούσε για αυτούς ιδιαίτερη πρόκληση, καθώς συνοδευόταν συχνά από διεκδικήσεις ενός χαρακτηριστικά «ελληνικού» τραγουδιστικού στοιχείου.
Η Πολίνα Ταμπακάκη γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε φιλολογία και μουσική (βιολί).
Η διδακτορική της διατριβή King's College London) πάνω στη σχέση του Σεφέρη με τη μουσική βραβεύτηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα (Hellenic Foundation) ως η καλύτερη διδακτορική διατριβή στο Ηνωμένο Βασίλειο για το έτος 2007 στην κατηγορία των νεοελληνικών σπουδών. Κυκλοφόρησε στα ελληνικά με τον τίτλο Η μουσική ποιητική» του Γιώργου Σεφέρη. Μια μελέτη της σχέσης της μοντερνιστικής ποίησης με τη μουσική (Δόμος, 2011) και συμπεριλήφθηκε στη μικρή λίστα του περιοδικού Διαβάζω, στην κατηγορία του δοκιμίου. Σύντομα θα κυκλοφορήσει σε αγγλική έκδοση.
Εργάστηκε ως μεταδιδακτορική υπότροφος Hannah Seeger Davis στο Πρόγραμμα Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Princeton, και ως επισκέπτρια λέκτορας στο τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου. Κατέχει τη θέση George Seferis Research Associate στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών και στο Τμήμα Συγκριτικής Λογοτεχνίας του King's College London.