Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Ελληνικό Τραγούδι: τα τελευταία 60 χρόνια - 1η ομιλία: Το λαϊκό τραγούδι μετά το ρεμπέτικο

Τσάμπρας Γιώργος

7 Νοεμβρίου 2018

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 97:42 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1134
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Με το ελληνικό τραγούδι, το πιο αγαπημένο είδος μουσικής στην Ελλάδα, εγκαινιάζει τον 9ο χρόνο λειτουργίας του το Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής. Ο Κώστας Μυλωνάς και ο Γιώργος Τσάμπρας, ερευνητές και συγγραφείς που έχουν ασχοληθεί όσο λίγοι με το θέμα, δίνουν την ευκαιρία στο ευρύ κοινό να γνωρίσει, μέσα σε οκτώ δίωρα σεμινάρια, την ιστορία, το ρεπερτόριο και τους σημαντικότερους δημιουργούς και εκτελεστές του. 

Το Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας, που εγκαινιάζει τον 9ο χρόνο λειτουργίας του, έχει πλέον καθιερωθεί ως θεσμός στη δια βίου μάθηση, κάτι που εξηγεί και την αθρόα προσέλευση συμμετεχόντων που κάθε χρόνο σημειώνεται. Απευθύνεται στο ευρύ κοινό που αγαπάει την έντεχνη μουσική και θα ήθελε να αποκτήσει γενικές γνώσεις, ώστε να την κατανοήσει και να την εκτιμήσει σε βάθος. Μπορεί επίσης να προσφέρει σφαιρική γνώση για τη μουσική σε φοιτητές ή επαγγελματίες από άλλους χώρους του πολιτισμού. Τα σεμινάρια του κύκλου, που συνοδεύονται από οπτικοακουστικό υλικό, παρουσιάζουν καθηγητές Πανεπιστημιακών Τμημάτων Μουσικών Σπουδών, ειδικοί επιστήμονες και διακεκριμένοι καλλιτέχνες.

Ο θεσμός εντάσσεται στις εκπαιδευτικές δράσεις του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής και στηρίζεται από τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Ελληνικό Τραγούδι: τα τελευταία 60 χρόνια - 1η ομιλία: Το λαϊκό τραγούδι μετά το ρεμπέτικο

Εξωτικά, αρχοντορεμπέτικα και δημοτικά στα χρόνια του ’50. Η «θλίψη» για τη φτώχια, τη μετανάστευση και την κοινωνική αδικία μέσα από το λαϊκό τραγούδι της δεκαετίας 1955-1965. Λαϊκοδημοτικοί συνδυασμοί στο όνομα μιας συνεχώς αυξανόμενης αστυφιλίας και εσωτερικής μετανάστευσης. Το «πέρασμα» του «ινδικού» κινηματογράφου και ο «μύθος» του «ινδικού» τραγουδιού.

Τσάμπρας Γιώργος Δημοσιογράφος

Γεννήθηκε το 1964 και από έξι χρονών κατοικεί στον Πειραιά. Σπούδασε κοινωνιολογία. Εισέβαλε στην δημοσιογραφία μέσω του ειδικού μουσικού τύπου το 1982 και έκτοτε …παρέμεινε. «Μουσική» (1982 – 1987), «Ήχος» (1987 – 1994), «Δίφωνο»(1995 – 2001, 2006 - 2007), «Echo & artis» (2002 – 2003).

Παράλληλα, συνεργάστηκε, για μικρά ή μεγαλύτερα διαστήματα, με περιοδικά ποικίλης ύλης αλλά και εφημερίδες: «Τηλέραμα», «Επίκαιρα», «Εικόνες», «TV Ζάπιγκ», «Καθημερινή», «Ποντίκι» «Βήμα» και «Ελευθεροτυπία».

Στο ραδιόφωνο ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1985. Στο Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΤ. Με το Δεύτερο πρόγραμμα αλλά και με την ΕΡΑ – 4, συνεργάστηκε τότε ως το 1991. Το 1987, με την ίδρυση της ιδιωτικής ραδιοφωνίας, συνεργαζόμενος με τον ΑΘΗΝΑ 9.84, έκανε την πρώτη, ουσιαστικά, καθημερινή εκπομπή της ιδιωτικής ραδιοφωνίας για το ελληνικό τραγούδι. Ύστερα από 12άχρονη απουσία, επανήλθε στο Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΑ, στις αρχές του 2004 και -με μικρές διακοπές που είχαν να κάνουν με γενικότερα γεγονότα– παρέμεινε εκεί μέχρι τον Αύγουστο του 2015. H πιο πρόσφατη συνεργασία του είναι με τον Ρ/Σ «Στο Κόκκινο 105.5».

Το 1991 έγραψε μια πρώτη μορφή της «Ιστορίας του νεοελληνικού τραγουδιού» από τον 18ο αι. μέχρι σήμερα, για το βιβλίο μουσικής της Α΄ Λυκείου («Η μουσική στον αιώνα μας» Β΄ Μέρος, Εκδόσεις ΟΕΔΒ). Το 2003 η «Ιστορία του νεοελληνικού τραγουδιού» ξαναγράφτηκε απ’ την αρχή και εκδόθηκε από το «Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο» στον Τρίτο τόμο του μαθήματος «Ελληνικός Πολιτισμός» (Τέχνες ΙΙ: Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού).

Για δέκα πέντε περίπου χρόνια (1995 - 2010), ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη μορφή και το περιεχόμενο και έχει επιμεληθεί την επανέκδοση μεγάλου μέρους της ιστορίας της ελληνικής δισκογραφίας σε δίσκους ακτίνας. Συνολικά, έχει φροντίσει για την επανέκδοση περισσότερων από …1000 δίσκους.

Το 2005 κυκλοφορεί το πρώτο «αυτοτελές» βιβλίο του («Μιχάλης Σουγιούλ – Ας ερχόσουν για λίγο»). Το 2008 κυκλοφόρησε το βιβλίο «Αντάρτης κλαριντζής», Ακολούθησε το βιβλίο – λεύκωμα «ΑΛΕΞΙΟΥ» (Εκδ. Αδάμ, τέλη 2009). Και η τελευταία δουλειά του στο χώρο του βιβλίου, είναι η οργάνωση και η επεξεργασία του υλικού στο βιβλίο «Γιώργος Ζαμπέτας - Βαθειά στη θάλασσα θα πέσω…», Εκδ. «Άγκυρα», Νοέμβριος 2013).

Σχετικές ομιλίες

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 1η: Με νταούλια και ζουρνάδες 01:29:18

Σεπ 23, 2021

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 1η: Με νταούλια και ζουρνάδες

Πολυζώη Βασιλική Ανδρουτσόπουλος Πέτρος Κατσιάνης Στέλιος Κοπανιτσάνος Κωνσταντίνος Μήτσου Πέτρος Νιάρχος Ανδρέας Βέη Γιώτα

Γλώσσα: Ελληνική

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 2η: Ήρθαν  για να μείνουν 01:46:41

Σεπ 29, 2021

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 2η: Ήρθαν για να μείνουν

Πολυζώη Βασιλική Ανδρουτσόπουλος Πέτρος Κοπανιτσάνος Κωνσταντίνος Ζαρίας Γιάννης Κορκόβελος Κλέαρχος Λιουδάκη Μαριάνθη

Γλώσσα: Ελληνική

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 3η: Ο άρχοντας του περιθωρίου 01:39:22

Οκτ 07, 2021

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 3η: Ο άρχοντας του περιθωρίου

Πολυζώη Βασιλική Μηταράκης Δημήτρης Σκούτας Βασίλης Ζαρίας Γιάννης Λαμπροπούλου Σοφία Λιουδάκη Μαριάνθη

Γλώσσα: Ελληνική