Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Επεισόδια από τη σχέση των Μαθηματικών με την Τέχνη

Νικολαντωνάκης Κωνσταντίνος

15 Απριλίου 2011

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 20:23 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2302

Η σχέση των μαθηματικών με την τέχνη τέθηκε πολύ νωρίς και με έμφαση στην αρχαία Ελλάδα και, μολονότι η σχετική συζήτηση αναζωπυρώθηκε κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης, αποτελεί θέση που δεν υιοθετήθηκε ως ορθή από όλους, λαμβανομένης υπόψη -μεταξύ άλλων- της θεώρησης του Andre Chastel (1912-1990) ο οποίος σημειώνει ότι «Η καλλιτεχνική σπουδαιότητα του Leonardo da Vinci θα οδηγήσει στο να ξεχαστεί η αποτυχία της μεγάλης σύνθεσης τέχνης-επιστήμης. Μέσω του αυξανόμενου και οριστικού χωρισμού της επιστημονικής γνώσης και της καλλιτεχνικής δραστηριότητας θα οριστεί η νεώτερη εποχή». Σε αυτή την ομιλία αντιπαραβάλλονται οι διαφορετικές θεωρήσεις και εξετάζονται επεισόδια της σχέσης των μαθηματικών με την τέχνη από την αρχαία Ελλάδα (Αριστοτέλης, Πλάτωνας), την Αναγέννηση (εποχή του Leonardo da Vinci) και την νεώτερη εποχή (αφηρημένη τέχνη).

Νικολαντωνάκης Κωνσταντίνος Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Ο Κωνσταντίνος Νικολαντωνάκης έχει λάβει το Πτυχίο των Μαθηματικών από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το D.E.A. και το Διδακτορικό του Δίπλωμα στην Επιστημολογία και Ιστορία των Θετικών Επιστημών από το Πανεπιστήμιο Paris-7 Denis Diderot. Είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Έχει διδάξει ως επισκέπτης Καθηγητής σε Πανεπιστήμια του Ιράν και της Κίνας. Είναι Συνεργαζόμενος καθηγητής στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στην Θεματική Ενότητα “Επιστήμες της Φύσης και του Ανθρώπου” του Προγράμματος "Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό".  Έχει εργαστεί για πολλά έτη στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και στο  Μουσείο Τεχνολογίας. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Έχει συνεργαστεί, επί πολλά έτη, με φορείς στο πεδίο εκλαΐκευσης της επιστήμης σε σχολικό και εξωσχολικό περιβάλλον στη Γαλλία.  Συμμετέχει σε συνέδρια, τα οποία διοργανώνονται στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, σε θέματα που σχετίζονται με την Ιστορία των Μαθηματικών και τις σχέσεις της με την Μαθηματική Εκπαίδευση καθώς και με την Διδακτική των Μαθηματικών. Έχει διοργανώσει Συμπόσια στο πλαίσιο των Συνεδρίων της Διεθνούς και της Ευρωπαϊκής Εταιρίας Ιστορίας των Επιστημών. Είναι μέλος Επιστημονικών Εταιριών στην Ελλάδα και το Εξωτερικό καθώς και Επιστημονικών Επιτροπών σε Συνέδρια και Περιοδικά. Έχει δημοσιεύσει σε Πρακτικά Ελληνικών και Διεθνών Συνεδρίων καθώς και σε Διεθνή και Ελληνικά περιοδικά με κριτές. Η Διδακτορική του διατριβή εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο Presses Universitaires du Septentrion στη Γαλλία. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εντάσσονται στα επιστημονικά πεδία της Ιστορίας και Επιστημολογίας των Μαθηματικών και στην σχέση τους με την Μαθηματική Εκπαίδευση.

Σχετικές ομιλίες