Σελέκου Μαρία
Κουτσιανά Παναγιώτα
Γλώσσα
Ελληνική με ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική
Ημερομηνία
28/06/2022
Διάρκεια
00:08:55
Εκδήλωση
Μουσεία και αισθήσεις: σχεδιάζοντας για όλους
Χώρος
Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου
Διοργάνωση
Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης – Ίδρυμα Νικολάου και Ντόλλης Γουλανδρή
Κατηγορία
Μουσειολογία
Ετικέτες
μουσεία, αισθήσεις, προσβασιμότητα, συμπεριληπτικό μουσείο, μουσειακή εμπειρία, πολυ-αισθητηριακή πρόσληψη, συμπεριληπτική κοινωνία, άτομα με αναπηρία όρασης, κωφά άτομα, άτομα με βαρηκοΐα, Εθνικό σχέδιο δράσης για τα ΑμεΑ 2021-2023, κυκλαδικός πολιτισμός, Μουσείο Μπενάκη, Ακρόπολη, εκπαιδευτικά προγράμματα, Μουσείο Αφής, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Πόσο έχει βελτιωθεί η προσβασιμότητα των μουσείων για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής τα τελευταία 20 χρόνια; Τι έχουμε μάθει από τα προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί στα ελληνικά μουσεία; Πώς συμμετέχουν οι αισθήσεις στη μουσειακή εμπειρία; Μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός πιο ανοιχτού, συμπεριληπτικού μουσείου; Σε ποιο βαθμό μπορούμε να σχεδιάσουμε για όλους;
Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που συζητήθηκαν στην ημερίδα που διοργανώθηκε από το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης την Τρίτη 28 Ιουνίου 2022.
Αρχαιολόγοι, μουσειολόγοι, παιδαγωγοί με εμπειρία στην ειδική αγωγή, αρχιτέκτονες-σχεδιαστές και ειδικοί στην πολιτισμική επικοινωνία παρουσίασαν μεθόδους και λύσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί στα ελληνικά μουσεία (χρήση απτικών αντιγράφων και μοντέλων, ηχητικές ξεναγήσεις, κτλ.) και προσπάθησαν να διαμορφώσουν αρχές σχεδιασμού ή επανασχεδιασμού εκθέσεων, που να λαμβάνουν εξαρχής υπόψη τις ανάγκες ατόμων με αισθητηριακά προβλήματα. Απώτερος στόχος η δημιουργία νέων μορφών μουσειακής εμπειρίας, που θα αξιοποιούν τις δυνατότητες της πολύ-αισθητηριακής πρόσληψης.
Οι ομιλίες της ημερίδας έγιναν στο Μουσείο Κανελλοπούλου (Θεωρίας 12, Πλάκα) με ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική. Ακολούθησε παρουσίαση εφαρμογών για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι).
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε με αφορμή το ευρωπαϊκό πρόγραμμα "ToMiMEUs: Towards a Multisensory and Inclusive Museum for Individuals with Sensory Disabilities", στο οποίο συμμετέχει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Διοργάνωση:
Νίκος Παπαδημητρίου (Μουσείο Κανελλοπούλου) – Μαρίνα Πλατή (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) – Ελένη Μάρκου (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης)
Η εισήγηση έχει συγγραφεί από τη Μαρία Σελέκου, Αρχαιολόγο ΥΠ.ΠΟ.Α (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) και την Παναγιώτα Κουτσιανά (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) και παρουσιάζεται από την πρώτη.
Aποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Siena – Ιταλίας (1995) με κατεύθυνση Αρχαιολογική και αναγνώριση από το ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με θέμα διατριβής «Το νεκροταφείο στη θέση Τριανταφυλλιά Λιβανατών (6ος -2ος αι.π.Χ.). Συμβολή στη μελέτη της αρχαίας Λοκρίδας» (2014).
Έχει συμμετάσχει σε αρχαιολογικά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό με ανακοινώσεις που αφορούν στην ελληνιστική κεραμική, τα κλασικά ειδώλια, τα ταφικά έθιμα, τους εγχυτρισμούς, καθώς επίσης και σε συνέδρια σχετικά με εκπαιδευτικά προγράμματα. Ορισμένες από τις παραπάνω μελέτες έχουν δημοσιευτεί στα Πρακτικά του Ζ΄ Συνεδρίου Ελληνιστική Κεραμικής, τα περιοδικά ΒCH, Α.Δ., 5ο ΑΕΣΘΕ, Corpus, Aρχαιολογία και Τέχνες, το περιοδικό του ICOM-CECA, κ.ά. Επίσης, έχει συγγράψει λήμματα σε καταλόγους περιοδικών εκθέσεων Μουσείων του εξωτερικού που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Από το 2008 σχεδιάζει εκπαιδευτικά προγράμματα για το ΕΑΜ, για μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμια Θμιας Εκπαίδευσης και για ανοιχτές ομάδες κοινού, με δημιουργία εκπαιδευτικών φυλλαδίων, όπως το Αρχαίο Παιχνίδι, η Αρχαία Ελληνική Μουσική, το Νεολιθικό Σπίτι, τα Ψηφιδωτά, οι Κλασικοί τάφοι του ΕΑΜ, το Γυμνάσιο στην Αθήνα του Αδριανού, η Αρχαία «Ομορφιά», το Ταξίδι του Οδυσσέα, κ.ά. Έχει συγγράψει ένα εκπαιδευτικό βιβλίο για την αρχαία ελληνική μουσική σε μορφή κόμικ. Επίσης έχει δημιουργήσει εκπαιδευτική μουσειοσκευή για το αρχαίο παιχνίδι και εκπαιδευτικές διαδικτυακές εφαρμογές. Τέλος, έχει πραγματοποιήσει επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς σχετικά με τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται στο ΕΑΜ.
Ως αρχαιολόγος από το 2000 έχει εργαστεί σε ανασκαφικές έρευνες Εφορειών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΑ στην περιοχή των Δελφών, της Βοιωτίας και της Φθιώτιδας. Το 2005 άρχισε να εργάζεται στο Γραφείο του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΠΟΑ και από το 2007 στο ΕΑΜ, απασχολούμενη κυρίως με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Αποφοίτησε από το Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάστηκε ως αρχαιολόγος σε σωστικές ανασκαφές οικοπέδων και σε ανασκαφές στο πλαίσιο της κατασκευής του σύγχρονου τροχιόδρομου Αθηνών (ΤΡΑΜ) στην περιοχή που εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών (πρώην Γ΄ ΕΠΚΑ) καθώς και σε καταγραφή και μελέτη αρχαιολογικού υλικού. Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια, σεμινάρια μουσειακής εκπαίδευσης και δημοσιεύσεις σε τόμους πρακτικών και περιοδικά σχετικά με τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Έχει πραγματοποιήσει επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς σχετικά με τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται στο ΕΑΜ. Επίσης έχει συγγράψει λήμματα σε καταλόγους Περιοδικών Εκθέσεων που διοργανώνει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο σε συνεργασία με άλλα Μουσεία του εσωτερικού και εξωτερικού. Από το 2010 εργάζεται στο ΕΑΜ στον τομέα της εκπαίδευσης: μελέτη, σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για ποικίλες ομάδες κοινού (σχολικές, οικογένειες με παιδιά, ευπαθείς κοινωνικά ομάδες), δημιουργία εκπαιδευτικών εντύπων όπως Θεοί και Ήρωες, Το ταξίδι του Οδυσσέα, Ύδωρ…νερό…νεράκι.. Το ταξίδι του νερού, …Της φωτιάς τα αρχαία ίχνη, Μύθοι.. Μύθοι… παραμύθι.. Ιστορίες με μυθικά πλάσματα, εκπαιδευτικού υλικού και διαδικτυακών εκπαιδευτικών δράσεων.