Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

François-Bernard Mâche: Από την ηχομυθολογία στην αρχαιολογία των ήχων

Γεωργάκη Αναστασία

8 Μαρτίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:27:23 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 310
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Hμερίδα αφιερωμένη στις μουσικές σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας που συμπλήρωσε τις εργασίες της πρώτης ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στις 18 Μαΐου του 2018.

Στην ημερίδα αυτή διερευνάται η ανάπτυξη της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που οφείλει πολλά σε συνθέτες που σπούδασαν στη Γαλλία.

Μελετάται, επίσης,το έργο Γάλλων συνθέτων όπως του François-Bernard Mâche, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με ελληνικές πηγές έμπνευσης, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις δραστηριότητες του Ιάννη Ξενάκη και του Γιώργου Απέργη στη Γαλλία μετά το 1980. Ο Γιώργος Ζερβός μιλά για τις σπουδές του στο Παρίσι και το έργο του.

Ο τιμώμενος προσκεκλημένος François-Bernard Mâche μιλά αναλυτικά για το έργο του και την ιδιαίτερη σχέση του με την Ελλάδα.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Ο François-Bernard Mâche και το έργο του

François-Bernard Mâche: Από την ηχομυθολογία στην αρχαιολογία των ήχων

Ο François-Bernard Mâche (1938-) σαν συνθέτης, στοχαστής και ερευνητής, έχει να επιδείξει ένα πλούσιο έργο που έχει αναφορές στους χώρους της βιομουσικολογίας, εθνογλωσσολογίας, οικομουσικολογίας, αλλά και της αρχαιομουσικολογίας. Ο ελληνιστής François-Bernard Mâche με την ιδιότητα του «αρχαιολόγου των ήχων» χρησιμοποιεί ηχομυθολογικά αρχέτυπα στα ηλεκτροακουστικά και μεικτά του έργα του από το δομημένο τραγούδι των πουλιών και την στοχαστική χορωδία των τζιτζικιών, ως τους ήχους μιας αιώνιας φύσης. Σαν «αρχαιολόγος των ήχων» φωτίζει την κρυμμένη διάσταση αυτών των ήχων από την ανακατασκευή της προσωδιακής εκφοράς της γλώσσας, έως και τα χαρακτηριστικά ρυθμικά πρότυπα των πουλιών που γεφυρώνουν το παρελθόν με το παρόν. Στην παρούσα ανακοίνωση γίνεται αναφορά στα ηχομυθολογικά και αρχαιοακουστικά αρχέτυπα σε σημαντικά ηλεκτρακουστικά του έργα όπως το Safous Mélè (1963), Hyperion (1981), Quatre phonographies de l'eau (Regmin, Ianassa, Proteus, Spéïô: 1980) και Τithon (1989) δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις τεχνικές αποκωδικοποίησης ήχων-συμβόλων, στις τεχνικές φασματογραφικής ανάλυσης/μεταγραφής και στις τεχνικές επεξεργασίας, μεταμόρφωσης και σύνθεσης ήχου μέσω του Upic.

Γεωργάκη Αναστασία Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσικής Τεχνολογίας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ

H Αναστασία Γεωργάκη είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσικής Τεχνολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας του ΤΜΣ. Σπούδασε Φυσική (Τμήμα Φυσικής, ΕΚΠΑ) και Μουσική (Ακορντεόν, Θεωρητικά, Ελληνικό Ωδείο) και συνέχισε τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές της σπουδές της στο Παρίσι στο IRCAM/EHESS στη Μουσική και Μουσικολογία του 20ου αιώνα με έμφαση στην Μουσική Πληροφορική. Ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή το 1998 με θέμα «Αισθητικά και τεχνικά ζητήματα της συνθετικής τραγουδιστής φωνής». Έχει δημοσιεύσει σειρά επιστημονικών άρθρων στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά με θέματα που αφορούν στην ανάλυση/σύνθεση της τραγουδιστής φωνής, στη φυσική μοντελοποίηση οργάνων, στην χρήση τεχνολογιών στην αρχαιομουσικολογική και βυζαντινομουσικολογική έρευνα, στην μουσική τεχνολογία στην εκπαίδευση, στην ακουστική οικολογία και στην ηλεκτροακουστική μουσική (Αδάμης, Λογοθέτης, Ξενάκης). Εχει επίσης διοργανώσει οχτώ διεθνή και πανελλήνια συνέδρια και σεμινάρια από το 1998 έως το 2015, μεταξύ των οποίων το διπλό παγκόσμιο συνέδριο Μουσικής Πληροφορικής ICMC/SMC2014. Διδάσκει από το 2008 σε μεταπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα (ΤΕΑΠΗ/ΜΜΕ) και Κύπρο (Εuropean University of Cyprus) στο πεδίο της μουσικής τεχνολογίας στην εκπαίδευση, καθώς και σε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Αθηνών. Είναι επίσης ακορντεονίστα και συντονίστρια του κουιντέτου Novitango.

Προσωπική ιστοσελίδα της Αναστασίας Γεωργάκη

Σχετικές ομιλίες