Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Germany in the 1920s onwards – compositional trends and new ideas: the case of Paul Hindemith and his identity search through experimentation in the creation of Das Marienleben

Πετρούδη Γεωργία

1 Δεκεμβρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:23:37 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 28
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής με τη Μουσική Βιβλιοθήκη του, το Μέγαρο Μουσικής, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το Ίδρυμα Αιμιλίου Χουρμουζίου - Μαρίκας Παπαϊωάννου και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου συνδιοργάνωσαν το τριήμερο 29, 30 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου Διεθνές Μουσικολογικό Συνέδριο με τίτλο «Skalkottas today».

Το συνέδριο είναι αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του Νίκου Σκαλκώτα (1904-1949), ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες του εικοστού αιώνα, με αφορμή την 70η επέτειο του θανάτου του και την παραχώρηση του Αρχείου του στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας "Λίλιαν Βουδούρη" του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής.

Ο Νίκος Σκαλκώτας είναι αντιπροσωπευτικός συνθέτης της ευρωπαϊκής μουσικής δημιουργίας του πρώτου μισού του 20ου αιώνα. Η ζωή και το έργο του αναδεικνύουν βασικά στοιχεία της σύγχρονης μουσικής. Είναι πρωτοπόρος, καινοτόμος, και συμμετέχει στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής μουσικής της εποχής του, καθώς και στην ανάπτυξη της ιστορίας της ελληνικής μουσικής σύνθεσης, ενώ παραμένει απομονωμένος στην δική του τέχνη. Πίστευε στον εαυτό του, ανεξάρτητα από την ανταπόκριση του κοινού, θεωρούσε τον εαυτό του Ευρωπαίο, αλλά ήθελε επίσης να γράψει πολλά έργα μεγάλης κλίμακας, ώστε η χώρα του να έχει έναν σπουδαίο συνθέτη. Μπορούμε να αναρωτηθούμε τι είδους μουσική θα έγραφε ο Σκαλκώτας εάν ζούσε σήμερα.

Το συνέδριο διοργανώθηκε Σήμερα διότι, 70 χρόνια μετά τον αιφνίδιο θάνατό του, οι διοργανωτές πιστεύουν ακράδαντα ότι δεν έχουμε ακόμα αποκαλύψει όλο το μέγεθος της ιδιοφυΐας του! Αν και πρόκειται για έναν από τους πιο παιγμένους συνθέτες του περασμένου αιώνα, ο οποίος έχει μελετηθεί πολύ, υπάρχουν πολλά ακόμα που πρέπει να επιτευχθούν για να αποκαλύψουμε το έργο του και την τεχνική των συνθέσεών του. Επιπλέον, το συνέδριο πραγματοποιείται Σήμερα, ένα χρόνο μετά την παραχώρηση του αρχείου του συνθέτη στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λιλιαν Βουδούρη" του Συλλόγου Οι Φίλοι Μουσικής από το Ίδρυμα Αιμιλίου Χουρμουζίου - Μαρίκας Παπαϊωάννου, για τη φύλαξη, τεκμηρίωση, αλλά και για να είναι διαθέσιμο για έρευνα υπό ιδανικές συνθήκες.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου, περισσότεροι από 45 Έλληνες και ξένοι επιστήμονες έθιξαν ζητήματα που αφορούν το αρχείο του Νίκου Σκαλκώτα, την περίοδο της παραμονής του στην Ελλάδα και στο Βερολίνο, τη σύνδεσή του με άλλους Έλληνες και ξένους συνθέτες της ίδιας εποχής, καθώς και την μουσικολογική ανάλυση των έργων του.

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας, της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρίας και του Υπουργείου Πολιτισμού, στο πλαίσιο του 2019 - Έτους Σκαλκώτα.

Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει τις 3 θεματικές συνεδρίες της διεθνούς διοργάνωσης.

Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της θεματικής συνεδρίας "The Berlin Years: Nikos Skalkottas and his Surroundings from 1921 till 1933".

Πετρούδη Γεωργία Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Τεχνών, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η Δρ. Γεωργία Πετρούδη είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στην Ιστορική Μουσικολογία από το Τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου του Sheffield στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο Wittenberg, στο Οχάιο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, και απέκτησε Bachelor of Music στο πιάνο και το όμποε. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στην Αμερική, έδωσε πολλά ρεσιτάλ και έχει συμμετάσχει ως φιναλίστ κερδίζοντας βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου. Μετά την επιστροφή της στην Κύπρο εργάστηκε για ένα χρόνο ως λέκτορας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Intercollege. Το 2007 διορίστηκε Λέκτορας στο Τμήμα Τεχνών του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, όπου σήμερα διδάσκει στη βαθμίδα της Επίκουρης Καθηγήτριας. Έχει υπηρετήσει ως συν-συντονίστρια του προγράμματος μουσικής, και έχει διατελέσει πρόεδρος του Τμήματος. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τους δυτικούς συνθέτες του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα και Έλληνες και Ελληνοκύπριους συνθέτες. Πιο συγκεκριμένα, επικεντρώνεται σε αναθεωρημένες συνθέσεις, καθώς και θέματα που σχετίζονται με την αναθεωρητική διαδικασία, όπως η δημιουργικότητα, η πολιτική και η μεθοδολογία. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε διεθνή συνέδρια και έχει δημοσιεύσει σχετικές εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Εργασίας της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας "Μελέτες Μεσογειακής Μουσικής".

Σχετικές ομιλίες