Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Γιάννης Ξενάκης: Γιατί υπήρξε σημαντικός;

Ξανθουδάκης Χάρης

7 Απριλίου 2022

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:54:13 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 505

Ο Γιάννης Ξενάκης θεωρήθηκε μια μοναδική προσωπικότητα στη διεθνή σκηνή της μουσικής πρωτοπορίας. Τα έργα του υπήρξαν εξαιρετικά πρωτότυπα, εξαιτίας του ριζοσπαστικού τρόπου με τον οποίο ο ίδιος αντιμετώπισε το μουσικό υλικό. Αυτό όμως ήταν σχεδόν προϋπόθεση για να θεωρηθεί ένας συνθέτης της γενιάς του αξιόλογος: η πεμπτουσία του μουσικού μοντερνισμού της εποχής εκείνης ήταν η επιδίωξη του καινούργιου, του ανήκουστου. Η μουσική του Ξενάκη περιορίστηκε, λοιπόν, σε αυτό και μόνο; Η ομιλία προσπαθεί να δείξει ότι η συμβολή του Ελληνογάλλου πρωτοποριακού συνθέτη διέφερε όχι μόνο σε βαθμό αλλά και σε ποιότητα, από τις νεωτερικές χειρονομίες των σύγχρονών του δημιουργών και να καταδείξει ότι η μουσική πρωτοπορία στο σύνολό της απέκτησε νέες διαστάσεις και νέα συνολική μορφή χάρις στα έργα του. Ο Ιάννης Ξενάκης υπήρξε ένας μεγάλος του 20ού αιώνα.

Η δράση εντάσσεται στο Meta-Xenakis για τον διεθνή εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση του Ιάννη Ξενάκη.

Το Meta-Xenakis αποτελεί μία διεθνή συνένωση ιδρυμάτων και φορέων με στόχο τον εορτασμό της επετείου των 100 χρόνων από την γέννηση του μεγάλου Έλληνα συνθέτη και στοχαστή Ιάννη Ξενάκη (1922-2001).

Η πρωτοβουλία ανήκει στην στενή συνεργάτιδα του Ξενάκη και προέδρου του CIX (Centre Iannis Xenakis) Sharon Kanach και ξεκίνησε με την συνεργασία μεταξύ των δύο φορέων που είχε ιδρύσει ο Ξενάκης, το CIX (διάδοχος του CeMAMU) στη Γαλλία και το ΚΣΥΜΕ (Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας) στην Ελλάδα. Σύντομα προστέθηκαν και το Ωδείον Αθηνών, ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής, Ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής/Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Γαλλικό Ινστιτούτο της Ελλάδας, και σε διεθνές επίπεδο, τα Xenakis Project of the Americas (ΗΠΑ), Universidad Nacional Autonoma de Mexico (Mεξικό) και Nagoya City University (Ιαπωνία).

Οι εκδηλώσεις, που θα διατρέχουν ολόκληρο το 2022, περιλαμβάνουν διεθνές υβριδικό συνέδριο, συναυλίες, εκθέσεις, διαλέξεις, σεμινάρια, ντοκιμαντέρ, διαγωνισμό σύνθεσης, κ.ά., και θα προβάλλονται από τον κοινό ιστότοπο (https://meta-xenakis.org). Εκτός από τις βασικές δράσεις που διοργανώνουν τα βασικά μέλη του consortium, στο Meta-Xenakis εντάσσονται και δράσεις συνεργαζόμενων φορέων.


Ξανθουδάκης Χάρης Ομότιμος Καθηγητής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο - Διευθυντής, Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών

Ο Χάρης Ξανθουδάκης (1950-2023) γεννήθηκε στον Πειραιά το 1950. Σπούδασε σύνθεση και ηλεκτρονική μουσική στην Αθήνα και στο Παρίσι με τον Γ.Α. Παπαϊωάννου, τον Μ. Αδάμη και τον Ι. Ξενάκη. Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μεταπτυχιακός απόφοιτος και διδάκτωρ μουσικής του πανεπιστημίου της Σορβόννης (Paris-1), ασχολήθηκε με τη σύνθεση, τη μουσικολογική έρευνα και τη διδασκαλία. Διετέλεσε, μεταξύ άλλων, μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Συνδέσμου Σύγχρονης Μουσικής και της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, καθώς και πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συνθετών Ηλεκτρονικής Μουσικής (CIME / UNESCO). Υπήρξε καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Διετέλεσε αντιπρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, Κοσμήτορας της Σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών καθώς και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ανώτατων Μουσικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕC). Ήταν Ομότιμος Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου, Γραμματέας του Δ.Σ. του Ωδείου Αθηνών και Διευθυντής του ΚΕΤΩΑ (Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών).

Έργα του έχουν παιχτεί σε πολυάριθμες συναυλίες και φεστιβάλ σ’ ολόκληρο τον κόσμο, από τις Η.Π.Α. και την Κούβα ως το Βιετνάμ και την Ιαπωνία.

Σχετικές ομιλίες