Τζώρτζης Νικόλας
Γλώσσα
Γαλλική με ταυτόχρονη διερμηνεία
Ημερομηνία
08/03/2019
Διάρκεια
00:21:30
Εκδήλωση
2η Μουσικολογική Ημερίδα της ερευνητικής ομάδας RelMus/FG: «Οι μουσικές σχέσεις ανάμεσα στη Γαλλία και την Ελλάδα από το 1980 ως το 2010»
Χώρος
Γαλλικό Ινστιτούτο
Διοργάνωση
Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία
RelMus/FG - Relations Musicales France-Grèce
Institut de Recherche en Musicologie
Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος
Ωδείο Αθηνών
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
μουσική, μουσικές σχέσεις, Ελλάδα, Γαλλία, Γιώργος Απέργης, Énumérations, ηλεκτρονική μουσική, σύνθεση
Hμερίδα αφιερωμένη στις μουσικές σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας που συμπλήρωσε τις εργασίες της πρώτης ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στις 18 Μαΐου του 2018.
Στην ημερίδα αυτή διερευνάται η ανάπτυξη της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που οφείλει πολλά σε συνθέτες που σπούδασαν στη Γαλλία.
Μελετάται, επίσης,το έργο Γάλλων συνθέτων όπως του François-Bernard Mâche, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με ελληνικές πηγές έμπνευσης, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις δραστηριότητες του Ιάννη Ξενάκη και του Γιώργου Απέργη στη Γαλλία μετά το 1980. Ο Γιώργος Ζερβός μιλά για τις σπουδές του στο Παρίσι και το έργο του.
Ο τιμώμενος προσκεκλημένος François-Bernard Mâche μιλά αναλυτικά για το έργο του και την ιδιαίτερη σχέση του με την Ελλάδα.
ΤΡΙΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Ηλεκτρονική μουσική, Έλληνες συνθέτες και μουσικές επιρροές
Γιώργος Απέργης, Énumérations : Μεταξύ σύνθεσης και συλλογικής εργασίας, τεχνικές και πρακτικές του ΑΤΕΜ της δεκαετίας του 1980
Το 1988, ο Γιώργος Απέργης γράφει τις «Énumérations», ένα μουσικοθεατρικό θέαμα στα πλαίσια του ΑΤΕΜ που ο ίδιος είχε ιδρύσει στα μέσα της δεκαετίας του '70. Στο έργο αυτό βρίσκουμε αρκετούς χαρακτηριστικούς τρόπους δουλειάς του συνθέτη που τον συνοδεύουν ακόμα και σήμερα και φανερώνουν πώς κατασκευάζει τα θεάματά του. Στην εισήγηση παρουσιάζονται αποσπάσματα από την παρτιτούρα και γίνεται λόγος για το πώς ο συνθέτης εργαζόταν με τους/τις ερμηνευτές /-τριες, την συμβολή τους στην τελική μορφή της σύνθεσης, την συνεργατική πτυχή και την ανοιχτή πλευρά που χαρακτήριζε τα θεάματα του ΑΤΕΜ. Στο τέλος, προβάλλονται αποσπάσματα της ταινίας του Hugo Santiago πάνω στο θέαμα, ώστε να κατανοηθεί καλύτερα η αισθητική της εποχής και ο τρόπος με τον οποίο αυτή υπάρχει ακόμα στα πιο πρόσφατα θεάματα του συνθέτη.
Ο Νικόλας Τζώρτζης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978 και από το 2002 ζει στο Παρίσι. Η μουσική του χαρακτηρίζεται από μια έντονη ενέργεια, μια μουσική και οπτική πολυφωνία, την οργανική ενσωμάτωση εξωμουσικών στοιχείων, καθώς και την ελεγχόμενη παρουσία της τεχνολογίας. Βραβευμένος ανά τον κόσμο, ακολουθεί εδώ και χρόνια μια πορεία αυτόνομη, αμφισβητώντας τις επικρατούσες ιδέες και πρακτικές, αποφεύγοντας να ανήκει σε κάποια συγκεκριμένη σχολή. Εμπνέεται από την φιλοσοφία και την πολιτική, καθώς και από την ποπ κουλτούρα. Σπούδασε σύνθεση με τον Philippe Leroux στο ωδείο του Blanc-Mesnil και στο Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ, απ’ όπου απέκτησε το διδακτορικό του, σύνθεση μουσικού θεάτρου με τον Γιώργο Απέργη στην Σχολή Καλών Τεχνών της Βέρνης και σύνθεση υποβοηθούμενη από υπολογιστή στο Paris 8 με τους José Manuel Lopez-Lopez και Horacio Vaggione. Το 2009 επιλέχτηκε για το IRCAM CURSUS 1 και εν συνεχεία για το CURSUS 2, παρουσιάζοντας το έργο «Incompatible(s) V» για silent πιάνο κι ηλεκτρονικά, στα πλαίσια του φεστιβάλ Manifeste 2012 στο Παρίσι, με σολίστ τον Παύλο Αντωνιάδη. Έχει υπάρξει Artist-in-residence στο Herrenhaus Edenkoben το δεύτερο εξάμηνο του 2013, υπότροφος στη Villa Ruffieux της Ελβετίας το 2014, visiting scholar στο Πανεπιστήμιο Berkeley της Καλιφόρνια χάρη σε υποτροφία Fulbright το πρώτο εξάμηνο 2015 και εν συνεχεία φιλοξενούμενος καλλιτέχνης στην Ακαδημία Schloss Solitude της Στουτγάρδης. Έχει διακριθεί σε 35 διεθνείς διαγωνισμούς σύνθεσης, αποσπώντας συνολικά 23 βραβεία παγκοσμίως. Τον Δεκέμβριο του 2012 του απονεμήθηκε το πρώτο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Σύνθεσης που διοργάνωσε η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Στα πλαίσια του βραβείου, η ΚΟΘ του ανέθεσε να γράψει ένα νέο έργο για πιάνο και ορχήστρα, το οποίο παρουσιάστηκε στις 8 Δεκεμβρίου 2017, με σολίστ τον Παύλο Αντωνιάδη. Το έργο, με τίτλο «Contre tous, hommage à Nikos Galis», αποτελούσε έναν φόρο τιμής στον μεγαλύτερο Έλληνα καλαθοσφαιριστή που συνέδεσε τόσο στενά την ζωή και την καριέρα του με την πόλη της Θεσσαλονίκης.