Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Γλωσσικές δεξιότητες & Ψηφιακή Ενιαία Αγορά

Κουτσογιάννης Δημήτρης

12 Νοεμβρίου 2016

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 19:18 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1341
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ομιλία αυτή έγινε στο πλαίσιο της ενότητας «Ελληνική Γλώσσα και Ψηφιακή Ενιαία Αγορά» του Συνεδρίου με τίτλο «Γλωσσικά επαγγέλματα και Ψηφιακή Ενιαία Αγορά», το οποίο διοργανώθηκε από τα Γραφεία Αθηνών και Λευκωσίας της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τον  Τομέας Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών υπό την αιγίδα της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής. Το συνέδριο αφορούσε το μέλλον της ελληνικής γλώσσας στο πλαίσιο της συγκρότησης και της λειτουργίας της Ψηφιακής Ενιαίας Αγοράς, μιας από τις εμβληματικές προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2014-2019.

Ο ομιλητής εξήγησε αρχικά πως η ανάγκη για γλωσσικές δεξιότητες στηρίζεται γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της οικονομίας στην εποχή μας (παραγωγή, κατανάλωση, ψυχαγωγία, πολιτισμός) σχετίζεται με το λόγο. Έτσι πέρα από τις τεχνικές δεξιότητες για τον χειρισμό των ψηφιακών εργαλείων και τις λειτουργικές δεξιότητες (ανάγνωση, γραφή) ο ψηφιακός γραμματισμός της (εργασιακής) καθημερινότητας περιλαμβάνει και την ανάγκη για κριτικές δεξιότητες.

Ιστοσελίδα του Γραφείου Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Κουτσογιάννης Δημήτρης Αναπληρωτής καθηγητής, Τομέας Γλωσσολογίας Α.Π.Θ
Ο Δημήτρης Κουτσογιάννης είναι αναπληρωτής καθηγητής στον Τομέα Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. και επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις του εστιάζονται σε τομείς της Εκπαιδευτικής Γλωσσολογίας (π.χ. γλωσσική εκπαίδευση, μελέτη του εκπαιδευτικού λόγου, μελέτη των εξωσχολικών πρακτικών γραμματισμού των παιδιών) και αξιοποιεί επιστημονικές παραδόσεις κυρίως από τους χώρους της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου, της Κοινωνικής Σημειωτικής και των Σπουδών στο Γραμματισμό. Δραστηριοποιείται ιδιαίτερα στο χώρο της αξιοποίησης των ψηφιακών μέσων στη γλωσσική εκπαίδευση. Σε πιο πρακτικό επίπεδο ασχολείται με την ανάπτυξη ψηφιακών περιβαλλόντων για την ελληνική γλώσσα (υπεύθυνος της Πύλης για την ελληνική γλώσσα: www.greek-language.gr), με την επιμόρφωση εκπαιδευτικών (υπεύθυνος για την επιμόρφωση των φιλολόγων στη διδακτική αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων και την ανάπτυξη του σχετικού επιμορφωτικού υλικού) και με την ανάπτυξη περιβαλλόντων για νέας μορφής επιμορφώσεις, όπως η δημιουργία διαδικτυακών κοινοτήτων εκπαιδευτικών (http://dialogos.greek-language.gr/).
Adami E. (2015). A social semiotic perspective on digital mobility. Media Education,  Vol. 6, n. 2 (184-207).
Boutet, J. (2001). La part langagière du travail : bilan et évolution. Langage & société, 4 (17-42). 
Bazerman Ch. (2010). The Wonder of Writing. College Composition & Communication, 61 (3), p. 571-580. 
Boyd D. (2010). "Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications." In Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites (ed. Zizi Papacharissi), pp. 39-58.
Brandt D. (2014). The Rise of Writing. Redefining Mass Literacy. Cambridge: Cambridge university Press. 
Cheney-Lippold, J. (2011). A new algorithmic identity: Soft biopolitics and the modulation of control. Theory, Culture and Society, 28/6:164-81
Koutsogiannis, D. 2011. ICTs and language teaching: the missing third circle. In Language, Languages and New Technologies. ICT in the Service of Languages, (eds) G. Stickel & T. Váradi (επιμ.) (43-59). Frankfurt am Main (and others): Peter Lang Verlag. 
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London and New York: Routledge.

Σχετικές ομιλίες