Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Γνώση του όντος, γνώση των όντων. Η γνώση και τα αντικείμενά της στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη - 1η ομιλία

Περδικούρη Ελένη

3 Απριλίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:28:41 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1781
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Περδικούρη Ελένη

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
03/04/2019

Διάρκεια
01:28:41

Εκδήλωση
Κύκλος σεμιναρίων: Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία

Χώρος
ΜΙΕΤ - Ιστορικό & Παλαιογραφικό Αρχείο

Διοργάνωση
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης

Κατηγορία
Φιλοσοφία

Ετικέτες
αρχαία ελληνική φιλοσοφία, αρχαία φιλοσοφία, Πλάτωνας, Αριστοτέλης, γνώση

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης εγκαινιάζει τακτικούς κύκλους μαθημάτων με θεματικές που συνδέονται με το εκδοτικό του πρόγραμμα. Τα μαθήματα γίνονται κάθε εβδομάδα από ομάδα συνεργαζόμενων διδασκόντων και απευθύνονται στο ευρύτερο μορφωμένο κοινό. Κάθε χρόνο προσφέρονται δύο θεματικοί κύκλοι μαθημάτων.

Ο πρώτος κύκλος του 2019 έχει ως κεντρικό άξονα την αρχαία φιλοσοφία.

Γνώση του όντος, γνώση των όντων. Η γνώση και τα αντικείμενά της στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη

Τι γνωρίζω και πότε, δηλαδή ποια είναι τα αντικείμενα της γνώσης και ποιες οι προϋποθέσεις της; Αν η γνώση απαιτεί κατ’ ανάγκην τη δυνατότητα διάκρισης του αληθούς από το ψευδές, υπάρχουν ασφαλή κριτήρια που να επιτρέπουν αυτήν τη διάκριση; Πώς είναι δυνατή η πρόσβασή μας σε αυτά; Η ύπαρξη διαφορετικών ειδών γνώσης εξαρτάται αποκλειστικά από την ύπαρξη των αντίστοιχων αντικειμένων, ή αφορά παράλληλα και τη μέθοδο με την οποία προσεγγίζουμε τα εν λόγω αντικείμενα; Είναι ολωσδιόλου δυνατή η έρευνα; Υπάρχει γνώση εκ του μηδενός; Υπάρχει a priori γνώση; Τα αισθητά, καθέκαστα πράγματα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο γνώσης, ή μήπως η γνώση αφορά μόνο νοητά όντα; Εντέλει, ποιο είναι το οντολογικό καθεστώς των αντικειμένων της γνώσης; Είναι καθέκαστες υπερβατικές ουσίες, που είναι αυθύπαρκτες, ή καθολικές αφηρημένες έννοιες, που ενυπάρχουν στα αισθητά;

Τα ερωτήματα αναφορικά με τη γνώση είναι κοινά στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη. Οι απαντήσεις τους ωστόσο διαφέρουν. Στο σεμινάριο αναλύεται ο τρόπος που ο κάθε φιλόσοφος θέτει τα παραπάνω προβλήματα και τις λύσεις που προτείνει. Υποστηρίζεται ότι δεν υπάρχει λύση που να αντιμετωπίζει πλήρως και διά μιας όλα τα ζητήματα που έχουν τεθεί. Κάθε λύση που απαντά σε ένα πρόβλημα εγκαινιάζει ταυτοχρόνως και ένα καινούργιο.

Περδικούρη Ελένη Επίκουρη Καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, Τμήμα Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Πατρών

Η Ελένη Περδικούρη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών.

Σπουδές

1981-1986: Σπουδές στην Νομική Αθηνήν, Νομικό Τμήμα

1986: Bachelor of Arts στον χορό, Deree College of Greece

1990: Πτυχίο φιλοσοφίας (Maîtrise de Philosophie), Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne

1992: Μεταπτυχιακό δίπλωμα φιλοσοφίας (D.E.A. Philosophie), Πανεπιστήμιο Paris X-Nanterre

1999: Διδάκτωρ Φιλοσοφίας (Doctorat nouveau régime), Πανεπιστήμιο Paris X-Nanterre.

Έχει συγγράψει το Βιβλίο με τίτλο Plotin, Traité 12 (ΙΙ, 4), Introduction, traduction, commentaires et notes (Εισαγωγή-μετάφραση-σχόλιο-σημειώσεις), Les Éditions du cerf (collection «Les écrits de Plotin»), Παρίσι 2013, καθώς και σειρά άρθρων.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι κυρίως εστιασμένα στην μεταφυσική και την γνωσιοθεωρία του Πλωτίνου. Ασχολείται επίσης με ζητήματα μεταφυσικής και γνωσιοθεωρίας στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη.

 

Σχετικές ομιλίες