Γαβριήλ Άννα
Δημητρακοπούλου Στέλλα
Καλφοπούλου Κατερίνα
Πατρινέλη Άλκηστις
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
16/10/2021
Διάρκεια
00:47:30
Εκδήλωση
Ελλάδα 2021: Μαθηματικά γιατί; Προτάσεις, ιδέες και ερωτήματα για τη μαθηματική εκπαίδευση στην Ελλάδα
Χώρος
Διαδικτυακή ημερίδα
Διοργάνωση
Ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ
Κατηγορία
Μαθηματικά, Εκπαίδευση
Ετικέτες
μαθηματικά, μαθηματική εκπαίδευση, εκπαίδευση, Ελλάδα, Γυμνάσιο, λύκειο, σχολείο, πανελλήνιες, μαθηματική γνώση, κίνηση, μάθηση, διαθεματική προσέγγιση, επίλυση προβλημάτων, γονείς, μαθητές
H ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ διοργάνωσε το Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2021 τη διαδικτυακή ημερίδα “Ελλάδα 2021: Μαθηματικά γιατί; Προτάσεις, ιδέες και ερωτήματα για τη μαθηματική εκπαίδευση στην Ελλάδα”.
Η διδασκαλία των μαθηματικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης συνοδεύεται συχνά από παρεξηγήσεις και προβλήματα που σχετίζονται κυρίως με τη δυσκολία μετάδοσης της μαθηματικής γνώσης. Υπάρχουν όμως εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας των μαθηματικών; Υπάρχουν τρόποι που μπορούν να διεγείρουν τη φαντασία και το ενδιαφέρον των μαθητών; Είναι εφικτό να μετατρέψει κάποιος τα μαθηματικά της σχολικής τάξης σε συναρπαστική περιπέτεια; Να ενεργοποιήσει τους κρυφούς και φανερούς δεσμούς τους με τη λογοτεχνία, την τέχνη, την καθημερινότητα και την ψηφιακή πραγματικότητα;
Δώδεκα εκπαιδευτικοί, μέλη της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, με πολυετή διδακτική παρουσία, στην οποία έχουν αξιοποιήσει αφηγηματικούς κώδικες και ευφάνταστες μεθόδους διδασκαλίας, επιχειρούν να δείξουν πως η μαθηματική γλώσσα δεν είναι πάντα εσωστρεφής και κλειστή. Και ότι τα μαθηματικά δεν απευθύνονται μόνο σε μυημένους.
1η Συνεδρία | Γυμνάσιο: Μαθηματικά για όλους ή μαθηματικά για κανέναν;
Άννα Γαβριήλ
Μαθηματικά σε κίνηση: Μία διαθεματική διδακτική προσέγγιση στο γυμνάσιο
Πώς μπορούν να συνδυαστούν τα μαθηματικά με την κίνηση; Μπορεί η διδασκαλία των μαθηματικών να γίνει με τους μαθητές όρθιους, στην αυλή και χωρίς πίνακα; Πώς ο συνδυασμός των μαθηματικών με τη φυσική αγωγή μπορεί να συμβάλει στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα; Οι διαθεματικές δραστηριότητες δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να συναντήσουν και να επεξεργαστούν μαθηματικές έννοιες και μαθηματικά εργαλεία, σε καταστάσεις που ξεφεύγουν από το αφηρημένο μαθηματικό επίπεδο της τάξης και τις καθιστά ευκρινέστερες. Οι καλύτερες επιδόσεις των παιδιών που εμπλέκονται σε κινητικά διαθεματικά προγράμματα μπορεί να οφείλονται στο γεγονός ότι η κίνηση αυξάνει το ενδιαφέρον τους και παρέχει τη δυνατότητα, ακόμη και στους μαθητές με χαμηλές επιδόσεις, να συμμετέχουν ενεργά στη μάθηση.
Στέλλα Δημητρακοπούλου
Επίλυση Προβλήματος: Πρόβλημα; … ή ευκαιρία για δημιουργική σκέψη;
Βασικός πυλώνας της διαδικασίας ανάπτυξης της μαθηματικής γνώσης και του μαθηματικού τρόπου σκέψης είναι η επίλυση προβλήματος. Η βιβλιογραφία έχει δείξει πως οι μαθητές μαθαίνουν καλύτερα, όταν τους δίνεται η ευκαιρία να ανακαλύψουν και να διερευνήσουν οι ίδιοι μαθηματικές ιδέες και έννοιες μέσω της επίλυσης προβλημάτων. Η καθημερινή όμως σχολική πρακτική στην τάξη καταδεικνύει πως η επίλυση προβλήματος συνεχίζει να αποτελεί το ‘μαύρο πρόβατο’ της σχολικής διαδικασίας, ‘σκοντάφτοντας’ συχνά στην απροθυμία και την άρνηση των ίδιων των μαθητών να ασχοληθούν με αυτά. Πώς θα υπερκεράσουμε τα συγκεκριμένα εμπόδια; Με την κατάλληλη επιλογή προβλημάτων – δραστηριοτήτων, που αποτελούν το κομβικό σημείο για τη μάθηση των μαθηματικών. Ένα παράδειγμα τεχνολογίας αιχμής της σύγχρονης ναυσιπλοΐας θα μας δείξει πως ο Θαλής με το γνωστό Θεώρημά του έχει διεισδύσει στα υπερσύγχρονα ραντάρ πλοήγησης, αποτελώντας σημείο εφόρμησης η/και προβληματισμού.
Κατερίνα Καλφοπούλου
Μαθηματικά με γεύση γιαούρτι 2%
Είναι αρκετά σύνηθες οι γονείς των μικρών μαθητών και μαθητριών να βοηθούν τα παιδιά τους στην κατ’ οίκον μελέτη και την προετοιμασία των μαθημάτων τους, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου οι σχετικές δεξιότητες και γνώσεις που διαθέτουν δεν επαρκούν. Συχνά δε παρατηρείται το φαινόμενο αντί να βοηθούν, να δυσκολεύουν το έργο των εκπαιδευτικών. Στην παρουσίαση θα γίνει μια πρόταση που εμπλέκει τους γονείς σε μια μη τυπική εκπαιδευτική διαδικασία και δίνει την ευκαιρία για μία οικογενειακή, κατά το ήμισυ τουλάχιστον, δραστηριότητα, η οποία ενισχύει τη συνεργασία παιδιών, γονέων και εκπαιδευτικών, με μοναδικό απαιτούμενο ένα … κουπάκι γιαούρτι!
Άλκηστις Πατρινέλη
Τα μαθηματικά είναι για όλους; Είναι όλοι για τα μαθηματικά;
Μήπως όλα ξεκινούν από τη στάση των παιδιών απέναντι στα μαθηματικά; Από τον φόβο ότι δε θα τα καταφέρουν; Ποιος ο δικός μας ρόλος; Ένα τραγούδι, ο Paul Pogba, ο Λέων Τολστόι μπορούν να μας βοηθήσουν να παρουσιάσουμε με εναλλακτικό τρόπο μαθηματικές έννοιες στην τάξη;
Η Άννα Γαβριήλ γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Σπούδασε Μαθηματικά στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη συνέχεια πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών του ΕΚΠΑ και στην Ειδική Φυσική Αγωγή του ΔΠΘ. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) και Ψυχανάλυσης στην Εκπαίδευση (Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ). Από το 2008 διδάσκει μαθηματικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Είναι μέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ και έχει συντονίσει σχολικές λέσχες ανάγνωσης. Έχει δημοσιεύσει διδακτικές προτάσεις για τα Μαθηματικά και έχει οργανώσει εργαστήρια σε συνέδρια προσεγγίζοντας τα μαθηματικά διαθεματικά χρησιμοποιώντας ως αφόρμηση την τέχνη και την ιστορία των μαθηματικών.
Η Στέλλα Δημητρακοπούλου ζει στον Βόλο και εργάζεται ως Μαθηματικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει ολοκληρώσει τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές της σπουδές στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι Υπ. Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Είναι µέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ από ιδρύσεώς της και έχει συντονίσει επί σειρά ετών Λέσχες Ανάγνωσης, σχολικές και ενηλίκων.
Η Κατερίνα Καλφοπούλου σπούδασε Μαθηματικά και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση. Ως μέλος της Ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ διοργάνωσε «Σεμινάρια για τη Μέση Εκπαίδευση» και συντόνισε λέσχες ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας. Προσφέρει εθελοντική εργασία, εντός και εκτός σχολείου, σε ό,τι προάγει τη φιλαναγνωσία και τα Μαθηματικά. Βραβεύτηκε από τη Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης για την προσφορά της στα Πολιτιστικά και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης για το πρόγραμμα «Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τη μαθηματική δραστηριότητα». Από το 2008 διατηρεί την ιστοσελίδα «Μαθηματικά + Λογοτεχνία». Τα βιβλία της, «Ο Γιάννης που αγάπησα. Ιστορίες ανατροπής στην τάξη των μαθηματικών» (2017) και «Σε φάση μετάβασης. Ιστορίες (συν)εργασίας στην τάξη των γυμνασιακών μαθηματικών» (2018), κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τραυλός.
Η Άλκηστις Πατρινέλη σπούδασε μαθηματικά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (1986 -1991). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc.) στην εκπαίδευση από το Nova Southeastern University of Florida. Εργάζεται από το 1992 ως καθηγήτρια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από το 2006, συντονίζει λέσχες ανάγνωσης στο σχολείο, και συμμετέχει ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.