Χαρκιολάκης Αλέξανδρος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
09/06/2017
Διάρκεια
22:25
Εκδήλωση
Επιστημονικό μουσικολογικό συμπόσιο: Η Νεοελληνική συμφωνία
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
ελληνική μουσική, συμφωνική μουσική, ελληνική συμφωνική μουσική, έλληνες συνθέτες, νεοελληνική συμφωνία, Ελληνικές Μουσικές Γιορτές, Αλέκος Ξένος
Στο πλαίσιο των 13ων Ελληνικών Μουσικών Γιορτών (συνδιοργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές - Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος “Λίλιαν Βουδούρη” συνδιοργάνωσε ημερίδα με τίτλο «Η νεοελληνική Συμφωνία», με τη συμμετοχή έγκριτων μουσικολόγων και μουσικών.
Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει όλες τις ομιλίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της ημερίδας.
Η 2η Συμφωνία του Αλέκου Ξένου: μία μουσική ουτοπία
Ο Αλέκος Ξένος μπορεί να χαρακτηριστεί κι ως ένας συμφωνιστής συνθέτης, υπό την έννοια ότι έγραψε αρκετά έργα για ορχήστρα, αν και συνήθως προτιμούσε την μικρότερη και πιο σφικτή συνθετικά φόρμα του συμφωνικού ποιήματος (σε όλες τις παραλλαγές και τις μετονομασίες του). Κατά τη διάρκεια του συνθετικού του βίου μας παρέδωσε δύο, κατά τη γνώμη μου, αντιθετικά έργα, τα οποία γράφτηκαν σε απόσταση περίπου είκοσι ετών. Η, λιγότερο γνωστή, Συμφωνία αρ.2 ή Συμφωνία της Ειρήνης ολοκληρώθηκε το 1967, τη χρονιά κατά την οποία καταλύθηκε η, ανώριμη μεν υπαρκτή δε, δημοκρατία στην Ελλάδα από το καθεστώς των Συνταγματαρχών.
Σε αυτή την ανακοίνωση θα περιγράψω τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκε το συγκεκριμένο έργο, θα παρουσιάσω τις εννοιολογικές του αναφορές στην ειρήνη ως πανανθρώπινη επιδίωξη και θα μιλήσω για τη μουσική ταυτότητα και τη κομβική θέση του έργου στην εργογραφία του συνθέτη.
Ο Αλέξανδρος Χαρκιολάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Σπούδασε στο Πρότυπο Πειραματικό Ωδείο και στο Ελληνικό Ωδείο, απ' όπου αποφοίτησε µε πτυχία Ωδικής, Αρμονίας και Αντίστιξης. Κατόπιν, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Sheffίeld απ' όπου αποφοίτησε µε Bachelor in Music και Master in Music στη μουσικολογία και τη διεύθυνση ορχήστρας. Ολοκληρώνει τη διδακτορική του διατριβή πάνω στον Αλέκο Ξένο στο Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Διετέλεσε αρχιμουσικός της University of Sheffίeld Students Symhphony Οrchestra και βοηθός αρχιμουσικού στην Sheffιeld Youth Orchestra ενώ έχει διευθύνει όλα τα ορχηστρικά σύνολα του Πανεπιστημίου του Sheffίeld, την Ορχήστρα Δωματίου του Δημοτικού Ωδείου Πατρών και το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής.
Έχει παρουσιάσει εργασίες του σε διάφορα συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Επιμελήθηκε μαζί µε το Νίκο Μαλιάρα την έκδοση του συλλογικού τόμου "Μανώλης Καλομοίρης - 50 χρόνια μετά" (Αφιέρωμα στη συµπλήρωση μισού αιώνα από το θάνατο του συνθέτη η οποία κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Fagotto), ενώ ήταν ο επιμελητής της έκδοσης "Η αυτοβιογραφία και το αρχείο του Αλέκου Ξένου" για τις εκδόσεις του Μουσείου Μπενάκη. Επίσης, επιμελήθηκε σε συνεργασία με τον Χάρη Λαβράνο το βιβλίο "Πηγές μουσικής πληροφόρησης και πληροφοριακή παιδεία" για τις εκδόσεις Fagotto. Είναι Διευθυντής της σειράς «Βιογραφίες Ελλήνων Συνθετών» από τον ίδιο εκδοτικό οίκο. Το βιβλίο που συνέγραψε με την Αύρα Ξεπαπαδάκου με τίτλο "Interspersed with musical entertainment: Music in Greek salons of the 19th century" εκδόθηκε από το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής το Νοέμβριο του 2017.
Έχει εργαστεί στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» ως μουσικολόγος και υπεύθυνος εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ενώ από τον Ιανουάριο του 2013, ανέλαβε τη διεύθυνση της Μουσικής Βιβλιοθήκης "Erol Üçer", καθώς και τη θέση του λέκτορα ιστορικής μουσικολογίας στο ερευνητικό κέντρο για τη μουσική ΜΙΑΜ στο Istanbul Technical University. Από τον Μάιο 2017 είναι διευθυντής του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής. Είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Παραρτήματος της IAML.