Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η Αθηναϊκή οπερέτα και ο ρόλος της στη διαμόρφωση της ταυτότητας του ελληνικού τραγουδιού

Βράκα Βάλια

22 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 13:59 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1720
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Οι ρίζες του νεοελληνικού τραγουδιού σχεδόν ταυτίζονται µε την ίδρυση του ελληνικού κράτους το 1830. Έκτοτε διάφοροι κοινωνικοπολιτικοί παράγοντες δηµιούργησαν το πλαίσιο µέσα στο οποίο αναπτύχθηκε το αθηναϊκό τραγούδι, η αθηναϊκή επιθεώρηση και η αθηναϊκή οπερέτα, οι τρεις δηλαδή συνισταµένες που «ευθύνονται» για τη µετέπειτα πορεία του. Η παρούσα ανακοίνωση επικεντρώνεται στην αθηναϊκή οπερέτα, εξετάζοντας τα διάφορα στάδια της εξέλιξής της, τους παράγοντες που επηρέασαν τη θεµατολογία της, τους αντιπροσωπευτικότερους συνθέτες του είδους και, τέλος, αναζητά τον ρόλο που διαδραµάτισε στη εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού από τα µέσα του 20ου αιώνα και µετά. 


(Η βιντεοσκόπηση της συγκεκριμένης ομιλίας παραχωρήθηκε στο Blod από το αρχείο της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη»)

Βράκα Βάλια Μουσικολόγος - Μουσικός - Υπεύθυνη του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη

Η Βάλια Βράκα είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, κάτοχος πτυχίων Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας και πτυχιούχος πιάνου. Εργάζεται στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» από το 2002, αρχικά ως βοηθός μουσικολόγου στο Αρχείο Μίκη Θεοδωράκη και από το 2006 έως σήμερα εργάζεται ως υπεύθυνη του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής. Κατά την διάρκεια όλων αυτών των ετών συμμετείχε σε προγράμματα ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού, όπως το πρόγραμμα «Δημιουργία ολοκληρωμένης μονάδας τεκμηρίωσης και προβολής της ελληνικής μουσικής» που χρηματοδοτήθηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» και εν συνεχεία υπήρξε επικεφαλής της ομάδας που εργάστηκε για τον εμπλουτισμό της ψηφιακής συλλογής που πραγματοποιήθηκε με τη χορηγία της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος. Επιπλέον συμμετείχε ενεργά στο πρόγραμμα «Ευτέρπη: Ελληνικά τραγούδια για εκπαιδευτική χρήση – Ψηφιακό Μουσικό Ανθολόγιο», έχοντας αναλάβει τη διαλεύκανση των πνευματικών δικαιωμάτων των τραγουδιών. Το διάστημα 2014-2016 ήταν υπεύθυνη της ομάδας ψηφιοποίησης και τεκμηρίωσης, στο πλαίσιο του προγράμματος «ARCH Archival Research and Cultural Heritage: The Theatre Archive of Romeo Castellucci and Societas Raffaello Sanzio». Ήταν μέλος της ομάδας διαχείρισης οπτικοακουστικού υλικού στα Ευρωπαϊκά προγράμματα Europeana Sounds και EuScreenXL. Είναι μέλος της κύριας ερευνητικής ομάδας του έργου «Το Αρχείο του Δημήτρη Παπαϊωάννου» και Υποψήφια Διδάκτωρ Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

 

Valia Vraka works at the Music Library of Greece ‘Lilian Voudouri’ since 2002. In the period 2002-2006 she worked as an assistant musicologist for the Mikis Theodorakis Archive and since 2006 she has been working as a musicologist, head of the Greek Music Archive, having as main object the collection, classification and documentation of the Greek archival material. More specifically, she participated in the group that implemented the programme Creation of a unit of documentation and promotion of Greek music, which was funded by the operational programme ‘Information Society’ (3rd Community Support Frame/CSF, 2000-2006), and, following that, she became the head of the group which worked for the enrichment of the digital collection which was accomplished thanks to a donation of the National Bank of Greece. She has also worked for other digital projects such Εuterpe: Songs for schools - Digital Music Anthology and the European projects Europeana Sounds and EuScreenXL. In the period 2014-2016 she was member of the project ARCH-Archival Research and Cultural Heritage: the Archive of Soc`ιetas Raffaello Sanzio, and since 2018 she is member of the ‘Creative Europe’ project CREARCH: Creative European ARCHives as innovative cultural hubs. Currently, she is a member of the main research team of the project The Archive of Dimitris Papaioannou and a Ph.D. candidate at the Department of Theater Studies of the University of Peloponnese.

Σχετικές ομιλίες