Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η διαλεκτική της ενοχής στον κύκλο του Ιουλιανού

Βασιλειάδη Μάρθα

6 Ιουλίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:18:52 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1384
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Βασιλειάδη Μάρθα

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
06/07/2013

Διάρκεια
00:18:52

Εκδήλωση
Κ. Π. Καβάφης, Ελληνικός και Οικουμενικός

Χώρος
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Διοργάνωση
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Κατηγορία
Λογοτεχνία

Ετικέτες
Κωνσταντίνος Καβάφης, έτος Καβάφη

«Είμαι Κωνσταντινουπολίτης την καταγωγήν, αλλ' εγεννήθηκα στην Αλεξάνδρεια, σ' ένα σπίτι της οδού Σερίφ. Μικρός πολύ έφυγα, και αρκετό μέρος της παιδικής μου ηλικίας το πέρασα στην Αγγλία. Κατόπιν επεσκέφθην την χωράν αυτήν μεγάλος, άλλα δια μικρόν χρονικό διάστημα. Διέμεινα και στην Γαλλία. Στην εφηβικήν μου ηλικίαν κατοίκησα υπέρ τα δύο έτη στην Κωνσταντινούπολι. Στην Ελλάδα είναι πολλά χρόνια πού δεν επήγα. Ή τελευταία μου εργασία ήταν υπαλλήλου εις ένα κυβερνητικόν γραφείον εξαρτώμενον από το Υπουργείον των Δημοσίων Έργων της Αιγύπτου. Ξέρω Αγγλικά, Γαλλικά, και ολίγα Ιταλικά».

Το αυτοβιογραφικό αυτό σημείωμα του Καβάφη, δημοσιευμένο το 1924, υπογραμμίζει με τρόπο αναμφισβήτητο τον οικουμενισμό που διέπει την ποίηση του, με τις ποικίλες καταβολές και τα αντίστοιχα ηχοχρώματα ενός κόσμου ιδιαίτερα οικείου στον ίδιο, την πνευματική όμως έκφανση του οποίου είχε προσεγγίσει και αφομοιώσει μετά από συστηματική μελέτη. Ο Καβάφης, αφού στοχάστηκε τη μοίρα του ανθρώπου γενικά αλλά και στην ιστορική της διάσταση, με το πολυσχιδές ποιητικό του τάλαντο συνέβαλε στη δημιουργία μιας οικουμενικής ποιητικής γραφής, η οποία κατακτά τον αναγνώστη πέρα από τον χώρο, τη γλώσσα ή τον χρόνο. Σήμερα, εποχή ιδεολογικής κατά κύριο λόγο κρίσης ή ακόμη και παρακμής, ο Καβάφης, που γνωρίζει σε βάθος το παρακμιακό φαινόμενο σε αρμονικό συνδυασμό με την πλούσια θεματική του, είναι επίκαιρος όσο ποτέ.

Το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών αφιερώνει τις εκδηλώσεις της φετινής χρονιάς, κατά την οποία συμπληρώνονται 150 χρόνια από τη γέννηση και 80 από τον θάνατο του μεγάλου Αλεξανδρινού, στην ποιητική του ιδιοφυΐα και την αέναη παρουσία του. Οι εκδηλώσεις, που θα διαρκέσουν από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο 2013, είναι έτσι επιλεγμένες και δομημένες ώστε να αγκαλιάζουν στενά ευρύτερα στρώματα του κοινού με ποικίλα ενδιαφέροντα (φιλολογικά, μουσικά, εικαστικά, θεατρικά) […]

Απόσπασμα από το προλογικό σημείωμα του καθηγητή Αθανάσιου Μαρκόπουλου, Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, στο Πρόγραμμα των εκδηλώσεων για το «Έτος Καβάφη» που γίνονται στους Δελφούς το φετινό καλοκαίρι και θα συνεχιστούν το χειμώνα του 2013 στην Αθήνα.

Μέρος των εκδηλώσεων αυτών ήταν το Διεθνές Συμπόσιο «Κ.Π.Καβάφης, Ελληνικός και Οικουμενικός», που έγινε με τη συμμετοχή διακεκριμένων μελετητών του καβαφικού έργου από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Στο συμπόσιο αυτό - το σύνολο, σχεδόν, των ομιλιών των οποίων βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει το Blod - ανήκει και η συγκεκριμένη ομιλία.

Βασιλειάδη Μάρθα Λέκτορας, Τμήμα Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η Μάρθα Βασιλειάδη γεννήθηκε στην Καβάλα. Είναι απόφοιτη του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με ειδίκευση στη μεσαιωνική και νεώτερη ελληνική φιλολογία (1992) και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης στην Συγκριτική Λογοτεχνία του Πανεπιστήμιου της Σορβόννης (DEA en littérature comparée : « Le culte de la beauté chez Baudelaire et chez Constantin Cavafy », 1993). Το 2004 ανακηρύχτηκε διδάκτορας νεοελληνικής λογοτεχνίας του Πανεπιστήμιου Γενεύης (Doctorat ès Lettres : « Les fastes de la décadence dans l’œuvre de Constantin Cavafy » (Λάμψεις παρακμής στο έργο του Κ. Καβάφη, 2004).

Από το 1998 ως το 2004 δίδαξε ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία στο Τμήμα Νέων Ελληνικών του Πανεπιστημίου Γενεύης ως βοηθός και από το 2004 ως το 2010 στη θέση του λέκτορα. Από τον Σεπτέμβριο του 2010 διδάσκει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα καλύπτουν κυρίως τον 19ο και 20ό αιώνα στην ελληνική και γαλλική ποίηση, το έργο του Κ. Καβάφη και τη σχέση του με τις ξένες λογοτεχνίες και την πρόσληψη των « ευρωπαϊκών » μύθων στην Ελλάδα, κυρίως στα τέλη του 19ου αιώνα.

Σχετικές ομιλίες