Λάππας Κώστας
Αθανασιάδης Χάρης
Παληκίδης Άγγελος
Σακκά Βασιλική
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
19/02/2021
Διάρκεια
01:31:44
Εκδήλωση
Ελληνική Επανάσταση, Εκπαίδευση και Συλλογική Μνήμη - Μεταμορφώσεις της σχολικής και της δημόσιας ιστορίας
Χώρος
Διαδικτυακό συνέδριο
Διοργάνωση
Ίδρυμα Λαμπράκη
Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας - Πάντειο Πανεπιστήμιο
Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα
Πρωτοβουλία 1821-2021
Κατηγορία
Ιστορία, Εκπαίδευση
Ετικέτες
200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, Ελληνική Επανάσταση, 1821, εκπαίδευση, συλλογική μνήμη, σχολική Ιστορία, δημόσια ιστορία, σχολείο, δάσκαλος, διδακτική μέθοδος, εκπαιδευτικοί θεσμοί, ελληνικό σχολείο, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ρομαντισμός, σχολικό βιβλίο, σχολικό βιβλίο Ιστορίας, εικονογραφία, χούντα, μεταπολίτευση
Το Ίδρυμα Λαμπράκη διοργάνωσε σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο και τον Όμιλο για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, ένα διεθνές διαδικτυακό συνέδριο με θέμα "Ελληνική Επανάσταση, Εκπαίδευση και Συλλογική Μνήμη. Μεταμορφώσεις της σχολικής και της δημόσιας ιστορίας" στις 18-19 Φεβρουαρίου του 2021, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821-2021.
Το Συνέδριο, μεταξύ άλλων, ασχολείται με τα σχολεία, τους δασκάλους και τις διδακτικές μεθόδους στην Ελληνική Επανάσταση, καθώς και τη διδασκαλία της Ελληνικής Επανάστασης στο ελληνικό σχολείο.
Ο στόχος του Συνεδρίου είναι τριπλός: (α) να διερευνήσει τις προεπαναστατικές μορφές της εκπαίδευσης καθώς και τη συγκρότηση των πρώτων εκπαιδευτικών θεσμών στη διάρκεια του Αγώνα και της καποδιστριακής περιόδου (β) να παρακολουθήσει τους τρόπους με τους οποίους η Ελληνική Επανάσταση διδάχτηκε στο ελληνικό σχολείο (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση) από το 1834 μέχρι σήμερα και (γ) να διερευνήσει τις ποικίλες μορφές που πήρε η μνήμη της Επανάστασης στη δημόσια ιστορία.
Η διδασκαλία της Ελληνικής Επανάστασης στο ελληνικό σχολείο
Συντονιστής: Κώστας Λάππας, πρώην διευθυντής του Κέντρου Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού, Ακαδημία Αθηνών
Ομιλίες:
Χάρης Αθανασιάδης, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διευθυντής ΠΜΣ «Δημόσια Ιστορία», ΕΑΠ: Το σπασμένο σπαθί του Διάκου: Αφηγηματικά μοτίβα του Αγώνα στα σχολικά βιβλία Ιστορίας (1853-2020)
Άγγελος Παληκίδης, Επίκουρος Καθηγητής, Δημόκριτειο Πανεπιστήμιο Θράκης: Το Εικοσιένα μέσα από τις εικόνες του. Προσεγγίζοντας κριτικά την εικονογραφία της Επανάστασης στην εκπαίδευση
Βασιλική Σακκά, Εκπαιδευτικός, τ. Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Εργου, Πρόεδρος του Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε.): Διδάσκοντας την Ελληνική Επανάσταση κατά τη διάρκεια της χούντας και της μεταπολίτευσης
Επιστημονική Επιτροπή:
Χάρης Αθανασιάδης, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διευθυντής ΠΜΣ «Δημόσια Ιστορία», ΕΑΠ
Γιάννης Κόκκωνας, Καθηγητής, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Χριστίνα Κουλούρη, Καθηγήτρια Νεότερης & Σύγχρονης Ιστορίας, Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Κώστας Λάππας, Διευθυντής Ερευνών, Κέντρο Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού, Ακαδημία Αθηνών
Βασιλική Σακκά, Δρ. Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου 3ο ΠΕΚΕΣ Αττικής/ ΣΕΠ στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
Το BLOD ευχαριστεί τους διοργανωτές για την παραχώρηση των βίντεο της εκδήλωσης.
Ο Kώστας Λάππας γεννήθηκε το 1948. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών (Tμήμα Iστορίας και Aρχαιολογίας) και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι. Τα ενδιαφέροντα και τα δημοσιεύματά του επικεντρώνονται στην ιστορία της νεοελληνικής παιδείας κατά τον 18ο και 19ο αιώνα. Διετέλεσε ερευνητής και διευθυντής στο Κέντρον Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών.
Ο Χάρης Αθανασιάδης είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος Δημόσια Ιστορία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις του επικεντρώνονται στην Ιστορία της Εκπαίδευσης, την Ιστορία του εργατικού κινήματος και τη Δημόσια Ιστορία. Πριν στραφεί στην Ιστορία είχε σπουδάσει Παιδαγωγικά (στην Παιδαγωγική Ακαδημία Κρήτης) και Κοινωνιολογία (στο Πάντειο Πανεπιστήμιο). Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εργάστηκε αρχικά στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης (2002-04) και κατόπιν στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (2005-σήμερα). Συνεργάστηκε επίσης -ως επισκέπτης ερευνητής- με το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ (Graduate School of Education, εαρινό εξάμηνο 2001) και το Πανεπιστήμιο της Κύπρου (Τμήμα Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών, εαρινό εξάμηνο 2009). Παράλληλα είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, διευθυντής του Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου Ιωαννίνων (το οποίο οργανώνει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της περιφέρειας Ηπείρου και Ιονίων νήσων) και διευθυντής του Εργαστηρίου Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Ο Άγγελος Παληκίδης γεννήθηκε στην Καβάλα, όπου και διαμένει. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στο οποίο εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή. Εργάστηκε ως φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κατά το χρονικό διάστημα 1995-2013 και χρημάτισε μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων και πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Καβάλας. Δίδαξε ως ειδικός επιστήμονας Διδακτική της Ιστορίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, στο Διδασκαλείο «Θ. Κάστανος» και στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Από το 2013 υπηρετεί ως Λέκτορας και στη συνέχεια ως Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας με γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική της Ιστορίας». Είναι μέλος ελληνικών και διεθνών επιστημονικών εταιριών πάνω στη Διδακτική της Ιστορίας και των Κοινωνικών Επιστημών και εμπειρογνώμονας για την Ιστορική Εκπαίδευση στο Συμβούλιο της Ευρώπης. Υπήρξε μέλος της επιστημονικής επιτροπής που εκπόνησε το ελληνικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (Γ΄ Δημοτικού - Β΄ Λυκείου, 2018-19). Εκτός από τα προπτυχιακά μαθήματα στο ΤΙΕ, διδάσκει στο ΜΠΣ του τμήματος «Σπουδές στην Τοπική Ιστορία – διεπιστημονικές προσεγγίσεις» και στο ΜΠΣ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου «Δημόσια Ιστορία» (θ.ε. «Δημόσια Ιστορία και Εκπαίδευση». Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται πάνω στα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας, στη διδακτική της ιστορικής εικόνας και της Ιστορίας της Τέχνης, στη χρήση νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία της Ιστορίας, στη μουσειακή ιστορική εκπαίδευση, στη διδακτική του Ολοκαυτώματος, στη διδακτική της Τοπικής Ιστορίας και στη Δημόσια Ιστορία. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικές εργασίες σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Είναι συγγραφέας του έργου «Ο ρόλος της εικόνας στα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (1950-2002). Διδακτική, ιδεολογική και αισθητική λειτουργία των εικόνων» (εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2009), ενώ έκανε την επιστημονική επιμέλεια του τόμου «Κριτικές προσεγγίσεις του ναζιστικού φαινομένου. Από την ιστοριογραφία και την πολιτική θεωρία στη σχολική ιστορική μάθηση» (εκδ. Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2013). Έχει πραγματοποιήσει δεκάδες εισηγήσεις και διαλέξεις πάνω στη Διδακτική της Ιστορίας και στην Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και συμμετείχε σε δεκάδες σεμινάρια Διδακτικής της Ιστορίας για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ενώ διοργάνωσε συνέδρια και ημερίδες.
Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α.
Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Σπουδών «Θεωρία και Πράξη Διδασκαλίας και Αξιολόγησης»-Τμήμα Φ.Π.Ψ. -Ε.Κ.Π.Α.
Διδακτορικό Δίπλωμα: Ιστορία και Εκπαίδευση Ενηλίκων - Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής- Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Εργάστηκε ως φιλόλογος, ως Σχολική Σύμβουλος και Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου στη Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και ως Σ.Ε.Π. στο ΕΑΠ-Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημόσια Ιστορία
Ερευνητικά ενδιαφέροντα στο πεδίο των στάσεων και αντιλήψεων των εκπαιδευτικών που διδάσκουν ιστορία, τη Δημόσια Ιστορία και τη Διδασκαλία της Ιστορίας. Αρθρογραφία και δημοσιεύσεις σχετικές, συνεργασίες με το Συμβούλιο της Ευρώπης, Πανεπιστήμια, ΜΚΟ και Ενώσεις Ιστορικών.
Πρώην πρόεδρος της EUROCLIO (European Association of History Educators)
Πρόεδρος του Ομίλου για της Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε.)