Τζαβάρας Νίκος
Στυλιανίδης Στέλιος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
25/02/2022
Διάρκεια
00:40:13
Εκδήλωση
Το προσφυγικό φαινόμενο στην Ελλάδα και την Ευρώπη σήμερα: Πολλαπλές προσεγγίσεις
Χώρος
Αμφιθέατρο Σ. Καράγιωργα ΙΙ, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Διοργάνωση
Τμήμα Ψυχολογίας - Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Κατηγορία
Κοινωνικά θέματα, Ψυχολογία / Ψυχική Υγεία
Ετικέτες
προσφυγικό φαινόμενο, μεταναστευτικοί πληθυσμοί
Το Τμήμα Ψυχολογίας και το Εργαστήριο Κλινικής Ψυχολογίας & Ψυχοπαθολογίας, Κοινοτικής Ψυχιατρικής και Αναπτυξιακής Ψυχολογίας - Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών διοργάνωσαν ημερίδα με τίτλο «Το προσφυγικό φαινόμενο στην Ελλάδα και την Ευρώπη σήμερα: Πολλαπλές προσεγγίσεις».
1η Κεντρική Ομιλία
Νίκος Τζαβάρας, Ομότιμος Καθηγητής Ψυχιατρικής, τέως Πρόεδρος ΕΨΕ, Ιδρυτής του Κλάδου Εθνοψυχανάλυσης
Η διεύρυνση της αυτογνωσίας κατά την αντιμετώπιση του Ξένου
Το 1930, στην πραγματεία του που τιτλοφορεί: «Η Δυσφορία εντός του Πολιτισμού», ο Freud παρατηρεί πως για να επικρατήσει η αγάπη ανάμεσα στα άτομα ενός κοινωνικού συνόλου οφείλουν να αποκλειστούν ορισμένα άλλα, ώστε η αναπόδραστη εκδήλωση της επιθετικότητας να διαθέτει ως στόχο τους αποκλεισμένους. Στο ίδιο πλαίσιο, ο ιδρυτής της ψυχανάλυσης χρησιμοποιεί την έννοια του «Ναρκισσισμού των Μικρών Διαφορών», αναφερόμενος στην έχθρα και στους χλευασμούς που διακρίνουν ιδιαιτέρως τις σχέσεις των γειτονικών λαών ή κοινοτήτων – Ισπανών και Πορτογάλων, Βορείων και Νοτίων Γερμανών, Άγγλων και Σκώτων κλπ. Με τον τρόπο αυτό -που μπορεί να παραμείνει σκωπτικός και ανώδυνος- επιτυγχάνεται η ικανοποίηση της ενόρμησης της επιθετικότητας και η επιβεβαίωση της ναρκισσικής υπεροχής μιας ομάδας που επανασυγκροτείται ως σύνολο αποφεύγοντας την ανάδυση υποκειμενικότερων ή ατομικότερων διαφορών στο ίδιο της το εσωτερικό πλαίσιο, γιατί οι διαφορές ορίζονται πια χάρη στη σύγκρουση με τους διακριτούς ξένους. Κάτω, όμως, από ορισμένες ιστορικές προϋποθέσεις, ο άλλοτε «αβλαβής» χαρακτήρας της θα προξενήσει τη βίαιη απελευθέρωση του μίσους που έχει προσδεθεί σ’ εκείνους που δεν περιλαμβάνονται στην αγαπώμενη κοινότητα, για να συσκοτιστούν και να μεταβληθούν σε αντικείμενο της άρνησης οι ενδογενείς συγκρούσεις – ιδίως όταν επιτείνονται σε περιόδους κρίσης. Προφανώς, η παρουσία των εβραϊκών μειονοτήτων στην ευρωπαϊκή ιστορία εξυπηρέτησε κατά αναλογία την εθνική, πολιτική και πολιτισμική συνοχή λαών που διαδραμάτιζαν τον ρόλο οικοδεσπότη. Και δυστυχώς -σημειώνει ο Freud- οι επαναλαμβανόμενοι σφαγιασμοί των Εβραίων δεν επάρκεσαν για να διαμορφώσουν ειρηνικότερο τον βίο των χριστιανικών λαών. Πολλές από τις κλινικές παρατηρήσεις αλλά και τις εμπειρίες που προέρχονται από πρόσφατα πολιτικά γεγονότα -όπως από τον χώρο της πρώην Ανατολικής Γερμανίας- φαίνεται να επαληθεύουν την υπόθεση -που επαναληπτικώς έχει διατυπωθεί έμμεσα ή άμεσα- ότι η αντισημιτική προκατάληψη προϋπάρχει λανθάνουσα και ελλοχεύουσα και είναι μια μήτρα παραγωγής, ή συνδιαμόρφωσης, πρόσθετων προκαταλήψεων οι οποίες σχετίζονται με τους ξένους, λ.χ., τους μεταναστευτικούς πληθυσμούς. Τις τελευταίες δεκαετίες, η σύγχρονη κλινική ψυχανάλυση αξιοποίησε, για την κατανόηση ανάλογων ψυχικών αντιδράσεων με τις οποίες συμφύρονται αρχαϊκά αναπτυξιακά στάδια του παιδιού, δηλαδή πρώιμες βαθμίδες της ψυχοσεξουαλικής εξέλιξης κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του ατόμου, ορισμένους αμυντικούς μηχανισμούς, όπως την πρωτόγονη εξιδανίκευση, τον μηχανισμό της σχάσης (splitting), την προβολή και την προβολική ταύτιση. Οι ίδιοι μηχανισμοί άμυνας, χρησιμοποιήθηκαν κατά την ερμηνεία των μαζικών φαινομένων. Η προκατάληψη απέναντι στον ξένο καθορίζεται από μια ισχυρότατη αμφιρροπία, όπως προδίδει άλλωστε η αρνητική ή θετική εξιδανίκευσή του. Σε περιόδους ομαλότητας, ένα από τα δύο μέρη που τη συνθέτουν, το καταστροφικό, παραμένει απωθημένο στο ασυνείδητο (ή βρίσκεται ελεγχόμενο στην περιοχή του προσυνειδητού) και αποτελεί ένα απόθεμα (reservoir) δυνατών αντιδράσεων. Όταν ειδικές οικονομικές, κοινωνικές συνθήκες αδυνατίζουν την ισχύ της συνείδησης και του Εγώ, τότε διευκολύνεται η παλινδρόμηση σε παρωχημένες εξελικτικές βαθμίδες της παιδικής ηλικίας και η επανενεργοποίηση των αρχαϊκών μηχανισμών άμυνας.
Συντονίζει ο Στέλιος Στυλιανίδης, Καθηγητής, Διευθυντής Εργαστηρίου Κλινικής Ψυχολογίας & Ψυχοπαθολογίας, Κοινοτικής Ψυχιατρικής και Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Ο Νίκος Τζαβάρας είναι ψυχίατρος-ψυχαναλυτής. Είναι τ. Πρόεδρος της Ελληνικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας και επίτιμος πρόεδρος της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας.
Ο Στέλιος Στυλιανίδης είναι καθηγητής κοινωνικής ψυχιατρικής στο τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών της Αθήνας. Αφού ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές σπουδές στην Ιατρική Αθηνών, τo 1978 έλαβε την ειδικότητα της Ψυχιατρικής στη Γαλλία (Paris XII), όπου και εργάστηκε στη συνέχεια στους τομείς της Κοινωνικής Ψυχιατρικής και της εφαρμογής της Ψυχανάλυσης στο Δημόσιο Τομέα. Είναι ιδρυτής και Επιστημονικός Διευθυντής (1989-2015) της Εταιρείας Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ψυχικής Υγείας (Ε.Π.Α.Ψ.Υ.). Από το 2016 είναι Επιστημονικός Σύμβουλος στην Ε.Π.Α.Ψ.Υ. και τ. Αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Εταιρείας για την Ψυχοκοινωνική Αποκατάσταση (WAPR, 2000-2004). Από το 2020 διατελεί Επίτιμος Πρόεδρος της ΕΠΑΨΥ.
Ο Δρ. Στυλιανίδης είναι ψυχαναλυτής, μέλος της Ελληνικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας και της Διεθνούς Ψυχαναλυτικής Ένωσης (IPA), καθώς και ομαδικός αναλυτής, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας Ομάδας (ΕΕΨΨΟ) και της Société Française de Psychothérapie Psychanalytique de Groupe (SFPPG). Έχει διατελέσει, κατά τα έτη 2009-2011, Εθνικός Εκπρόσωπος για την Ψυχική Υγεία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO). Διετέλεσε επίσης Διοικητής του Παιδοψυχιατρικού Νοσοκομείου Νταού Πεντέλης (2001 – 2004) και Διευθυντής του Κέντρου Ψυχικής Υγείας στη Χαλκίδα (1989-1997).
Ο Δρ. Στυλιανίδης έχει επαγγελματική εμπειρία (κλινική εμπειρία, έρευνα και διαχείριση) στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ελλάδα. Μετά την επιστροφή του από τη Γαλλία πρωτοστάτησε στον αγώνα για την Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση και την Αποασυλοποίηση στην Ελλάδα. Μεταξύ άλλων συνετέλεσε στη μεταφορά και επανένταξη χρόνιων ασθενών από το Κρατικό Θεραπευτήριο Λέρου (ΚΘΛ), το Ψ.Ν. Δρομοκαΐτειο και το ΨΝΑ Δαφνί. Το πεδίο ενασχόλησής του στην Ελλάδα περιλαμβάνει το μετασχηματισμό των ψυχιατρικών υπηρεσιών, την ενσωμάτωση της Ψυχικής Υγείας στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και τη δικτύωση των υπηρεσιών στην κοινότητα. Κατά τα έτη 2010-2012, διετέλεσε Αντιπρόεδρος στην Ομάδα Εργασίας για την Αναθεώρηση της Ελληνικής Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης (Ψυχαργώς).
Έχει συμβάλλει σημαντικά στη δημιουργία και συνέχιση του κινήματος των ληπτών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και των οικογενειών τους, τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο, έχοντας πραγματοποιήσει παρεμβάσεις σε πολλαπλά επίπεδα (πολιτικό, οικονομικό, ακαδημαϊκό, εκπαιδευτικό κ.ά.) για την ενδυνάμωση, την εφαρμογή του μοντέλου Recovery και την προστασία των δικαιωμάτων στην ψυχική υγεία. Έχει μακρά εμπειρία σε παρεμβάσεις εποπτείας και εκπαίδευσης σε στελέχη υπηρεσιών ψυχικής υγείας, οργανισμών, νοσοκομείων και εταιρειών. Από το 2019 ασκεί ψυχαναλυτική εποπτεία στην ομάδα εργασίας του Προγράμματος Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης σε Πρόσφυγες της ΕΠΑΨΥ για την Ύπατη Αρμοστεία, ενώ έχει πραγματοποιήσει σειρά παρουσιάσεων σε συνέδρια με θέμα την φροντίδα της ψυχικής υγείας των προσφύγων και των μεταναστών.
Από το 2011 έως το 2017 ήταν επιστημονικά υπεύθυνος για το ερευνητικό πρόγραμμα «Μελέτη των Ακούσιων Νοσηλειών στην Αττική», και από το 2018 μέχρι σήμερα είναι επιστημονικά υπεύθυνος στην πολυκεντρική έρευνα «Μελέτη των Ακούσιων Νοσηλειών στην Ελλάδα».
Έχει δημοσιεύσει περισσότερες από 160 εργασίες σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, ενώ είναι συγγραφέας μεγάλου αριθμού άρθρων στον ελληνικό δημόσιο τύπο.