Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η δημιουργική αναβίωση του κτήματος Τατοΐου μετά τις εργασίες αποκατάστασης κτηρίων και ελεύθερων χώρων του ιστορικού τόπου από το Υπουργείο Πολιτισμού

Καράνη Ιωάννα, Γερούση Ευγενία

4 Δεκεμβρίου 2024

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:48:52 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 127
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο πλαίσιο της έκθεσης «Προμηθέας Λυόμενος – Ένα αριστούργημα ξαναβγαίνει στο φως», που συνδιοργανώνουν το Μουσείο Κανελλοπούλου, η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων και η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, παρουσιάζεται σειρά διαλέξεων για το ευρύ κοινό.

Οι διαλέξεις έχουν ως στόχο να διερευνήσουν την ιστορία και τους συμβολισμούς αυτού του σπουδαίου έργου, εξετάζοντάς το από διαφορετικές οπτικές.

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΛΥΟΜΕΝΟΣ. Ένα αριστούργημα ξαναβγαίνει στο φως

Έκθεση

16 Οκτωβρίου 2024 – 6 Ιανουαρίου 2024
Μουσείο Κανελλοπούλου

Το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων και τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, παρουσιάζουν για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τον πίνακα «Προμηθέας Λυόμενος» από τη συλλογή Τατοΐου.

Ο μνημειακών διαστάσεων πίνακας (3,98 Χ 2,77 μ.) θεωρείται το κορυφαίο έργο του Δανού ζωγράφου Carl Bloch και φιλοτεχνήθηκε το 1864 για λογαριασμό του νεαρού βασιλιά Γεώργιου Α’, ο οποίος τον παρήγγειλε με την ευκαιρία της ενθρόνισής του (1863). Απεικονίζει τον Προμηθέα να απελευθερώνεται από τα δεσμά που του είχε επιβάλει ο Δίας, ενώ ο Ηρακλής έχει μόλις σκοτώσει τον αετό που, σύμφωνα με το μύθο, κατέτρωγε καθημερινά το συκώτι του Τιτάνα. Πρόκειται για ένα αλληγορικό έργο της περιόδου του Ρομαντισμού, που χαρακτηρίζεται από την υποβλητική σύνθεση και τις δραματικές αντιθέσεις φωτός και σκιάς.

Ο πίνακας παρουσιάστηκε για τελευταία φορά δημοσίως στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κοπεγχάγης το 1932, μετά όμως τα ίχνη του άρχισαν να σβήνουν και κάποιοι ιστορικοί τέχνης τον θεωρούσαν χαμένο. Εντοπίστηκε ξανά το 2012 κατά τη διάρκεια εργασιών του Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού στο Κτήμα Τατοΐου. Τότε ξεκίνησε η διαδικασία συστηματικής συντήρησης και επιστημονικής μελέτης του πίνακα.

Η έκθεση παρακολουθεί την πορεία του έργου από τη δημιουργία του έως σήμερα, παρουσιάζει τη βιογραφία και το έργο του ζωγράφου Carl Bloch, αναλύει τη χρήση του προμηθεϊκού μύθου στην αρχαία και σύγχρονη τέχνη, δίνει στοιχεία για την εποχή και το περιβάλλον δημιουργίας του πίνακα και παρουσιάζει σύγχρονες επιστημονικές προσεγγίσεις που μας βοηθούν να κατανοήσουμε το έργο. Κυρίως, προσφέρει μια μοναδική εμπειρία θέασης ενός έργου τέχνης, που εντυπωσιάζει με την κλίμακα και την εκφραστική του δύναμη.

Καράνη Ιωάννα Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων, ΥΠΠΟ
Γερούση Ευγενία Αρχαιολόγος - Επίτιμη Διευθύντρια ΥΠΠΟ - Πρόεδρος ΔΣ του Μουσείου Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου

Η Ευγενία Γερούση αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην ιστορία και αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών παρακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Göttingen στη Γερμανία. Το 1982 εισήχθη μετά από εξετάσεις στο Υπουργείο Πολιτισμού. Υπηρέτησε σε διάφορες θέσεις όπως στη Σπάρτη, στις Κυκλάδες και στην Κεντρική Υπηρεσία. Το 1998 ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Marburg στη Γερμανία. Το 2004 ίδρυσε και διηύθυνε την 26η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων στην Καλαμάτα και στη συνέχεια την 23η Εφορεία στη Χαλκίδα. Διετέλεσε Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων και Διευθύντρια της Διεύθυνσης Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων. Έχει πλούσιο συγγραφικό έργο για την παλαιοχριστιανική περίοδο.

Σχετικές ομιλίες