Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η Ελληνική Επανάσταση με τα μάτια των άλλων

Κουλούρη Χριστίνα, Murgescu Mirela, Ozsuer Esra, Παύλου Παύλος Μ.

18 Φεβρουαρίου 2021

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:56:32 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 151
Ομιλητές
Κουλούρη Χριστίνα
Murgescu Mirela
Ozsuer Esra
Παύλου Παύλος Μ.

Γλώσσα
Αγγλική, Ελληνική

Ημερομηνία
18/02/2021

Διάρκεια
01:56:32

Εκδήλωση
Ελληνική Επανάσταση, Εκπαίδευση και Συλλογική Μνήμη - Μεταμορφώσεις της σχολικής και της δημόσιας ιστορίας

Χώρος
Διαδικτυακό συνέδριο

Διοργάνωση
Ίδρυμα Λαμπράκη
Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας - Πάντειο Πανεπιστήμιο
Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα
Πρωτοβουλία 1821-2021

Κατηγορία
Ιστορία, Εκπαίδευση

Ετικέτες
200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, Ελληνική Επανάσταση, 1821, εκπαίδευση, συλλογική μνήμη, σχολική Ιστορία, δημόσια ιστορία, σχολείο, δάσκαλος, διδακτική μέθοδος, εκπαιδευτικοί θεσμοί, ελληνικό σχολείο, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ρομαντισμός, Ρουμανία, ρουμανική συλλογική μνήμη, Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Ελληνοκύπριοι, πολιτικός λόγος, millet-i sadika, προδοσία, προδότης, εξέγερση

Το Ίδρυμα Λαμπράκη διοργάνωσε σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο και τον Όμιλο για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, ένα διεθνές διαδικτυακό συνέδριο με θέμα "Ελληνική Επανάσταση, Εκπαίδευση και Συλλογική Μνήμη. Μεταμορφώσεις της σχολικής και της δημόσιας ιστορίας" στις 18-19 Φεβρουαρίου του 2021, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821-2021.

Το Συνέδριο, μεταξύ άλλων, ασχολείται με τα σχολεία, τους δασκάλους και τις διδακτικές μεθόδους στην Ελληνική Επανάσταση, καθώς και τη διδασκαλία της Ελληνικής Επανάστασης στο ελληνικό σχολείο.

Ο στόχος του Συνεδρίου είναι τριπλός: (α) να διερευνήσει τις προεπαναστατικές μορφές της εκπαίδευσης καθώς και τη συγκρότηση των πρώτων εκπαιδευτικών θεσμών στη διάρκεια του Αγώνα και της καποδιστριακής περιόδου (β) να παρακολουθήσει τους τρόπους με τους οποίους η Ελληνική Επανάσταση διδάχτηκε στο ελληνικό σχολείο (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση) από το 1834 μέχρι σήμερα και (γ) να διερευνήσει τις ποικίλες μορφές που πήρε η μνήμη της Επανάστασης στη δημόσια ιστορία.

Η Ελληνική Επανάσταση με τα μάτια των άλλων

Συντονίστρια: Χριστίνα Κουλούρη, Πρύτανις, Πάντειον Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Καθηγήτρια Νεότερης & Σύγχρονης Ιστορίας

Ομιλίες:

Mirela Murgescu, Καθηγήτρια Ιστορίας Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου: Η Ελληνική Επανάσταση στη ρουμανική συλλογική μνήμη μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο
Esra Özsüer, Αν. Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης, Ερευνητικό Ινστιτούτο Τουρκολογίας: Από το “millet-ι sadika” στον «προδότη» Έλληνα: η ανατομία μιας εξέγερσης
Παύλος Μ. Παύλου, Διδάκτωρ Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, Ιστορίας της Εκπαίδευσης: Η Ελληνική Επανάσταση στη συλλογική συνείδηση των Ελληνοκυπρίων. Οι ιστορικές διαφοροποιήσεις στον πολιτικό λόγο και στην εκπαίδευση

Επιστημονική Επιτροπή:
Χάρης Αθανασιάδης, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διευθυντής ΠΜΣ «Δημόσια Ιστορία», ΕΑΠ
Γιάννης Κόκκωνας, Καθηγητής, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Χριστίνα Κουλούρη, Καθηγήτρια Νεότερης & Σύγχρονης Ιστορίας, Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Κώστας Λάππας, Διευθυντής Ερευνών, Κέντρο Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού, Ακαδημία Αθηνών
Βασιλική Σακκά, Δρ. Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου 3ο ΠΕΚΕΣ Αττικής/ ΣΕΠ στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο

Το BLOD ευχαριστεί τους διοργανωτές για την παραχώρηση των βίντεο της εκδήλωσης.

Κουλούρη Χριστίνα Καθηγήτρια Νεότερης & Σύγχρονης Ιστορίας - Πρύτανις, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Η Χριστίνα Κουλούρη έχει σπουδάσει στο Ιστορικό και Αρχαιολογικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Paris I) και στην École des Hautes Études en Sciences Sociales στο Παρίσι. Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Κρήτης (1990-1993), Θράκης (1993-2003), Πελοποννήσου (2003-2010), στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (2018-2020) και σε πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού (Tokyo, Reading -UK, Paris 1, Regensburg). Το 2010 ήταν επισκέπτρια ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Paris 1 –UMR IRICE), το 2017 Visiting Research Fellow στο Πανεπιστήμιο Princeton και τον Ιούνιο του 2019 Visiting Fellow στο Πανεπιστήμιο του Regensburg (Γερμανία). Της έχουν απονεμηθεί τα βραβεία Νίκου Σβορώνου «για εξαιρετική επίδοση στην έρευνα της νεοελληνικής ιστοριογραφίας» (1994), ‘Δελφοί’ της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας (2012) και Dimitrios Vikelas της ISOH (International Society of Olympic Historians). Έχει δημοσιεύσει 8 βιβλία, 5 συλλογικούς τόμους και πολλά άρθρα στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά. Το τελευταίο της βιβλίο Φουστανέλες και Χλαμύδες. Ιστορική Μνήμη και Εθνική Ταυτότητα, 1821-1930 (Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2020) βραβεύτηκε με το Βραβείο Αναγνώστη και το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου. Διατέλεσε εμπειρογνώμων του Συμβουλίου της Ευρώπης σε θέματα ιστορικής εκπαίδευσης (1997-2001), μέλος της Εφορείας της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας (2014-2017) και μέλος των Επιτροπών Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (2012-2013 και 2016-2019). Το 2013-2017 ήταν Κοσμήτορας της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου και από τον Σεπτέμβριο του 2020 είναι Πρύτανις του Παντείου Πανεπιστημίου.

Murgescu Mirela Καθηγήτρια Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Βουκουρεστίου

Η Mirela-Luminiţa Murgescu είναι Kαθηγήτρια στη Σχολή Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Βουκουρεστίου. Έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή προγράμματα για την ανάλυση εγχειριδίων, τον εθνικισμό, τη μνήμη, την κοινωνική και πολιτιστική ιστορία. Έχει λάβει: Mellon Fellowship το 2000, DAAD Fellowship, επίσης το 2000, Korber Senior Fellowship το 2006 από το Institut für die Wissenschaften vom Menschen στη Βιέννη. Έχει πραγματοποιήσει ερευνητική πρακτική άσκηση στο MSH Paris (2003-2005) και στο GWZO Leipzig (2010).

Ozsuer Esra Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης, Ερευνητικό Ινστιτούτο Τουρκολογίας

H Esra Özsüer είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης. Έχει σπουδάσει στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας και Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Άγκυρας. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης. Εκπόνησε την διδακτορική διατριβή της στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας. Μελέτες και άρθρα της, σχετικά με την ελληνική και τουρκική ιστορία, έχουν δημοσιευτεί σε βιβλία, συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά στην τουρκική, ελληνική και αγγλική γλώσσα.

Παύλου Παύλος Μ. Διδάκτωρ Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, Ιστορίας της Εκπαίδευσης

Ο Δρ Παύλος Μ. Παύλου γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1959 και αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1984. Παρακολούθησε μεταπτυχιακά προγράμματα στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αργότερα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Εξέδωσε βιβλία και δημοσίευσε επιστημονικές μελέτες στην Κύπρο και στην Ελλάδα. Ανακηρύχθηκε διδάκτωρ το 2014, και η διατριβή του εκδόθηκε το 2015 από τις εκδόσεις Παπαζήση, με τον τίτλο «Κράτος, Ιδεολογία, Πολιτική και Εκπαίδευση στην Κύπρο 1959-1974». Από το 1995 εργάζεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Κύπρου. Από το 2014 είναι Επιστημονικός Συνεργάτης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου (Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, Ιστορία της Εκπαίδευσης). Διετέλεσε πρόεδρος ή δραστήριο μέλος σε πολλές οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών – πολλές από τις οποίες έχουν ως στόχο τη συμβολή στην εκπαιδευτική ανάπτυξη. Είναι πρόεδρος του ΔΣ του Ομίλου Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας μας (Κύπρου).

Σχετικές ομιλίες