Δαμηλάκου Μαρία
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
15/09/2020
Διάρκεια
00:36:32
Εκδήλωση
Η επανάσταση του 1821, κινητήριες ιδέες και συλλογικότητες
Χώρος
Κεντρικό κτίριο Πανεπιστημίου Αθηνών
Διοργάνωση
Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ)
Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ)
Κατηγορία
Ιστορία, Λογοτεχνία
Ετικέτες
1821, Ελληνική Επανάσταση, 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, Αμερική, Αμερικανική ήπειρος, επανάσταση, Λατινική Αμερική, Ισπανική αυτοκρατορία, αποικίες, ισπανικές αποικίες, Ισπανία
Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ) διοργανώνουν μια σειρά επιμορφωτικών διαλέξεων με θέμα «Η επανάσταση του 1821, κινητήριες ιδέες και συλλογικότητες».
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έξι εκδηλώσεις, στις οποίες θα υπάρχουν δύο εισηγήσεις: μία ιστορική και μία φιλολογική. Οι εισηγητές θα αναδείξουν πλευρές της διαδρομής από την πολυεθνική αυτοκρατορία στο εθνικό κράτος, θέτοντας στο επίκεντρο των ανακοινώσεών τους ζητήματα της διεθνούς και ελληνικής ιστορίας και της νεοελληνικής γραμματείας.
Ο κύκλος θα ολοκληρωθεί με ένα στρογγυλό Τραπέζι, βασισμένο στις νεότερες προσεγγίσεις της ιστοριογραφίας γύρω από την Επανάσταση. Εισηγητές θα είναι ιστορικοί και φιλόλογοι από πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα οι οποίοι θα φωτίσουν γεγονότα και κείμενα μέσα από διαφορετικές οπτικές τους.
Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει την πέμπτη εκδήλωση του κύκλου, της οποίας δημοσιεύεται εδώ το 2ο μέρος:
Μαρία Δαμηλάκου, Το 1821 μέσα από μια παγκόσμια προοπτική: παραλληλισμοί με τις επαναστάσεις της Αμερικάνικης ηπείρου
Η ιστορική συγκυρία στην οποία εγγράφεται το ελληνικό 1821 είναι η εποχή των Ναπολεόντειων πολέμων και η μεταναπολεόντεια περίοδος η οποία χαρακτηρίστηκε από την παλινόρθωση των δυνάμεων της συντήρησης και της καθεστηκυίας τάξης. Κατά την πυκνότατη αυτή περίοδο, που αποτελεί βέβαια μέρος της μεγάλης Εποχής των Επαναστάσεων που διαμόρφωσε τον νεωτερικό κόσμο, σημειώθηκε ένα πραγματικό επαναστατικό κύμα που απλώθηκε σε όλη τη Νότιο Ευρώπη, την Κεντρική και Νότιο Αμερική και την Καραϊβική (αναφέρομαι κυρίως στη γαλλική Αϊτή). Ένα κύμα που διαπέρασε και κλόνισε πολύ διαφορετικά αυτοκρατορικά συστήματα κυριαρχίας όπως το ισπανικό και το οθωμανικό και συνέδεσε, μέσω των φιλελεύθερων ιδεών και της δράσης, τους λαούς της ευρω-αμερικανικής περιφέρειας. Στην ανάλυσή μου θα σταθώ κυρίως στα επαναστατικά κινήματα της άλλοτε Ισπανικής Αμερικής και θα προσπαθήσω να θέσω ορισμένα ζητήματα που δείχνουν αναλογίες, διασυνδέσεις και συσχετισμούς με την Ελληνική Επανάσταση.
Α) Η επιλογή της επανάστασης στη Ναπολεόντεια και μεταναπολεόντεια εποχή
• Βασική θέση: οι επαναστάσεις που μελετούμε δεν ήταν μονόδρομος, δεν ήταν μοναδικές και αναπόφευκτες λύσεις.
Β) Ο νεωτερικός πολιτικός χάρτης: η πολυκεντρική προσέγγιση
Γ) Ο τοπικός παράγοντας και οι ανταγωνιστικές μορφές πολιτικές κυριαρχίας
Δ) Διεθνική φιλελεύθερη αδελφοσύνη. Ο φιλελληνισμός στη Νότιο Αμερική
Ε) Τα νέα έθνη και οι προοπτικές τους
(Σημείωμα της ομιλήτριας)
ΠΑΡΑΘΕΜΑΤΑ
1. Αποσπάσματα από το κείμενο του Σιμόν Μπολίβαρ, «Επιστολή από τη Τζαμάικα», του 18151.
[…] Στα απολυταρχικά καθεστώτα δεν αναγνωρίζονται όρια στην άσκηση της εξουσίας: η βούληση του Σουλτάνου, του Χαν, του Ντέι2 και άλλων δεσποτικών ηγεμόνων είναι ο ανώτατος νόμος και αυτή εκτελείται σχεδόν αυθαίρετα από τους πασάδες, τους Χαν και τους σατράπες της Τουρκίας και της Περσίας, που έχουν οργανώσει ένα σύστημα καταπίεσης στο οποίο συμμετέχουν οι υπήκοοι μέσα από τις διάφορες θέσεις εξουσίας που κατέχουν. Σε εκείνους έχει ανατεθεί η πολιτική, στρατιωτική, φορολογική και εκκλησιαστική διοίκηση. Αλλά σε τελική ανάλυση είναι Πέρσες οι επικεφαλής του Ισπαχάν, είναι Τούρκοι οι βεζίρηδες του Σουλτάνου, είναι Τάρταροι οι σουλτάνοι της αυτοκρατορίας των Ταρτάρων.
[…] Είναι μεγαλειώδης ιδέα η δημιουργία, σε όλο τον Νέο Κόσμο, ενός μόνο έθνους που με ένα κοινό δεσμό θα ενώνει τα επιμέρους μέρη μεταξύ τους και με το σύνολο. Καθώς έχει κοινή καταγωγή, μία γλώσσα, κοινές συνήθειες και θρησκεία, θα έπρεπε συνεπώς να έχει μόνο μία κυβέρνηση που θα συνένωνε, σε μια συνομοσπονδία, τα διαφορετικά κράτη που πρόκειται να σχηματιστούν. Αλλά αυτό δεν είναι δυνατό γιατί μη συγκρίσιμες κλιματικές συνθήκες, διαφορετικές γεωγραφικές θέσεις, αντικρουόμενα συμφέροντα, ανόμοια χαρακτηριστικά, χωρίζουν την Αμερική. Τι ωραίο θα ήταν ο Ισθμός του Παναμά να γινόταν για μας ό,τι η Κόρινθος για τους Έλληνες!
2. Απόσπασμα από τον Λόγο του Σιμόν Μπολίβαρ στην Εθνοσυνέλευση της Ανγκοστούρα, 18193
[…] Το πολίτευμα της Βενεζουέλας ήταν, είναι και πρέπει να είναι η δημοκρατία. Οι βάσεις του πρέπει να είναι η λαϊκή κυριαρχία, η διάκριση των εξουσιών, η ελευθερία των πολιτών, η απαγόρευση της δουλείας, η κατάργηση της μοναρχίας και των προνομίων. Χρειαζόμαστε την ισότητα για να συγχωνεύσουμε ξανά σε ένα νέο μείγμα – ας το πω έτσι– τις ανθρώπινες κατηγορίες, τις πολιτικές γνώμες και τις κοινωνικές συνήθειες. Μετά, επεκτείνοντας τη ματιά μας στον μακρύ δρόμο που μας απομένει να διανύσουμε, ας εστιάσουμε την προσοχή μας στους κινδύνους που πρέπει να αποφύγουμε. Ας έχουμε την ιστορία οδηγό μας σε αυτή τη διαδρομή. Πρώτη η Αθήνα μας δίνει το πιο λαμπρό παράδειγμα μιας απόλυτης δημοκρατίας και είναι η ίδια που μας προσφέρει το πιο λυπηρό παράδειγμα της ακραίας αδυναμίας αυτής της μορφής διακυβέρνησης. Ο πιο σοφός από τους νομοθέτες της Ελλάδας δεν είδε να διατηρείται η Δημοκρατία του ούτε δέκα χρόνια και υπέφερε την ταπείνωση να πρέπει να παραδεχτεί την ακαταλληλότητα της απόλυτης δημοκρατίας για οποιαδήποτε κοινωνία, ακόμα και για την πιο καλλιεργημένη, μετριοπαθή και εγκρατή, επειδή ακριβώς προσφέρει μόνο στιγμιαίες λάμψεις ελευθερίας. Ας αναγνωρίσουμε, λοιπόν, ότι ο Σόλωνας έβγαλε τον κόσμο από την αυταπάτη του και του δίδαξε πόσο δύσκολο είναι να κυβερνώνται οι άνθρωποι με απλούς νόμους.
Η Δημοκρατία της Σπάρτης που φάνταζε ως χίμαιρα, είχε πιο πρακτικά αποτελέσματα από το ευφυές έργο του Σόλωνα. Η δόξα, η αρετή, η ηθική και συνεπώς η ευημερία του έθνους, ήταν το αποτέλεσμα της νομοθεσίας του Λυκούργου. Παρόλο που δυο βασιλείς σε ένα κράτος είναι δυο τέρατα που μπορεί να το καταβροχθίσουν, η Σπάρτη λίγους λόγους είχε να μετανιώσει για το διπλό στέμμα της. Ενώ η Αθήνα προσδοκούσε για τον εαυτό της την πιο εκπληκτική τύχη καθώς είχε καθιερώσει την απόλυτη κυριαρχία, ελεύθερες εκλογές για τους αξιωματούχους που άλλαζαν συχνά, και νόμους μετριοπαθείς, σοφούς και σύμφωνους με το πολιτικό πνεύμα. Ο Πεισίστρατος, σφετεριστής της εξουσίας και τύραννος, έκανε μεγαλύτερο καλό στην Αθήνα απ’ ό,τι οι νόμοι της. Και ο Περικλής, που επίσης σφετερίστηκε την εξουσία, ήταν ο πιο χρήσιμος πολίτης. Η Δημοκρατία της Θήβας δεν διήρκεσε πέρα από τον Πελοπίδα και τον Επαμεινώνδα. Γιατί ορισμένες φορές είναι οι άνθρωποι και όχι οι αρχές αυτοί που φτιάχνουν τις κυβερνήσεις. Οι κώδικες, τα συστήματα, οι κανονισμοί, όση σοφία και αν έχουν, είναι νεκρό γράμμα και λίγο επηρεάζουν τις κοινωνίες. Είναι οι ενάρετοι άνθρωποι, οι πατριώτες, οι πεφωτισμένοι, αυτοί που φτιάχνουν τις δημοκρατίες!
3. Φιλελληνικό ποίημα (απόσπασμα)
Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό La Abeja Argentina (Buenos Aires), No 2, 15 Μαΐου 18224.
Στην Ελλάδα
Ύμνος
[…] Στον τόσο δύσκολο μα ευγενικό σας αγώνα
Υψώστε ήσυχοι το μέτωπο
Ο Θεός προστατεύει σε μια τόσο σκληρή μάχη,
Τον ήρωα της πατρίδας και την πίστη.
Ας βασιλεύσει στους στρατούς των Ελλήνων
Ομόνοια, ένας πόθος και ένα πάθος,
Όλοι μαζί πάρτε όρκο και κανένας μην τον αθετήσει,
Νίκη ή ένδοξος θάνατος.
Τι αμφιβάλλετε! Δείτε που σας πλέκουν στεφάνια
Από τους μεγαλειώδεις αιθέρες
Αυτοί που την αθάνατη δόξα κερδίσαν
Εκεί στα Λεύκτρα, στις Πλαταιές, στον Μαραθώνα.
[…] Είθε σε κάθε έναν από τους ρωμαλέους Έλληνες
να βρει ο βάναυσος εχθρός
το πείσμα εκείνων
που έδωσαν όνομα αθάνατο στις Θερμοπύλες.
1 Πηγή: Σιμόν Μπολίβαρ, Ο απελευθερωτής των συνειδήσεων. Θεμελιώδη κείμενα (επιμ./μτφρ./σχόλια Μ. Δαμηλάκου), Αθήνα, Νότιος Άνεμος, 2014.
2 βΤίτλος του μουσουλμάνου κυβερνήτη, εκπροσώπου της οθωμανικής δυναστείας, που ασκούσε την εξουσία στη διοίκηση της Αλγερίας.
3 Πηγή: Σιμόν Μπολίβαρ, ό.π.
4 Πηγή: Eva Latorre-Broto, “Filohelenismos hispánicos. Lo griego como referente de autorrepresentación en los discursos ideológicos de España e Hispanoamérica (1821-1824)”, Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, 2019, p. 542.
Η Μαρία Δαμηλάκου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, με γνωστικό αντικείμενο «Ιστορία της Αμερικανικής Ηπείρου». Από το 2003 διδάσκει Ιστορία της Λατινικής Αμερικής και στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Έχει συμμετάσχει σε αρκετά ερευνητικά προγράμματα που αφορούν τη μετανάστευση, την εργασία και ζητήματα ταυτότητας στις χώρες της Νοτίου Αμερικής. Από το 2001 συμμετέχει ως ερευνήτρια στο Αρχείο Προφορικής Ιστορίας και Φωτογραφίας Γυναικών (Archivo de Palabras e Imágenes de Mujeres), με έδρα τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μπουένος Άιρες. Είναι συγγραφέας των έργων Έλληνες μετανάστες στην Αργεντινή: διαδικασίες συγκρότησης και μετασχηματισμοί μιας μεταναστευτικής κοινότητας, 1900-1970 (2004) και Ιστορία της Λατινικής Αμερικής από το τέλος της αποικιοκρατίας μέχρι σήμερα (2014). Έχει επιμεληθεί τα έργα Θέματα και τάσεις της σύγχρονης Λατινοαμερικανικής ιστοριογραφίας (2010), Σιμόν Μπολίβαρ. Ο απελευθερωτής των συνειδήσεων. Θεμελιώδη κείμενα (2014), καθώς και τον τόμο 200 χρόνια από τα επαναστατικά κινήματα για την ανεξαρτησία της Λατινικής Αμερικής, 1810-2010 (2011).
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Adelman, Jeremy, Sovereignty and Revolution in the Iberian Atlantic, Princeton, Princeton University Press, 2006.
Breña, Roberto, “Independence Movements in the Americas during the Age of Revolution”, Fiar Vol. 11, no 1 (April 2018) 47-79.
Breña, Roberto, “The Cádiz Liberal Revolution and Spanish American Independence”, στο J. Tutino (ed.), New Countries. Capitalism, Revolutions and Nations in the Americas, 1750-1870, Durham, Duke University Press, 2016, p. 71-106.
Castillo Didier, Miguel, Φρανσίσκο ντε Μιράντα: Πρόδρομος, ήρωας και μάρτυρας της Λατινοαμερικανικής Ανεξαρτησίας (επιμ./μτφρ./σχόλια Μ. Δαμηλάκου), Αθήνα, Νότιος Άνεμος, 2013.
Chust, Manuel (ed.), Doceañismos, constituciones e independencias. La Constitución de 1812 y América, Μαδρίτη, MAPFRE, 2006.
Δαμηλάκου, Μαρία – Χρήστος Λούκος (επιμ.) 1810-2010: 200 χρόνια από τα επαναστατικά κινήματα για την Ανεξαρτησία της Λατινικής Αμερικής, Πρακτικά διεθνούς συνεδρίου, Αθήνα, Ε.Μ.Ν.Ε., 2011.
Δαμηλάκου, Μαρία, Ιστορία της Λατινικής Αμερικής. Από το τέλος της αποικιοκρατίας μέχρι σήμερα, Αθήνα, Αιώρα, 2015 (2η έκδ.). Κεφάλαια 1-3.
Δαμηλάκου, Μαρία, «Απελευθερωτής λαών, αυταρχικός ηγέτης ή ουτοπικός οραματιστής; Προσλήψεις του Μπολίβαρ από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα», στο: Κ. Δέδε – Δ. Δημητρόπουλος (επιμ.), «Η ματιά των άλλων». Προσλήψεις προσώπων που σφράγισαν τρεις αιώνες (18ος – 20ός), Αθήνα, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών/ΕΙΕ, 2012, σ. 173-192.
Domínguez, Jorge, Insurrección o lealtad: la desintegración del imperio español en América, Μεξικό, Fondo de Cultura Económica, 1985.
Fernández-Armesto, Felipe, The Americas. A Hemispheric History, The Modern Library, 2003.
Guerra, François-Xavier, Modernidad e independencies. Ensayos sobre las revoluciones hispánicas, Μαδρίτη, MAPFRE, 1992.
Καρακατσούλη, Άννα, «Μαχητές της ελευθερίας» και 1821: η ελληνική επανάσταση στη διεθνική της διάσταση, Αθήνα, Πεδίο, 2016.
Klooster, Wim, Revolutions in the Atlantic World. A Comparative Perspective, Νέα Υόρκη, New York University Press, 2009.
Langley, Lester D., The Americas in the Age of Revolution, 1750-1850, New Haven, Yale University Press, 1996.
Latorre - Broto, Eva, “Filohelenismos hispánicos. Lo griego como referente de autorrepresentación en los discursos ideológicos de España e Hispanoamérica (1821-1824)”, Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid, 2019.
Λούκος, Χρήστος, «Τα επαναστατικά κινήματα του 1810 στη Λατινική Αμερική - Η Ελληνική Επανάσταση του 1821: Μερικοί παραλληλισμοί», στο Μ. Δαμηλάκου - Χρ. Λούκος (επιμ.) 1810-2010: 200 χρόνια από τα επαναστατικά κινήματα για την Ανεξαρτησία της Λατινικής Αμερικής, Πρακτικά διεθνούς συνεδρίου, Αθήνα, Ε.Μ.Ν.Ε., 2011, σ. 71-86.
Lynch, John, The Spanish American Revolutions, 1808-1826, Νέα Υόρκη, Norton& Norton, 1986.
McFarlane, Anthony and Posada-Carbó, Eduardo (eds.), Independence and Revolution in Spanish America: Perspectives and Problems, Λονδίνο, University of London, Institute of Latin American Studies, 1999.
Μιράντα, Φρανσίσκο ντε, Ο Μιράντα στην Ελλάδα, μτφρ. Γιώργος Σκιάνης, Αθήνα, ΚΨΜ, 2009.
Μπολίβαρ, Σιμόν, Ο απελευθερωτής των συνειδήσεων. Θεμελιώδη κείμενα (επιμ./μτφρ./σχόλια Μ. Δαμηλάκου), Αθήνα, Νότιος Άνεμος, 2014.
Portillo-Valdés, José M., Crisis atlántica: Autonomía e independencia en la crisis de la monarquía hispana, Μαδρίτη, Marcial Pons/Fundación Carolina/Centro de Estudios Hispanos e Iberoamericanos, 2006.
Rodríguez O., Jaime Ε., The Independence of Spanish America, Cambridge, Cambridge University Press, 1998.
Rodríguez O., Jaime Ε., “The Emancipation of America”, The American Historical Review, Vol. 105, No. 1 (Feb., 2000), pp. 131-152.
Rodríguez O., Jaime Ε., México, Estados Unidos y los países hispanoamericanos. Una visión comparativa de la independencia, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, 2008.
Sabato, Hilda, Republics of the New World. The revolutionary political experiment in the 19th century Latin America, Princeton, Princeton University Press, 2018.
Taboada, Hernán G.H., “La sombra del Oriente en la independencia americana”, στο S. Nagy-Zekmi (ed.), Moros en la costa. Orientalismo en Latinoamérica, Μαδρίτη, Iberoamericana, 2008, σ. 25-40.
Ternavasio, Marcela, «Eπαναστάτες απέναντι στο “έθνος των δύο ημισφαιρίων”: η ρητορική διαμάχη στο Ρίο ντε Λα Πλάτα κατά τα μετεπαναστατικά χρόνια», στο Μ. Δαμηλάκου (επιμ.), Θέματα και τάσεις της σύγχρονης λατινοαμερικανικής ιστοριογραφίας, Αθήνα, Μνήμων, 2010, σ. 117-139.