Ξανθουδάκης Χάρης
Καθαρίου Αγγελική
Γιάκας Δημήτρης
Στεργιόπουλος Πέτρος
Ντουφεξιάδου Τίνα
Αλάτη Βάσια
Σεστάνι Φραντς
Μουζάλα Έλενα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
26/02/2020
Διάρκεια
01:17:59
Εκδήλωση
Η Επανάσταση του 1821. Ένα δύσκολο εγχείρημα μίας περίπλοκης κοινωνίας
Χώρος
Ωδείο Αθηνών
Διοργάνωση
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ωδείο Αθηνών
Γενικά Αρχεία του Κράτους
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
1821, Ελληνική Επανάσταση, 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, ελευθερία, ευτυχία, Διαφωτισμός, αλυτρωτισμός, Μεγάλη Ιδέα
Η θεματική συναυλία με τίτλο «Η Επανάσταση του 1821 μέσα από τη μουσική» πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των 4 ομιλιών της Μαρίας Ευθυμίου με τίτλο «Η Επανάσταση του 1821, ένα δύσκολο εγχείρημα μια περίπλοκης κοινωνίας» που έλαβαν χώρα τις Τετάρτες του Φεβρουαρίου 2020 στο Ωδείο Αθηνών. Ο κύκλος αυτός των διαλέξεων ήταν μια συνδιοργάνωση του Ωδείου Αθηνών, των Γενικών Αρχείων του Κράτους και του ΕΚΠΑ, η οποία περιλάμβανε και Έκθεση με θέμα: «Η μουσική και η συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους» που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο Αθηνών με υλικό από το Αρχείο του Ωδείου και των Γενικών Αρχείων του Κράτους.
Η συναυλία, με την οποία έκλεισε ο κύκλος των εκδηλώσεων, ήταν διαρθρωμένη σε δύο ενότητες:
Η πρώτη, «O πόθος της ελευθερίας και η επιδίωξη της ευτυχίας», κάλυψε την περίοδο του Διαφωτισμού και τα χρόνια της Επανάστασης και περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, έργα των δύο πρώτων επώνυμων Ελλήνων συνθετών των οποίων σώζονται έργα μετά την περίοδο της Αναγέννησης: τραγούδια του Κωνσταντίνου Νικολόπουλου, φίλου και συνεργάτη του Κοραή, και σε πρώτη παγκόσμια δημόσια εκτέλεση μια μελοποίηση του Θούριου του Ρήγα από τον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (το χειρόγραφο της οποίας φυλάσσεται στο Αρχείο της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας).
Η δεύτερη ενότητα, «Αλυτρωτισμός και Μεγάλη Ιδέα», περιλάμβανε τραγούδια και αποσπάσματα από όπερες που αντιπροσωπεύουν μιαν εποχή κατά την οποία η Ελλάδα συγκροτούσε τους εθνικούς της μύθους. Με τη σημαντική συμβολή του Παύλου Καρρέρ και της εμβληματικής όπεράς του Μάρκος Βότζαρης, η ενότητα περιλάμβανε και το μοναδικό, στο είδος και το ύφος του, Ξύπνημα του Κλέφτη, του Ιωσήφ Λιβεράλη, μια πιανιστική ραψωδία, η οποία αξιοποιεί εξολοκλήρου ελληνικά δημοτικά θέματα, και της οποίας η έκδοση προηγήθηκε κατά τέσσερα έτη από την έκδοση των πρώτων Ουγγρικών Ραψωδιών του Liszt. Η συναυλία έκλεισε με μία άρια από την έως πρόσφατα χαμένη όπερα του Κερκυραίου συνθέτη Αλέξανδρου Γκρεκ, Ανδρονίκη, η οποία βρέθηκε –και φυλάσσεται– στο Αρχείο του Ωδείου Αθηνών.
Στην εκδήλωση παίρνουν μέρος:
Εισαγωγική ομιλία
Χάρης Ξανθουδάκης (Ομότιμος καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου – Διευθυντής του “Κέντρου Ερευνών και Τεκμηρίωσης” του Ωδείου Αθηνών - Εισαγωγική ομιλία)
Ερμηνευτές
Αγγελική Καθαρίου (μεσόφωνος)
Δημήτρης Γιάκας (πιανίστας)
Πέτρος Στεργιόπουλος (φλαουτίστας)
Τίνα Ντουφεξιάδου (βιολοντσελίστα)
Βάσια Αλάτη (υψίφωνος)
Φρανς Σεστάνι (βιολονίσταςς),
Έλενα Μουζάλα (πιανίστα)
Ο Χάρης Ξανθουδάκης (1950-2023) γεννήθηκε στον Πειραιά το 1950. Σπούδασε σύνθεση και ηλεκτρονική μουσική στην Αθήνα και στο Παρίσι με τον Γ.Α. Παπαϊωάννου, τον Μ. Αδάμη και τον Ι. Ξενάκη. Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μεταπτυχιακός απόφοιτος και διδάκτωρ μουσικής του πανεπιστημίου της Σορβόννης (Paris-1), ασχολήθηκε με τη σύνθεση, τη μουσικολογική έρευνα και τη διδασκαλία. Διετέλεσε, μεταξύ άλλων, μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Συνδέσμου Σύγχρονης Μουσικής και της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, καθώς και πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συνθετών Ηλεκτρονικής Μουσικής (CIME / UNESCO). Υπήρξε καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Διετέλεσε αντιπρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, Κοσμήτορας της Σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών καθώς και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ανώτατων Μουσικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕC). Ήταν Ομότιμος Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου, Γραμματέας του Δ.Σ. του Ωδείου Αθηνών και Διευθυντής του ΚΕΤΩΑ (Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών).
Έργα του έχουν παιχτεί σε πολυάριθμες συναυλίες και φεστιβάλ σ’ ολόκληρο τον κόσμο, από τις Η.Π.Α. και την Κούβα ως το Βιετνάμ και την Ιαπωνία.
Η μεσόφωνος Αγγελική Καθαρίου συνεργάζεται με τα λυρικά θέατρα της Βόρειας Ιταλίας, το Carnegie Hall, την Concertgebouw, Κρατική Όπερα του Ρήνου, Opéra Comique, Μ.Μ.Α, ΕΛΣ, Μέγαρο Μουσικής της Μόσχας και με τα διεθνή φεστιβάλ Αθηνών, Μασσαλίας, Βουδαπέστης, Ferrara, Roque d’Anthéron ερμηνεύοντας ευρύ λυρικό και συμφωνικό ρεπερτόριο και έργα του 20ού και 21ου αιώνα (Ευρυδίκη, Carmen, Falstaff, Rigoletto, Beggar’s Opera και Phaedra του Britten, 9η Συμφωνία του Beethoven, 2η Συμφωνία του Mahler, Sinfonia N.1 του Γ. Χρήστου, Pierrot Lunaire, Le Marteau sans Maître του Boulez) υπό τους αρχιμουσικούς Cl. Abbado, Θ. Αντωνίου, Ν. Αθηναίο, St. Bedford, Λ. Καρυτινό, M. Plasson, P. A. Valade, A. Zedda. Η συνεργασία της με τις δισκογραφικές εταιρείες BIS, Naive, Naxos, Melism, Lorelt περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πρώτες παγκόσμιες παρουσιάσεις έργων των: Σκαλκώτα, Μητρόπουλου, Αδάμη, Milstein, Μικρούτσικου, Ξενάκη (Διεθνές Bραβείο “Orphée d’Or 2012” για το έργο Zyia), το Μάγο Έρωτα του de Falla και τη μουσική του Alexandre Desplat για την ταινία 11'09"01 New York September 11. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του York και Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο Δημήτρης Γιάκας γεννήθηκε στην Αθήνα. Έλαβε δίπλωμα πιάνου από το Εθνικό Ωδείο (τάξη της Μυρτώς Μαυρίκου). Συνέχισε μουσικές σπουδές στην École Normale de Musique του Παρισιού, ειδικότερα στο πιάνο, στη μουσική δωματίου και στη μουσική προετοιμασία όπερας. Κατόπιν άρχισε να μελετά συνοδεία τραγουδιού πλάι στον Ντάλτον Μπόλντουιν. Από το 1982 έως το 1991 εργάστηκε ως πιανίστας-μουσικός εκγυμναστής στην Όπερα του Παρισιού, καθώς και στην όπερα της Λυών, κατόπιν προσκλήσεως του μουσικού διευθυντού της, Kent Nagano. Παράλληλα, εμφανίστηκε συνοδεύοντας στο πιάνο τραγουδιστές στο Παρίσι, καθώς επίσης σε πολλές πόλεις και φεστιβάλ της Γαλλίας. Από το 1990 εγκαταστάθηκε πάλι στην Αθήνα, όπου ξεκίνησε την τακτική συνεργασία του με την Εθνική Λυρική Σκηνή και με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Συνοδεύει τακτικά Έλληνες και ξένους τραγουδιστές σε συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Πέτρος Στεργιόπουλος γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών με Δίπλωμα «Άριστα Παμψηφεί» και υποτροφία στις τάξεις Ανωτέρας (Τάξεις Δ. Φωτόπουλου, Urs Rüttimann) ερμηνεύοντας σε πανελλήνια πρώτη το κοντσέρτο του A. Jolivet καθώς και έργο δικής του σύνθεσης. Ως μέλος του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής, μελετά τη σχέση τεχνολογίας και διδασκαλίας μουσικών οργάνων ως πράξη πειραματικής ακουστικής. Παρακολούθησε μαθήματα ιστορικά ενήμερης ερμηνείας (πλαγίαυλοι 18ου και 19ου αιώνα) κοντά στους St. Preston (Dartington School of Arts, Αγγλία), Chr. Gurtner (Austria Barock Akademie, Αυστρία) και St. Bet (Scuola di Musica Antica Venezia, Ιταλία) καθώς και με τους A.Marrion, J.C. Gerard, L. Kovacs, A. Kroeper, C. Jans στο σύγχρονο φλάουτο. Ως έκτακτο μέλος έχει συνεργαστεί με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ενώ ως σολίστ σε κοντσέρτα για φλάουτο έχει συμπράξει με την Ελληνική Ορχήστρα Πατρών, την Sinfonietta Oρχήστρα Eγχόρδων, την Arcadia Mundi London και την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής.
Η Τίνα Ντουφεξιάδου γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από μουσική οικογένεια. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο βιολοντσέλο σε ηλικία 10 ετών στο Ωδείο Αθηνών, με καθηγητή το Νικόλαο Κοτζιά, από όπου και έλαβε το 2003 το δίπλωμά της. Παράλληλα, ήταν μέλος της μαθητικής ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Τάτση Αποστολίδη. Συνεχίζοντας τις σπουδές της, παρακολούθησε μαθήματα δίπλα στον Βύρωνα Φιδετζή, τον Maarten Mostert, καθηγητή της Μουσικής Ακαδημίας του Άμστερνταμ και τον Ρενάτο Ρίπο, βιολοντσελίστα της Καμεράτα. Έχει εμφανιστεί ως μέλος ορχήστρας στην Αθήνα και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων την Ελληνοτουρκική Ορχήστρα Νέων, την Ορχήστρα Intrarti και έχει συμπράξει με σολίστ όπως ο Δημήτρης Σγούρος, ο Τάτσης Αποστολίδης, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, η Μυρσίνη Μαργαρίτη κ.ά. Παράλληλα με τις σπουδές της στο Ωδείο Αθηνών, αποφοιτεί από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και το τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών. Το Ακαδημαϊκό έτος 2008-2009 απέκτησε το Postgraduate Diploma in Cultural Management and Policies από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης και από το 2010 ασχολείται με την διοργάνωση συναυλιών.
Η Βάσια Αλάτη γεννήθηκε το 1992 και από μικρή ηλικία έδειξε ενδιαφέρον για τη μουσική. Το 2016 αποφοίτησε από Σχολή Μονωδίας (τάξη Ι. Τρούσσα) του Ωδείο Αθηνών, με Άριστα Παμψηφεί, Α΄ Βραβείο και Διάκριση. Το ίδιο έτος, της απονεμήθηκε η Υποτροφία «Μαρία Κάλλας» από το ομώνυμο σωματείο, με τη στήριξη της οποίας συνέχισε τις σπουδές της στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης, από όπου αποφοίτησε με Άριστα και Διάκριση, τόσο στο Master of Opera με καθηγητή τον Peter Edelmann, όσο και στο Master Lied & Oratorium, με καθηγητή τον Markus Hadulla. Έχει μελετήσει με διακεκριμένους μουσικούς, όπως ο Δημήτρης Καβράκος, ο Αντώνης Κορωναίος, η Margreet Honig, η Mariella Devia, η Elly Ameling, η Edda Moser, η Gabriele Lechner κ.ά., ενώ έχει ερμηνεύσει σε παραγωγές όπερας τους ρόλους της Donna Anna, της Βασίλισσα της Νύχτας, της Πρώτης Ντάμας, της Musetta, της Emmeline, της Servilia, της Galatea κ.α. Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες και ρεσιτάλ στην Ελλάδα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ωδείο Αθηνών, ΚΠΙΣΝ, Κέρκυρα κα) και το εξωτερικό (Αυστρία, Γερμανία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Γαλλία, Ν.Κορέα, Κύπρος, Τίρανα). Το 2020, μαζί με τον πιανίστα Yuto Kiguchi, πήρε το Δεύτερο Βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Lied στο Groningen και το 2021 Ειδικό Βραβείο στον 54ο Διεθνή Διαγωνισμό τραγουδιού στο ‘s-Hertogenbosch της Ολλανδίας. Τον Ιούνιο του 2022 πήραν το Πρώτο Βραβείο καθώς και Ειδικά Βραβεία στο Διεθνή Διαγωνισμο Lied «Bolko von Hochberg» στο Görlitz της Γερμανίας. Φοίτησε στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Ε.Μ.Π.
Ο Φραντς Σεστάνι γεννήθηκε στη Σκόδρα (Shkoder) της Αλβανίας. Τα πρώτα μαθήματα στο βιολί τα πήρε από την ηλικία 6 ετων στο μουσικό σχολείο (Prenk Jakova). Συνέχισε τις σπουδές του στο Καλλιτεχνικό Λύκειο Jordan Misja των Τιράνων. Το 1989 τελείωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στα Τίρανα. Το 1991-1992 έγινε Α' κορυφαίος στην Λυρική Σκηνή των Τιράνων. Υπήρξε μέλος του «Tirana Quartett» (1991), με το οποίο πήρε μέρος στον παγκόσμιο διαγωνισμό στο Εβιάν της Γαλλίας, στον οποίο ο πρόεδρος της επιτροπής ήταν ο διεθνούς φήμης τσελίστας Mstislav Rostropovich. Επίσης στο 1991 με το ίδιο σύνολο εμφανίστηκε στο «Orlando Festival» στην Ολλανδία, όπου παρακολούθησε μαθήματα με τους διεθνούς φήμης καλλιτέχνες Piero Farulli (Italiano Quartetto) και Earl Carlyss (Juilliard Quartett). Το 1992 εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Το διάστημα 1993-1996 υπήρξε μέλος της Ορχήστρας εγχόρδων του Ωδείου Athenaeum και από το 1993 έως το 2016 υπήρξε μόνιμο μέλος και Α' κορυφαίος της Ορχήστρας των Χρωμάτων. Το 1998- 1999 έγινε μέλος του «Συνόλου Σκαλκώτα». Το 2005-2015 υπήρξε μέλος του κουαρτέτου εγχόρδων «+kinisis». Από το 2000 συνεργάστηκε με την Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής/Armonia Atenea. Είναι συνιδρυτής της Underground Youth Orchestra (2019-2023) και μέλος της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών, και στα ωδεία Σκαλκώτα, Εν Οργάνοις, Ευύμνια και Εθνικό Ωδείο Χαλανδρίου.
Η ελληνοκυπριακής καταγωγής πιανίστα Έλενα Μουζάλα, άρχισε πιάνο σε ηλικία τριών ετών. Αποφοίτησε από το Εθνικό Ωδείο Αθηνών (τάξη Κ. Καλομοίρη) με 1ο Βραβείο Παμψηφεί. Σπούδασε στο Conservatoire National Supérieur de Musique των Παρισίων, απ’ όπου αποφοίτησε με 1ο Βραβείο Πιάνου (τάξη P. Sancan) και 1ο Βραβείο Μουσικής Δωματίου ( τάξη C. Larde). Κέρδισε το 2ο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου “Gian Battista Viotti” στην Ιταλία και έλαβε Τιμητικό Δίπλωμα στο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου “Reine Sophia” στη Μαδρίτη. Έχει συμπράξει με τις ορχήστρες: Φιλαρμονική Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας, Κρατική Ορχήστρα Βρυξελλών, Collegium Academicum της Γενεύης, Metropolitain του Μόντρεαλ, Ραδιοφωνίας του Βερολίνου, London Mozart Players, Φιλαρμονική της Βουδαπέστης και Στρασβούργου, Συμφωνική της Σιγκαπούρης, Κρατική Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, κ.ά. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει έργα Ηaydn, Beethoven, Martinů, Mozart, Weber, Chopin, Schumann και Ελλήνων Συνθετών. Είναι Καθηγήτρια πιάνου στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστήμιου. Το 2008 βραβεύτηκε από την F.E.M.-Γαλλία-Ευρώπη- Μεσόγειος», που τελεί υπό την αιγίδα της Γερουσίας της Γαλλίας, για το σύνολο της καλλιτεχνικής και εκπαιδευτικής δράσης της και το 2009 αναδείχτηκε στους εκατό σημαντικότερους Έλληνες, από την παγκόσμια ψηφοφορία που συνδιοργάνωσαν οι σταθμοί ΣΚΑΙ και ΒΒC. Το 2019 της απενεμήθη στην Αθήνα, το Βραβείο Κυπρίων που έχουν διαπρέψει στο εξωτερικό. Το 2019, εξελέγη στα πρώτα 12 Ιδρυτικά Μέλη της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.