Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η χρήση των τρόπων της βυζαντινής και δημοτικής μουσικής στο έργο του Πέτρου Πετρίδη. Η κλίμακα του πρώτου ήχου σε επιλεγμένα παραδείγματα

Πεφάνης Λαμπρογιάννης

2 Ιουνίου 2018

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 15:59 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 327
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Εθνική Σχολή μουσικής δημιουργήθηκε ως η ελληνική εκδοχή ενός πανευρωπαϊκού πολιτιστικού κινήματος. Διατηρώντας την πολιτιστική σύνδεση με τα ευρωπαϊκά τεκταινόμενα, αναπτύσσεται σε ένα κοινωνικό περιβάλλον με σημαντικές ιδιαιτερότητες και αποκλίσεις, που αναζητά μια ταυτότητα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η ηγετική μορφή της, ο Καλομοίρης, αποκτά ένθερμους οπαδούς αλλά και φανατικούς εχθρούς. 

Η θεματική του συμποσίου εγείρει σημαντικά ζητήματα στη μουσικολογική έρευνα αλλά και στην καλλιτεχνική πράξη. Το συμπόσιο αφιερώνεται στη μνήμη μιας πρωτοπόρου της ελληνικής μουσικολογικής έρευνας, της Ολυμπίας Φράγκου ‐ Ψυχοπαίδη.

Η χρήση των τρόπων της βυζαντινής και δημοτικής μουσικής στο έργο του Πέτρου Πετρίδη. Η κλίμακα του πρώτου ήχου σε επιλεγμένα παραδείγματα

Η χρήση της τροπικότητας αποτέλεσε την κινητήρια δύναμη της συνθετικής σκέψης του Πέτρου Πετρίδη. Αρχικά, με εμπειρικό τρόπο και αργότερα με συστηματικό ο Πετρίδης προσπάθησε να αναπτύξει τη χρήση των τρόπων της βυζαντινής και δημοτικής μουσικής στο επίπεδο της πολυφωνίας. Επιχείρησε, λοιπόν να κωδικοποιήσει τις τροπικές κλίμακες και την τροπική αρμονία και αντίστιξη που απορρέουν από αυτές εξετάζοντας τις σχέσεις που προέκυπταν από το ίδιο το μουσικό υλικό και όχι εφαρμόζοντας ένα εξωμουσικό σύστημα σύμφωνα με το οποίο θα διαμορφώνονταν οι εκάστοτε φθογγικές σχέσεις. Έτσι, κατάφερε να δημιουργήσει ένα προσωπικό τροπικό σύστημα που διατρέχει το μεγαλύτερο μέρος της συνθετικής του δραστηριότητας και το οποίο αντικατοπτρίζει τη χρήση του ελληνικού στοιχείου εντάσσοντας το έργο του Πετρίδη στην εν γένει συζήτηση-προσπάθεια για τη δημιουργία έντεχνης ελληνικής μουσικής. Μία από τις τροπικές κλίμακες που δεσπόζουν στο έργο του είναι αυτή του πρώτου ήχου. Ο τρόπος με τον οποίο ο Πετρίδης αντιλαμβάνεται τους φθόγγους, οι οποίοι δεν αντιστοιχούν σε φθόγγους του δυτικού συγκερασμένου τονικού συστήματος δημιούργησε διάφορες συγκερασμένες εκδοχές της κλίμακας του πρώτου ήχου που είτε παρουσιάζονται αυτόνομα είτε σε συνύπαρξη καθορίζοντας το μουσικό υλικό κατά τον οριζόντιο και κάθετο άξονα.

Πεφάνης Λαμπρογιάννης Υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Λαμπρογιάννης Πεφάνης γεννήθηκε στην Κεφαλονιά το 1986. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάσκει στο τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων του Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Ε.Κ.Π.Α.) και διπλωματούχος του διατμηματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία. Ανθρωπολογικές και Επικοινωνιακές Προσεγγίσεις της Μουσικής των Τ.Μ.Σ. - Ε.Μ.Μ.Ε. (Ε.Κ.Π.Α). Είναι κάτοχος διπλώματος Σύνθεσης και των πτυχίων βιολιού, Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Βυζαντινής Μουσικής. Είναι συγγραφέας (με τον Στέφανο Φευγαλά) των βιβλίων Μουσικές Καταγραφές Ι - 184  οργανικοί  σκοποί  από  Αιγαίο,  Ιόνιο,  Κρήτη  και  Κύπρο  (Παπαγρηγορίου -  Νάκας  2014), Μουσικές Καταγραφές ΙΙ - 200 οργανικοί σκοποί από Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρο, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο (Παπαγρηγορίου - Νάκας 2016), Καριώτικος, εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού (Παπαγρηγορίου - Νάκας 2017) και της δίτομης έκδοσης (με τον Γεράσιμο Γαλανό) Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα, έργα Κεφαλλήνων συνθετών 19ου και 20ου αιώνα (Τ.Ε.Ι. Ιονίων Νήσων 2015, 2016).

Σχετικές ομιλίες