Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η χρήση του "υλικού πολιτισμού" για την ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων

Κυριακοπούλου Βασιλική

8 Μαΐου 2011

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 15:05 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 3107
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος, είτε πρόκειται για αντικείμενα είτε για μνημεία, αποτελούν πηγή πληροφοριών για την ανθρώπινη δραστηριότητα. Ο "υλικός πολιτισμός", τα μουσειακά αντικείμενα - και ιδιαίτερα τα αρχαιολογικά - έχουν γίνει αντικείμενο διαφόρων προσεγγίσεων στο πέρασμα του χρόνου. Η "παραδοσιακή" προσέγγιση εστιάζει στην αισθητική ποιότητα και την προέλευσή τους από ένα γνωστό και χρονολογικά διατεταγμένο παρελθόν, η "μοντέρνα" συνδέει τη σημασία τους με τις διασυνδέσεις τους με πολλές πλευρές ενός σύνθετου παρελθόντος όπως αυτές γίνονται κατανοητές στο παρόν, ενώ η "μεταμοντέρνα" τοποθετεί τη σημασία τους στο παρόν σε σχέση με τη σύγχρονη διαδικασία της ανασκαφής, της ερμηνείας και της συγγραφής.

Ανεξάρτητα όμως από τη θεωρητική προσέγγιση και την ερμηνεία τους, τα μουσειακά αντικείμενα έχουν δύο βασικές ιδιότητες. Πρώτον, να προσελκύουν την περιέργεια και το ενδιαφέρον των ανθρώπων ανεξάρτητα από την ηλικία ή το μορφωτικό επίπεδο επειδή, μεταξύ άλλων, δεν απαιτούν γνώση του αντίστοιχου γλωσσικού κώδικα, όπως συμβαίνει με τα γραπτά κείμενα. Δεύτερον, ως αποτέλεσμα πολιτισμικής δραστηριότητας, είναι φορείς πολλαπλών και κοινωνικών συμφραζομένων. Αυτά τα "συμφραζόμενα" αποτυπώνονται στην υλική μορφή τους και αποτελούν τράπεζα πληροφοριών και κατ' επέκταση γλωσσικού πλούτου. Αυτόν τον γλωσσικό πλούτο μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός με σκοπό τόσο την ανάπτυξη των γλωσσικών όσο και την καλλιέργεια των γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών.

Με την επιλογή συγκεκριμένων κάθε φορά στόχων καθώς και της κατάλληλης διδακτικής μεθόδου, μπορεί επίσης να απευθυνθεί σε μαθητές διαφόρων ηλικιών και να επιτύχει κάθε φορά διαφορετικά αποτελέσματα. Ξεκινώντας από την παρατήρηση και το άγγιγμα μπορεί να επιτύχει την οπτική και αισθητική εκτίμηση με την αναπαραγωγή, την περιγραφή και το διάλογο μπορεί να οδηγήσει τους μαθητές σε συμπεράσματα, ανάλυση και σύνθεση στοιχείων, καθώς και την κατανόηση, την αξιολόγηση και την ερμηνεία τους με τη χρήση του γραπτού λόγου ή την κατασκευή μοντέλων, τη γλωσσική ή καλλιτεχνική δεξιότητα με τη δραματική αναπαράσταση, την κατανόηση, τη φαντασία και την γλωσσική ανάπτυξη.

Η παρούσα εισήγηση έχει ως στόχο να δείξει τις διαφορετικές δυνατότητες που προσφέρει ο "υλικός" πολιτισμός στη διδασκαλία της γλώσσας. Μέσα από την παρουσίαση διαφορετικών μεθόδων, θα δείξει πώς μπορούν να επιτευχθούν διάφοροι στόχοι σχετικά με τη γλωσσική δεξιότητα, την κριτική σκέψη ή την αισθητική καλλιέργεια, αλλά και την συνύπαρξη όλων αυτών σε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Κυριακοπούλου Βασιλική Δρ. Αρχαιολόγος - Μουσειολόγος, Εκπαιδευτικός, St Lawrence College

Η Βασιλική Κυριακοπούλου είναι πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (1990) και κάτοχος μεταπτυχιακών διπλωμάτων (Master of Arts) στη Μουσειολογία (University of Leicester, 1993) και στην Μεθοδολογία της Έρευνας στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες (University College London, 1999). Με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) συνέχισε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (Institute of Archaeology, University College London), όπου και ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή στην ερμηνεία των αρχαιολογικών χώρων. Έχει εργαστεί ως μουσειολόγος και μουσειοπαιδαγωγός σε διάφορα μουσεία της Αθήνας και έχει ασχοληθεί με την δημιουργία και παρουσίαση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Επίσης, έχει εργαστεί ως καθηγήτρια της ελληνικής γλώσσας στην Αγγλία και την Ιταλία. Από το 2005 εργάζεται ως καθηγήτρια της ελληνικής γλώσσας στο Βρετανικό σχολείο St. Lawerence College (Βάρη, Αττικής), όπου διδάσκει την ελληνική ως μητρική αλλά και ως ξένη γλώσσα τόσο σε τάξεις του γυμνασίου-λυκείου όσο και του δημοτικού, οργανώνει εκπαιδευτικά προγράμματα στα πλαίσια σχολικών εκδρομών και συμμετέχει στα πολιτιστικά προγράμματα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής του Υπουργείου Παιδείας.

1. Adam, C., "Museums and the use of evidence in history teaching", Teaching History, 34, 3-6, 1982
 
2. Δάλκος, Γ., Σχολείο και μουσείο, Αθήνα: Καστανιώτης, 2000
 
3. Pearce, S.M., "Thinking about things", Museums Journal 85 (4), 198-201, 1986
 
4. Shuh, J.H., "Teaching yourself to teach with objects", in E. Hooper-Greenhill, The Educational Role of the Museum, London & New York: Routledge, 80-81, 2001

Σχετικές ομιλίες

Ανοικτή συζήτηση για το μεταναστευτικό - 2η εκδήλωση: Διαχείριση ροών και δυνατότητες ενσωμάτωσης 01:45:01

Φεβ 04, 2020

Ανοικτή συζήτηση για το μεταναστευτικό - 2η εκδήλωση: Διαχείριση ροών και δυνατότητες ενσωμάτωσης

Ζέπος Ιωάννης - Αλέξιος Οικονόμου Ελευθέριος Γεωργακόπουλος Θοδωρής Εμβαλωτής Αναστάσιος Τήνιος Πλάτων Syed Mohammad Jamil Οικονομάκου Κατερίνα

Γλώσσα: Ελληνική