Νάκος Δημήτρης
Αθανασάτου Ιωάννα
Βενάκη Ηλέκτρα
Γερωνυμάκη Σταυρούλα
Νικολαΐδου Αφροδίτη
Παπαδόπουλος Αντώνης
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
24/04/2017
Διάρκεια
80:05
Εκδήλωση
Η κρίση στην ελληνική κοινωνία μέσα από την ταινία μικρού μήκους (διημερίδα)
Χώρος
Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση - Πάντειο Πανεπιστήμιο
Διοργάνωση
Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας
Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού - Πάντειο Πανεπιστήμιο
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός, Κοινωνικά θέματα
Ετικέτες
Φεστιβάλ Δράμας, ελληνικός κινηματογράφος, ταινία μικρού μήκους, οικονομική κρίση, ανεργία, φτώχεια, τοκογλυφία, ρατσισμός, εγκληματικότητα, προσφυγικό ζήτημα, (νέο)μετανάστευση
H οικονομική κρίση και η σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα στην Ελλάδα συνεχίζουν να απασχολούν σταθερά μια μεγάλη μερίδα των δημιουργών ταινιών μικρού μήκους – είτε ως κεντρικός πυρήνας των ιστοριών τους, είτε ως φόντο σε μια Ελλάδα που δοκιμάζεται: ανεργία, φτώχεια, τοκογλυφία, επαγγελματική κατάρρευση, ρατσισμός, εγκληματικότητα, άστεγοι, τράπεζες, αυτοκτονίες.
Τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας γίνεται ολοένα και συχνότερα αποδέκτης ταινιών με αυτήν τη θεματολογία. Η αμηχανία της Ευρώπης, το φαινόμενο της (νέο)μετανάστευσης στη Γερμανία και το δράμα των προσφύγων στο Αιγαίο αποτελούν θεματικές που καταδεικνύουν τα άμεσα «αντανακλαστικά» της μικρού μήκους ταινίας.
Όπως επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας Αντώνης Παπαδόπουλος, «για πρώτη φορά η κρίση εισέρχεται τόσο δυναμικά στη θεματολογία – κυρίως ως φόντο ανθρώπινων ιστοριών. Φαίνεται πως η κοινωνία της κρίσης κινητοποιεί συνειδήσεις και πυροδοτεί καλλιτεχνικές ανησυχίες».
Ήταν ζήτημα χρόνου το θέμα αυτό να απασχολήσει και την ακαδημαϊκή κοινότητα, κάτι που οδήγησε στη σχετική διημερίδα με θέμα: «Η κρίση στην ελληνική κοινωνία μέσα από την ταινία μικρού μήκους», την οποία διοργάνωσε το Φεστιβάλ Δράμας σε συνεργασία με το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστήμιου, με την υποστήριξη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και του Σπιτιού της Κύπρου και με χορηγό επικοινωνίας την ΕΡΤ.
Στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στις 24 και 25 Απριλίου 2017 στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (1η ημέρα) και το Πάντειο Πανεπιστήμιο (2 ημέρα), μίλησαν εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής και της κινηματογραφικής κοινότητας, ερευνητές και δημιουργοί ταινιών μικρού μήκους.
Μετά τις συζητήσεις έγιναν προβολές επιλεγμένων ταινιών .
Για όσους ενδιαφέρονται να πάρουν μια ιδέα από κάποιες ελληνικές ταινίες μικρού μήκους που επικεντρώνουν τη θεματολογία τους στα προβλήματα που γέννησε η κρίση και είναι προσβάσιμες στο Youtube, παραθέτουμε τους σχετικούς συνδέσμους:
Ολόκληρες ταινίες
https://youtu.be/GlUJT_MMfNs
Ο Χριστός σταμάτησε στου Γκύζη (Σκηνοθεσία: Αμέρισσα Μπάστα)
https://youtu.be/I_eRbmCU8JA
Γεννήτρια (Σκηνοθεσία: Νικολέτα Λεούση)
https://youtu.be/HqHUKejYFys
Αντιπαροχή (Σκηνοθεσία: Νάνσυ Σπετσιώτη)
Trailer
https://youtu.be/Vg0f7mIyDj4
Δείπνο για λίγους (Σκηνοθεσία: Νάσος Βακάλης)
https://youtu.be/bjNHVh9ycdA
4 Mαρτίου (Σκηνοθεσία: Δημήτρης Νάκος)
https://youtu.be/0jqCyWLxFZQ
Ψωμί κι ελιές (Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Γιάσικ & Ιορδάνης Ορφανίδης)
https://youtu.be/OLW5pZeUIbI
Εuroman (Σκηνοθεσία: Γαβριήλ Τζάφκας)
https://youtu.be/cW3C6-d_40s
Τσέλσι – Μπαρτσελόνα (Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Χαντζής)
https://youtu.be/dzoZGhIShvw
3000 (Σκηνοθεσία: Αντώνης Τσώνης)
https://youtu.be/UUR5gdLk1NA
Βόλτα(Σκηνοθεσία: Στέλλα Κυριακοπούλου)
Η Δεύτερη Ενότητα ομιλιών της διημερίδας, η οποία δημοσιεύεται εδώ, περιλαμβάνει τις ακόλουθες εισηγήσεις:
«Eπισκόπηση των μικρού μήκους ταινιών με θεματική την κρίση από το 2010 -2016», Δημήτρης Νάκος, Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου, Σκηνοθέτης
«Όψεις της κρίσης μέσα από τις ταινίες μικρού μήκους 2016: Μία αποτίμηση», Ιωάννα Αθανασάτου, Διδάσκουσα Μεταπτυχιακού Προγράμματος Κινηματογραφικών και Πολιτισμικών Σπουδών Τμήματος Επικοινωνίας & Μ.Μ.Ε. EKΠΑ και ΕΑΠ
«Οπτικές της ελληνικής κρίσης στην ταινία μικρού μήκους», Ηλέκτρα Βενάκη, Γενική Διευθύντρια Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
«Η περίπτωση της κινηματογραφικής διανομής σε γαλλόφωνες χώρες, προγράμματος ταινιών μικρού μήκους για την κρίση», Σταυρούλα Γερωνυμάκη, Στέλεχος Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
«Η κρίση ως χωρική συνθήκη της αφήγησης στη ταινία μικρού μήκους», Αφροδίτη Νικολαΐδου, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού Παντείου, Διδάσκουσα ΕΑΠ
Συντονιστής: Αντώνης Παπαδόπουλος, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Δράμας, Σκηνοθέτης
Ο Δημήτρης Νάκος είναι διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου στον τομέα Φιλοσοφία του Κινηματογράφου. Έχει σπουδάσει, επίσης, «Πολιτιστική Διαχείριση» στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Ιστορία, Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως σκηνοθέτης και σεναριογράφος, ενώ επίσης έχει αναλάβει την παραγωγή πολλών ταινιών.
Φιλμογραφία:
Εβίβα, 16΄, 2014/ Γης Μαδιάμ, 17’, 2013/ Οι παλιάτσοι, 6’, 2012/ Βίον Ανθόσπαρτον, 4’, 2011/ Τα μωρά τα φέρνει ένα πουλί, 3’, 2011/ Felix Culpa, 11΄, 2011/ Κάπου στον Χάρτη, 5’, 2010/ Ο Γιος, 6’, 2010/ Φωτεινή και Αλεξάνδρα, 17΄, 2009/ Μαζί, 14’, 2008
Η Ιωάννα Αθανασάτου γεννήθηκε στη Ραφήνα το 1959. Οι σπουδές της στα νομικά ολοκληρώθηκαν το 1981 στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και στη συνέχεια ξεκίνησε έναν κύκλο σπουδών σκηνοθεσίας του κινηματογράφου στη Σχολή Σταυράκου (1981-1983) και μεταπτυχιακή υποτροφία στον τομέα Επικοινωνίας του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Αθήνας (1987-1992). Στο διάστημα αυτό ασχολήθηκε συστηματικά με την έρευνα, τη μελέτη και τη φροντιστηριακή διδασκαλία θεμάτων πολιτικής ανάλυσης και πολιτισμού, με έμφαση στον ελληνικό κινηματογράφο, δουλεύοντας παράλληλα σαν δικηγόρος. Το 1995 παρέμεινε σαν επισκέπτρια επιστήμων στο Πρόγραμμα Νεοελληνικών Σπουδών του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Ohio. Το 1999 ολοκλήρωσε τη συγγραφή της μελέτης της για τον ελληνικό μεταπολεμικό κινηματογράφο και τη σχέση του με όψεις της μετεμφυλιακής ιδεολογίας. Εργάσθηκε στο Ελληνικό Γραφείο του προγράμματος Media της ευρωπαϊκής ένωσης για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής παραγωγής. Το 2000, κ.έ., δίδαξε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης το μάθημα "Κινηματογράφος και πολιτική κουλτούρα". Σήμερα διδάσκει ιστορία κινηματογράφου στο Τμήμα Κινηματογράφου του Α.Π.Θ. και είναι επιστημονική συνεργάτις του Προγράμματος Φύλου και Ισότητας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έχει διδάξει στο Τμήμα Κινηματογράφου του Α.Π.Θ., (2005-2007), στο Διαπανεπιστημιακό Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση, ΤΕΑΠΗ (2008-2009), ενώ από το 2008 είναι συνεργάτης του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας και Οπτικοακουστικής Τεκμηρίωσης (ΕΠΕΟΤ), Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Έχει εργαστεί ως μοντέρ (1982-2010) σε πολλά ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους και ταινίες μικρού μήκους.
Έχει διατελέσει υπεύθυνη Οπτικοακουστικών Παραγωγών του Οργανισμού Λαμπράκη (2000- 2005) και αρχισυντάκτης του κινηματογραφικού τμήματος του in.gr από την έναρξή του, το 1999 έως το 2005.
Είναι ιδρύτρια της αγγλόφωνης πλατφόρμας altcine.com (2011) για τον Βαλκανικό κινηματογράφο και του online φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους των Βαλκανίων, altcineAction! (2012).
Έχει δημοσιεύσει πληθώρα άρθρων καθώς και μελέτες για τον ήχο, το μοντάζ και τις νέες τεχνολογίες στον κινηματόγραφο και έχει λάβει μέρος σε αντίστοιχα συνέδρια και ημερίδες.
Από τον Απρίλιο του 2016 είναι Γενική Διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Η Σταυρούλα Γερωνυμάκη είναι Συντονίστρια του Hellenic Film Commission του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Η Αφροδίτη Νικολαΐδου είναι διδάκτωρ του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου με ειδίκευση στον Ελληνικό Κινηματογράφο. Τα τελευταία χρόνια εργαζόταν ως βοηθός σκηνοθέτη και οπερατέρ στα ντοκιμαντέρ της Αλίντας Δημητρίου. Από το 2003 ως το 2007 ήταν συντονίστρια του ελληνικού προγράμματος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Από το 2012 μέχρι σήμερα διδάσκει Ντοκιμαντέρ και Δημοσιογραφία στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Ποιοτική Δημοσιογραφία και Νέες Τεχνολογίες που προσφέρεται από το ερευνητικό κέντρο «Αθηνά» σε συνεργασία με το Αυστριακό δημόσιο πανεπιστήμιο DUK και το «Ίδρυμα Προαγωγής Δημοσιογραφίας Αθανασίου Β. Μπότση». Η συλλογή κειμένων Πόλη και Κινηματογράφος: θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις που συν-επιμελήθηκε με τις Ειρήνη Σηφάκη και Άννα Πούπου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νήσος, ενώ μέσα στο 2014 αναμένεται η επόμενη έκδοση τους με τίτλο World Film Locations: Athens (Intellect).
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1956. Το 1984 αποφοίτησε από το τμήμα σκηνοθεσίας κινηματογράφου της Ακαδημίας του Κιέβου (πτυχίο και master). Επιστρέφει στην Ελλάδα και διδάσκει στη σχολή κινηματογράφου Χατζίκου. Γυρίζει ταινίες και από το 1986 συνεργάζεται με την κρατική τηλεόραση. Γυρίζει για λογαριασμό της ΕΡΤ πολλά ντοκυμαντέρ και σειρές. Από το 1985 συμμετείχε ενεργά στην πρωτοβουλία υποστήριξης του φεστιβάλ Δράμας ως κυρίου φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στην Ελλάδα. Σήμερα είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
1982, Αλμπουμ, 35mm, 10'
1983, Αναμέτρηση, 35mm, 18'
1984, Δράκων, 35mm, 20',
Βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Molodist Κιέβου 1984
1985, Στο Καστελόριζο, 35mm, 40',
Κρατικό Βραβείο του Υπουργείου Πολιτισμού
1986, Το άσπρο άλογο στο βάθος του ανθρακωρυχείου, ντοκυμαντέρ, 16mm, 34'
1988, Λήμνος η φίλτατη, ντοκυμαντέρ, 16mm, 50',
Βραβείο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1989,
Κρατικό Βραβείο ΥΠΠΟ 1989
1989, Εικαστικές μορφές, σειρά ντοκυμαντέρ για την ΕΡΤ,
Δημήτρης Καλαμάρας Κρατικό Βραβείο ΥΠΠΟ 1990
1990, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Κρης εποίει, σειρά ντοκυμαντέρ για την ΕΡΤ
2003, Βαρέα & Ανθυγιεινά