Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η Μαθηματική γλώσσα της Μουσικής Επικοινωνίας

Κοσώνα Φανή

18 Μαρτίου 2016

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 74:45 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2827
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ομιλία αυτή είναι ενταγμένη στις εκδηλώσεις για τη συμπλήρωση 10 χρόνων δραστηριότητας της Ομάδας "Θαλής+Φίλοι".

Φέτος συμπληρώνονονται δέκα χρόνια από τη δημιουργία της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ. Όλες οι εκδηλώσεις της χρονιάς ενισχύουν τις αρχικές σκέψεις και την επιθυμία των ιδρυτών της ομάδας για τη δημιουργία δράσεων που προάγουν το στοχασμό, τη γνώση και το διάλογο. 

Στις φετινές εκδηλώσεις περιλαμβάνονται διαλέξεις των: Κατερίνας Καλφοπούλου, Κύρας Κοτζιά, Φανής Κοσώνα, Πότας Κοταρίνου, Άλκηστης Πατρινέλη, Τεύκρου Μιχαηλίδη, Στάμου Τσιτσώνη, Επαμεινώνδα Ζαφείρη, με θέματα που ξεκινούν από τη γεωμετρία και τα μαθηματικά για να συναντήσουν τη σκέψη του Μπόρχες, την Ιστορία, τη φιλοσοφία, τη μουσική, τη ζωγραφική και το θέατρο. 

Η ομιλία αυτή της Φανής Κοσώνα είναι ενταγμένη στις εκδηλώσεις αυτές.
 


Πώς εμπλέκονται τα μαθηματικά στη σχέση μας με τη Μουσική; Στην ομιλία αυτή εξετάζεται το στοίχημα της μουσικής επικοινωνίας μέσα από την ακρόαση και το σχολιασμό μουσικών αποσπασμάτων, με τη βοήθεια μαθηματικών εννοιών.

Αφορμή αποτελούν ερωτήματα όπως: Πώς κατανοούμε τη γεωμετρία της μουσικής φόρμας; Πώς ξέρει το ανθρώπινο αυτί τα μαθηματικά του ήχου; Πώς και μέχρι ποιου σημείου μετριέται η αισθητική; Γιατί μοιάζουν οι εικόνες που φαντάζονται διαφορετικοί άνθρωποι ακούγοντας το ίδιο μουσικό κομμάτι; Πώς δημιουργούμε μουσική με μαθηματικά μοντέλα; Πώς κατανοούμε την σύγχρονη μουσική με τη βοήθεια των μαθηματικών;

Τα μαθηματικά στη μουσική προσδιορίζουν έναν ευρύτερο επικοινωνιακό ορίζοντα αντάξιο της πολυπλοκότητας του ανθρώπινου ψυχισμού, ένα παράθυρο στο μέλλον.




Το Blod ευχαριστεί την Ομάδα "Θαλής+Φίλοι" για την παραχώρηση του video της ομιλίας.


Κοσώνα Φανή Συνθέτις - Μαθηματικός

Η Φανή Κοσώνα δραστηριοποιείται την τελευταία εικοσαετία στον χώρο της μουσικής δημιουργίας, με σταθερή διάθεση έρευνας και αναζήτησης πρωτότυπων δομικών και αισθητικών οραματισμών. Στοιχείο αναφοράς στη δημιουργική της πορεία, αποτέλεσε η στενή σχέση της με την επιστήμη των μαθηματικών η οποία – ιδιαίτερα και πιο συνειδητά από το 2007 και έπειτα – οδήγησε σε θεμελιωμένες αντιλήψεις σχετικά με τη δόμηση του μουσικού έργου, είτε με αυστηρή μαθηματική μοντελοποίηση, είτε με την εφαρμογή συγκροτημένων δομικών διαδικασιών και μεθόδων, όπως ο «τοπολογικός σχεδιασμός» του μουσικού έργου αλλά και άλλων οργανωμένων «αποδομητικών - μορφογενετικών» διαδικασιών που απορρέουν από μοντέλα σχετιζόμενα με τις επιστήμες της πολυπλοκότητας.

Η διαδρομή των σπουδών της περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη φοίτησή της στις τάξεις των Ανωτέρων Θεωρητικών (αντίστιξη, φούγκα) στο Conservatoire de Paris (CNSMDP) με καθηγητές τους Jean Paul Holstein και Michel Merlet, καθώς και σπουδές ενορχήστρωσης, μουσικής δωματίου, πιάνου (πρώτα βήματα στην Ελλάδα με την Μαρίνα Χανίδου – Δημητριάδου και στη συνέχεια στο Παρίσι με τους Jacques Lagarde και Bernard Ringeissen), σύνθεσης με τον Θόδωρο Αντωνίου, πτυχίο μαθηματικών στο ΕΚΠΑ, μία μακριά διαδρομή που καταλήγει με την εκπόνηση της διδακτορικής της διατριβής με θέμα «Εφαρμογές Μαθηματικών Μοντέλων της Τοπολογίας και της Θεωρίας Καταστροφών στη Σύνθεση Μουσικής» (Ιόνιο Πανεπιστήμιο).

Η πολύχρονη δημιουργική της πορεία περιλαμβάνει συνεργασίες με μια πλειάδα διακεκριμένων μουσικών και ensembles σε συναυλίες και δισκογραφία, καθώς και συμμετοχές σε διεθνή φεστιβάλ (ISCM World New Music Days, Belgrade International Review of Composers, Resilience Festival κ.ά.). Το 2022 έλαβε το β’ βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού σύνθεσης «Re-thinking Xenakis».

Διδάσκει σύνθεση στα Ωδεία «Φίλιππος Νάκας» και «Musical Praxis». Έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμα σεμινάρια και εργαστήρια για τεχνικές σύνθεσης και ανάλυση έργων του 20ού και 21ου αιώνα αλλά και διαλέξεις σχετικά με διασυνδέσεις της μουσικής με τα μαθηματικά. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, έχοντας διατελέσει και μέλος του Δ.Σ. αυτής από το 2013 έως το 2018.

Σχετικές ομιλίες