Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η παιδεία ως ζητούμενο στην ελληνική εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα

Κωνσταντίνου Χαράλαμπος

10 Μαΐου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:28:20 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 181
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ, η Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Κολλέγιο Αθηνών συνδιοργάνωσαν στις 10-12 Μαΐου 2019 στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο με τίτλο «Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σχολείο και Πολιτισμός». Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει τις Κεντρικές Ομιλίες της πρώτης ημέρας του συνεδρίου.

Το Σχολείο και ο Πολιτισμός αποτελούν δύο αλληλένδετα αναπτυσσόμενους κύκλους που αλληλοτροφοδοτούνται. Εκφάνσεις του Πολιτισμού εκφράζονται στην εκπαιδευτική πραγματικότητα μέσα από τα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος, καθώς και με την υλοποίηση ποικίλων τυπικών ή άτυπων δράσεων που προϋποθέτουν την εμπλοκή των μαθητών. Έτσι, οι μαθητές μπορούν να υποστηριχτούν στην προσπάθειά τους για αποτελεσματικότερη κατάκτηση της γνώσης, αλλά και να ευαισθητοποιηθούν κοινωνικά ώστε να εξελιχθούν σε κριτικά σκεπτόμενους, υπεύθυνους και συνειδητά ενεργούς πολίτες. Από την άλλη, το σχολείο μπορεί να εμπλουτίσει με σχετικά παραγόμενα της σχολικής ζωής διάφορες εκφάνσεις του Πολιτισμού αλλά και να συμβάλλει στη διάχυσή τους στις τοπικές κοινότητες. Στην αμφίδρομη και παιδαγωγικά σημαντική σχέση Σχολείου και Πολιτισμού εστιάζει η θεματική του Συνεδρίου.

Η παιδεία ως ζητούμενο στην ελληνική εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα

Κεντρικό σημείο αναφοράς της συγκεκριμένης εισήγησης είναι η παιδεία ως έννοια, διαδικασία και ζητούμενο σε σχέση με τον ρόλο της στην εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα. Πιο ειδικά, με την ανάπτυξη των διαστάσεων της σχέσης αυτής επιδιώκουμε να αναδείξουμε τον ρόλο της παιδείας, σε δεοντολογικό και πρακτικό επίπεδο, αναφορικά με τη συμπεριφορά τόσο των πολιτών όσο και των θεσμικών οργάνων της εκπαίδευσης και, ευρύτερα, της κοινωνίας. Θέλουμε να αναδείξουμε τη σχέση της παιδείας με την κοινωνική μάθηση και την επίδρασή της στην κοινωνική συμπεριφορά του μαθητή τόσο στο οικογενειακό όσο και το σχολικό περιβάλλον. Στο σημείο αυτό θα αναδειχτούν οι πρακτικές, με τις οποίες εξοικειώνεται το παιδί στο οικογενειακό, το σχολικό και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον και οι οποίες, τελικά, παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και, ειδικότερα,της συμπεριφοράς του. Στη συνέχεια, θα αναδείξουμε συγκεκριμένα δείγματα κοινωνικής συμπεριφοράς ανήλικων και ενήλικων ατόμων που φανερώνουν την απουσία παιδείας και, παράλληλα, την επικρατούσα σε ανησυχητικό βαθμό κουλτούρα μαζί με τα αίτια εμφάνισής τους. Η εισήγηση θα κλείσει με τις τελικές διαπιστώσεις και τις επιβαλλόμενες προτάσεις.

Κωνσταντίνου Χαράλαμπος Ομότιμος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Ο Χαράλαμπος Κωνσταντίνου είναι Ομότιμος Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής και Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Σπουδές:
- Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία Ιωαννίνων
- Επιστήμες της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Bielefeld Γερμανίας (με Υπoτροφία από το γερμανικό Ίδρυμα Friedrich Naumann Stiftung)
- Διδακτορικό Δίπλωμα στο Πανεπιστήμιο Bielefeld Γερμανίας (με Υπoτροφία από το γερμανικό Ίδρυμα Friedrich Naumann Stiftung)

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα:
Οι επιστημονικές δραστηριότητες και τα ενδιαφέροντά του στρέφονται γύρω από το γνωστικό αντικείμενο της Σχολικής Παιδαγωγικής και της Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση, δηλαδή σε θέματα που αφορούν το σχολείο, τον εκπαιδευτικό, το μαθητή, την παιδαγωγική σχέση, την αξιολόγηση του μαθητή και του εκπαιδευτικού έργου και γενικά τη σχολική πραγματικότητα. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται τα άρθρα και τα βιβλία του.

Σχετικές ομιλίες