Κεραμάρης Κωνσταντίνος
Μπαρμπαγιάννη Ευγενία
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
08/05/2011
Διάρκεια
15:05
Εκδήλωση
4ο Διεθνές Συνέδριο: Τέχνες και Εκπαίδευση: Δημιουργικοί τρόποι εκμάθησης των γλωσσών
Χώρος
Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αθήνα
Διοργάνωση
Εργαστήριο Τέχνης και Λόγου - Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης – Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Κατηγορία
Εκπαίδευση
Ετικέτες
πολυτροπικότητα, διδασκαλία, μύθοι
Μέσα στα πλαίσια της παιδαγωγικής του Γραμματισμού, το ενδιαφέρον σήμερα μετατοπίστηκε στο να έρθουν οι μαθητές σε επαφή και εμπλοκή με ένα ευρύ φάσμα μέσων και πολιτισμικών πηγών, ώστε να αναπτύξουν μία κριτική μεταγλώσσα, η οποία μας οδήγησε στους Πολυγραμματισμούς, μία έννοια που υποδηλώνει την ύπαρξη ποικιλίας στις μορφές επικοινωνίας που σχετίζονται με τα πολυμέσα και την ποικιλία των κειμένων που παράγονται μέσα σε μια πολύγλωσση και πολυπολιτισμική κοινωνία.
Η πολυτροπικότητα θεωρείται πλέον «ουσιαστική και θεμελιώδης παράμετρος κάθε κειμένου», στην επικοινωνία η γλώσσα και τα άλλα σημειωτικά συστήματα συμμετέχουν ισότιμα στην παραγωγή νοήματος και όχι συμπληρωματικά (Kress & Van Leeuwen, 1990, Kress & Van Leeuwen, 1998, Χοντολίδου, 1999).
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται μια πρόταση διδασκαλίας με αφετηρία το μύθο ως μαγικού τρόπου σκέψης με παράλληλη χρήση, εικόνων, προβολών, εικαστικών και ακουστκών μέσων, όπως ταυτόχρονη θέαση διαφορετικών οπτικοακουστικών αφηγήσεων με κοινό θέμα, σε μύθους διαφορετικών λαών και πολιτισμών, ανάγνωση διαφορετικών εκδοχών των μύθων, αξιοποίηση της διακειμενικότητας. (μουσική, φιλμ, χορό, ζωγραφική, ενδοκειμενικές συνδέσεις...), δημιουργία μεταμυθοπλαστικών κειμένων (π.χ. με τους ίδιους ήρωες σε άλλες περιπέτειες) κ.ά.
Αφετηρία όλων αυτών είναι μια προσπάθεια σύγχρονης γλωσσοπαιδαγωγικής προσέγγισης της γλώσσας μέσω της δυναμικής των μύθων, της μυθοπλαστικής ικανότητας των μαθητών του δημοτικού σχολείου και της εμπλοκής της τέχνης, ως μέσου προσέγγισης των γλωσσικών εκφάνσεων, με στόχο την εκμάθηση, κατανόηση και εδραίωση της μητρικής γλώσσας σε ένα πρώτο επίπεδο καθώς και τη δυνατότητα μετεξέλιξης του γλωσσικού εργαλείου σε εργαλείο αυτόνομης παραγωγής λόγου και έκφρασης
Ο Κωνσταντίνος Κεραμάρης εργάζεται ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Γερμανία. Φοίτησε στην Παιδαγωγική Ακαδημία Αλεξανδρούπολης και παρακολούθησε μαθήματα εξομοίωσης στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Είναι επίσης απόφοιτος (Γενικής Αγωγής) του Διδασκαλείου „Θεόδωρος Κάστανος“ με ειδίκευση στις Επιστήμες της Αγωγής.
Εργάστηκε πολλά χρόνια στα Πειραμικά Σχολεία που είναι ενταγμένα στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης πριν αναλάβει τη διεύθυνση της σχολικής μονάδας όπου υπηρετεί σήμερα. Συμμετείχε σε πολλά σεμινάρια και προγράμματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Έχει πάρει μέρος σε συνέδρια και ημερίδες ως εισηγητής. Γνωρίζει γερμανικά και υπολογιστές. Φοιτεί επίσης στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Είναι παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών.
Η Ευγενία Μπαρμπαγιάννη εργάζεται ως δασκάλα εδώ και δεκατέσσερα χρόνια. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλεξανδρούπολη. Φοίτησε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, στην Fernakademie für Erwachsene Bildung του Αμβούργου και παρακολούθησε μαθήματα Παιδαγωγικής και Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης. Είναι επίσης απόφοιτη (Γενικής Αγωγής) του Διδασκαλείου „Θεόδωρος Κάστανος“ με ειδίκευση στις Επιστήμες της Αγωγής.
Εργάστηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, συμμετέχοντας σε πολλά προγράμματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης αλλά και διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας. Έχει πάρει μέρος σε συνέδρια και ημερίδες ως εισηγήτρια. Γνωρίζει αγγλικά και γερμανικά και είναι οπαδός της χρήσης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Είναι παντρεμένη και μητέρα ενός ανήλικου αγοριού.