Αθανασιάδη Πολύμνια
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
07/05/2019
Διάρκεια
00:55:39
Εκδήλωση
Σειρά διαλέξεων στο πλαίσιο της έκθεσης «Δρόμοι της Αραβίας. Αρχαιολογικοί Θησαυροί από την Σαουδική Αραβία»
Χώρος
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138
Διοργάνωση
Μουσείο Μπενάκη
Κατηγορία
Αρχαιολογία
Ετικέτες
Αραβία, Δύση, Μέγας Αλέξανδρος, Ηράκλειος, Σαουδική Αραβία, αραβική χερσόνησος
Η διάλεξη της Πολύμνιας Αθανασιάδη, ιστορικού και Καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Μαΐου 2019 στο πλαίσιο της έκθεσης "Δρόμοι της Αραβίας. Αρχαιολογικοί Θησαυροί από την Σαουδική Αραβία" που διοργάνωσαν το Μουσείο Μπενάκη, η Saudi Commission for Tourism and National Heritage και το Εθνικό Μουσείο της Σαουδικής Αραβίας.
Η έκθεση αποκάλυψε τον πολυδιάστατο χαρακτήρα και την ιστορία της Αραβικής Χερσονήσου από τους προϊστορικούς χρόνους έως και τον 20ό αιώνα.
Η πολιτισμική εξέλιξη της Αραβίας από την προϊστορική εποχή ως και τον 20ό αιώνα προβλήθηκε μέσα από τα ευρήματα τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με προϊστορικές μετακινήσεις, εμπορικές διαδρομές που συνέδεαν τη χερσόνησο με τη Μεσόγειο, τη Μεσοποταμία και γενικότερα την Ασία, καθώς και τις προσκυνηματικές οδούς που αναπτύχθηκαν από τον 7ο αιώνα μ.Χ. και οδηγούσαν στη Μέκκα. Η γεωγραφική εγγύτητα του ελληνορωμαϊκού κόσμου με την Αραβική Χερσόνησο και ο πολιτισμικός πλουραλισμός μεταξύ των δύο περιοχών διαφαίνεται μέσω πληθώρας αντικειμένων εμπνευσμένων από τις τέχνες της αρχαιότητας, που είτε μεταφέρθηκαν με τα καραβάνια είτε παρήχθησαν τοπικά.
Η έκθεση ξεκινούσε με τις σημαντικότερες προϊστορικές θέσεις, συνέχιζε με τους αρχαίους πολιτισμούς και με αυτούς της ύστερης αρχαιότητας, έως την έλευση του Ισλάμ και την ισλαμική περίοδο καταλήγοντας στην ενοποίηση της Σαουδικής Αραβίας.
Αγάλματα μεγάλων διαστάσεων, χρυσά κτερίσματα, επιτύμβιες στήλες και πολύτιμες θρησκευτικές προσφορές αποτέλεσαν ορισμένα από τα αντικείμενα της έκθεσης αποσκοπώντας να γνωρίσουν στο ελληνικό κοινό την ιστορική και πολιτισμική κληρονομιά της χερσονήσου.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε πρώτη φορά στο Λούβρο το 2010 και έκτοτε έχει ταξιδέψει σε τρεις ηπείρους με παρουσία σε πολλές πόλεις, όπως η Ρώμη, το Βερολίνο, η Βαρκελώνη, η Αγία Πετρούπολη, η Ουάσινγκτον, η Πενσυλβανία, το Κάνσας, το Χιούστον, το Σαν Φρανσίσκο, το Πεκίνο, η Σεούλ, το Τόκυο και το Άμπου Ντάμπι. Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη (16ος σταθμός) σηματοδότησε την πρώτη παρουσίασή της στην νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Η έρευνά της εστιάζεται στην πνευματική ιστορία της ελληνιστικής και της ύστερης αρχαιότητας και στη μετάβαση από την νεοπλατωνική στην ισλαμική θεολογία. Η οικειότητά της με την τοπογραφία, την ιστορία και γενικότερα τον πολιτισμό της Εγγύς και Μέσης Ανατολής (από την Τουρκία ως το Ιράν, όπου ταξιδεύει συστηματικά) έχει αποδώσει, μεταξύ άλλων, ένα οδοιπορικό στην Ανατολική Τουρκία και Βόρεια Συρία (Στο Σύνορο του Ευφράτη, Δόμος: 1985, Απάμεια: 19932), μια επιλογή 99 ποιημάτων του Τούρκου προφορικού ποιητή Ισμαήλ Εμρέ (1900-1970) με μετάφραση και σχόλια (Πνοές, Δόμος: 1991) και μια δίγλωσση έκδοση 51 ποιημάτων του μεσαιωνικού μυστικού Γιουνούς Εμρέ (Απάμεια: 1996 – βραβείο Abdi Ipekçi).
Η Π. Αθανασιάδη διευθύνει την σειρά «Ύστερη Αρχαιότητα» στον εκδοτικό οίκο Κατάρτι (11 τίτλοι) και συμμετέχει ως συντονίστρια της ελληνικής ομάδας στο διεθνές επιστημονικό πρόγραμμα FIGURA. La représentation du divin dans les sociétés grecque et romaine (2008-2011) το οποίο διαχειρίζεται το CNRS, UMR 8585 (Centre Glotz).