Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η σημασία των πολιτιστικών βιομηχανιών για τις εθνικές οικονομίες

Chantepie Philippe, Λέανδρος Νίκος, Bille Trine, Sellas i Ferrés Jordi

20 Φεβρουαρίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 52:59 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1121
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ο πολιτισμός, η ψυχαγωγία, η δημιουργική παραγωγή έχουν αφήσει πίσω τους, από τη δεκαετία του '90, τα παλιά μοντέλα της κεντρικά σχεδιαζόμενης και χρηματοδοτούμενης πολιτιστικής πολιτικής, και έχουν καλλιεργήσει ένα καινούργιο, σύνθετο μοντέλο, που αναγνωρίζει την προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή φύση των προτιμήσεων και παρακολουθεί τις αλλαγές και τις προκλήσεις.

Πλέον οι δημιουργοί δεν βασίζονται αποκλειστικά στην κρατική υποστήριξη, ενώ νέοι και τολμηροί επιχειρηματίες, μικρής και μεγάλης κλίμακας,  αντιλαμβάνονται τη δυναμική της δημιουργικής παραγωγής και το ρόλο του απρόβλεπτου στην ανάπτυξη του πολιτιστικού τομέα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού  και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Δημιουργικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με το Megaron Plus, οργάνωσε, στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, διήμερο συνέδριο, για να ανιχνεύσει το νέο τοπίο της πολιτιστικής παραγωγής και να θέσει τις βάσεις του διαλόγου για το ρόλο της Δημιουργικής Οικονομίας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με τη συμμετοχή  υψηλόβαθμων στελεχών της ΕΕ, εκπροσώπων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, μελών της διεθνούς και ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας, εμπειρογνωμόνων, εκπροσώπων του επιχειρηματικού και τραπεζικού τομέα,  και κυρίως πρωτοπόρων στη κατεύθυνση της πολιτιστικής δημιουργικότητας που αντιλήφθηκαν έγκαιρα τους καιρούς και υλοποίησαν τις ιδέες και τις καινοτομίες τους. 

Το καινούργιο τοπίο έχει διαμορφώσει τα δικά του χαρακτηριστικά, τη δική του αγορά  και ένα νέο σύστημα. Είναι φιλόξενο στην καινοτομία, στις πρωτοβουλίες και στις ανοιχτές συνεργασίες αναγνωρίζοντας τη δύναμη των τεχνών στη βελτίωση της ζωής στις πόλεις, αλλά και στις μικρές κοινότητες, καθώς και τις συνέργειες πολλών διαφορετικών χώρων και ειδικοτήτων. 

Το καινούργιο δεν προκύπτει τυχαία: χρειάζεται πρακτικές ικανότητες για την ανάπτυξη των ιδεών σε δημιουργικά προγράμματα, εγχειρήματα και επιχειρήσεις. Ειδικά εργαλεία για την αναζήτηση των προκλήσεων και  γνώση για τα θέματα που επηρεάζουν την πολιτιστική δημιουργία σε προσωπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Συνεχή παρακολούθηση των απαιτήσεων και των τάσεων για πολιτιστικά προϊόντα και ενημέρωση για τις αλληλεξαρτήσεις των πολιτιστικών οργανισμών.

Το Συνέδριο απευθυνόταν στις τοπικές και κεντρικές δημόσιες υπηρεσίες, τις τράπεζες, τα επιμελητήρια, τους επαγγελματικούς οργανισμούς, τα πανεπιστήμια, τις επενδυτικές εταιρίες, τη δημιουργική βιομηχανία, τους καλλιτέχνες, τους πολιτιστικούς μάνατζερ, τα πολιτιστικά ιδρύματα και τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς και η φιλοσοφία του βασίστηκε στη σημασία και τη συμβολή του πολιτιστικού τομέα στην υποστήριξη της οικονομίας και στη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας, αλλά και στη δυνατότητα να δημιουργηθούν ατζέντες για τους τρόπους με τους οποίους τμήματα της κοινωνίας θα συνεργαστούν για να δώσουν ευκαιρίες ζωής, κυρίως στους νέους.

Οι ενότητες του Συνεδρίου κάλυψαν θέματα όπως:

-η κρατική πολιτική και  ιδιωτική πρωτοβουλία

-η στρατηγική και η σύγχρονη πολιτική για την ανάπτυξη των δημιουργικών εγχειρημάτων και επιχειρήσεων

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα και η οικονομική ανάπτυξη

-η συνεισφορά της δημιουργικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας

-οι επιδράσεις της πολιτιστικής δραστηριότητας στις τοπικές οικονομίες

-η χρηματοδότηση και οι επιχειρηματικές όψεις των σύγχρονων πολιτιστικών θεσμών

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα στην πράξη

-οι πολιτιστικές συνέργειες και εκκινήσεις

-η διαδρομή από την ιδέα στην εφαρμογή

-τα νέα εργαλεία και οι χρηματοπιστωτικοί  μηχανισμοί

-οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις της ψηφιακής εποχής

-οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες

-η κινητικότητα των καλλιτεχνών και των προϊόντων του πολιτισμού

Chantepie Philippe Ερευνητής, Έδρα Καινοτομίας και Ρύθμισης Ψηφιακών Υπηρεσιών, Ecole Polytechnique / Orange - Επίτροπος της Γενικής Επιθεώρησης του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού και Επικοινωνίας

Ερευνητής στην Έδρα Καινοτομίας και Ρύθμισης Ψηφιακών Υπηρεσιών της Ecole Polytechnique/Orange και Επίτροπος της Γενικής Επιθεώρησης του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού και Επικοινωνίας. Διετέλεσε επικεφαλής του Τμήματος Μελετών, Προγνωστικών και Στατιστικής του Υπουργείου Πολιτισμού και Επικοινωνίας, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Στατιστικών Πληροφοριών, και Γενικός Γραμματέας του Παρατηρητηρίου Ψηφιακών Χρήσεων και της Ομάδας Στρατηγικής Ανάλυσης των Πολιτιστικών Βιομηχανιών. Είναι επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας του Πλαισίου και της Μεθοδολογίας του Δικτύου του Ευρωπαϊκού Στατιστικού Συστήματος για τον Πολιτισμό (ESSnet), αφού προηγουμένως εξέδωσε τις πρώτες Πολιτιστικές Στατιστικές της Eurostat. Διετέλεσε τεχνικός σύμβουλος της ρύθμισης της κοινωνίας της πληροφορίας, επικεφαλής της τεχνολογίας της πληροφορίας και της επικοινωνίας στο Συμβούλιο Στρατηγικής Ανάλυσης, και μέλος της ομάδας εργασίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο του Υπουργείου Οικονομικών. Υπήρξε Αναπληρωτής Καθηγητής Ψηφιακής Βιομηχανικής Οικονομίας στα πανεπιστήμια Paris 2 και 8, καθώς και καθηγητής Δικαίου του Ανταγωνισμού στον τομέα των μέσων, Επίκουρος Καθηγητής Άυλης Οικονομίας στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών στο Παρίσι και υφηγητής της Ψηφιακής Οικονομίας των Πολιτιστικών Βιομηχανιών στο Πανεπιστήμιο Paris 1 και στο Telecom Paris Tech.

Λέανδρος Νίκος Καθηγητής Οικονομικών, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Ο Νίκος Λέανδρος είναι Καθηγητής Οικονομικών με ειδίκευση στην Οικονομία των Μέσων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης και Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών του Παντείου Πανεπιστημίου από τον Οκτώβριο 2016 έως τον Αύγουστο 2020. Δίδαξε οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Salford και επί σειρά ετών εργάστηκε στη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Τράπεζας Ελλάδος. Υπήρξε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων. Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής των ευρωπαϊκών δράσεων COST A20 και COST A30. Eπισκέπτης Καθηγητής σε Πανεπιστήμια του εξωτερικoύ μεταξύ των οποίων στο Boston University, Paris 8, Istanbul Bilgi University, Izmir University of Economics, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι συγγραφέας πολλών άρθρων και βιβλίων μεταξύ των οποίων: Πολιτική Οικονομία των ΜΜΕ (Καστανιώτης, 2000), Το Διαδίκτυο. Ανάπτυξη και Αλλαγή (Καστανιώτης, 2005), The Impact of Internet on the Mass Media in Europe (ed.) (Abramis, 2006), Επιχειρηματικές Στρατηγικές στη Βιομηχανία των Μέσων (Καστανιώτης, 2008) και Οικονομική Κρίση και Σύγχρονη Ανάπτυξη. Η Οπτική της Πολιτικής Οικονομίας (Εκδόσεις Διόνικος, 2012).
Bille Trine Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Copenhagen Business School

Είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Καινοτομίας και Οικονομικής της Οργάνωσης του Copenhagen Business School. Έλαβε τον τίτλο της διδάκτορος από το τμήμα Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέρονται επικεντρώνονται στην πολιτιστική οικονομία και την πολιτιστική πολιτική, και είναι μία από τις κορυφαίες ερευνήτριες στον συγκεκριμένο χώρο. Έχει δημοσιεύσει και εκδώσει πάνω από 100 άρθρα και βιβλία γύρω από αυτά τα θέματα, όπως π.χ., στα επιστημονικά περιοδικά International Journal of Cultural Policy και Journal of Cultural Economics, καθώς και στο συλλογικό έργο Handbook on the Economics of Arts and Culture (Series Handbook of Economics, Elsevier Science). Μεταξύ άλλων, είναι μέλος του εκτελεστικού ΔΣ του Association of Cultural Economics International (ACEI)• του ΔΣ του Imagine…Centre for Creative Industries Research στην Copenhagen Business School• και του ΔΣ του Centre for Cultural and Experience Economy (CKO), Δανία.

Sellas i Ferrés Jordi Γενικός Διευθυντής Δημιουργικών και Πολιτιστικών Επιχειρήσεων, Κυβέρνηση της Καταλονίας
Από τον Φεβρουάριο του 2013 είναι Γενικός Διευθυντής Δηµιουργικών και Πολιτιστικών Επιχειρήσεων της Κυβέρνησης της Καταλωνίας στη Βαρκελώνη. Είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία, παραγωγή και διάδοση των διαφόρων τεχνών (παραστατικών και εικαστικών, της μουσικής, του κινηματογράφου και της λογοτεχνίας), για την υποδομή τους και τα περιφερειακά δίκτυα, τον ψηφιακό πολιτισμό, καθώς και τις επιχειρηματικές και πολιτιστικές αγορές. Διευθύνει επίσης το Καταλανικό Ινστιτούτο Πολιτιστικών Βιομηχανιών (ICEC) και το Institució de les Lletres Catalanes. Διετέλεσε New Business and Digital Manager στην RBA Holding (2009-2013)• Σύμβουλος σε θέματα Ψηφιακού Μάρκετινγκ στο Picclo Teatro di Milano (2008-2012)• Γενικός Διευθυντής και Ιδρυτής του Club TR3SC (2006-2008)• και Διευθυντής Μάρκετινγκ του Grup Focus (2004-2006).

Σχετικές ομιλίες

Πολιτιστική Επιχειρηματικότητα και Οικονομική Ανάπτυξη: Η συμβολή της δημιουργικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Ευκαιρίες και βιωσιμότητα των δημιουργικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) 49:49

Φεβ 20, 2014

Πολιτιστική Επιχειρηματικότητα και Οικονομική Ανάπτυξη: Η συμβολή της δημιουργικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Ευκαιρίες και βιωσιμότητα των δημιουργικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ)

Bolhoven Johanna Γιαννούσης Γιώργος Schierenbeck Carsten Lambert Dominique

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική, Γαλλική

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs) 00:59:45

Φεβ 20, 2014

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs)

Tscherning Rasmus Wiinstedt Μενδώνη Λίνα Truszczyński Jan Μάνος Ιωάννης Ανδριοπούλου Έλλη

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης 53:38

Φεβ 21, 2014

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης

Branch Ann Καρυοφύλλης Πολύδωρος (Poka-Yio) Debaere Anita Καλδάρα Ξένια Garcia Casellas Edgar

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική