Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Ιάννης Ξενάκης: Μουσική - Αρχιτεκτονική. Εισαγωγικές ομιλίες

Μαΐστρου Ελένη, Χαλδαιάκης Αχιλλέας

16 Απριλίου 2016

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 07:32 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1250
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και η Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ συνδιοργάνωσαν το Σάββατο 16 Απριλίου, σε συνεργασία με το Megaron Plus, την ημερίδα ΙΑΝNΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ: ΜΟΥΣΙΚΗ | ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ. Η ημερίδα διοργανώθηκε με την ευκαιρία μιας σημαντικής διπλής επετείου, αφενός των 25 ετών από την ίδρυση του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και αφετέρου των εκδηλώσεων για τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Le Corbusier.
 

Οι επετειακές εκδηλώσεις με γενικό τίτλο «Αναφορά στον Ελ/Le Corbusier» εντάσσονται στο ευρύτερο πλέγμα των αφιερωμάτων που πραγματοποιούνται διεθνώς, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου αρχιτέκτονα. Στην Ελλάδα, οι εκδηλώσεις αυτές οργανώνονται από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με την υποστήριξη του Ιδρύματος Le Corbusier, του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, της Ελβετικής Πρεσβείας, του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων του Ιδρύματος Le Corbusier και άλλους πολιτιστικούς και επιστημονικούς φορείς.

Στο συνέδριο ΙΑΝΝΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ: ΜΟΥΣΙΚΗ | ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ συμμετείχαν διακεκριμένοι μουσικολόγοι και αρχιτέκτονες που έχουν ασχοληθεί με τον Ι. Ξενάκη  (1922-2001) και την πολύπλευρη σχέση της μουσικής και της αρχιτεκτονικής, με κύριο άξονα το έργο του. Οι θεματικές της ημερίδας κινούνται γύρω από τα μαθηματικά μοντέλα της αρχιτεκτονικής και της μουσικής, τη γλώσσα της αρχιτεκτονικής σε σχέση με τη μουσική, τη γλώσσα της μουσικής σε σχέση με την αρχιτεκτονική, θέματα χρονικότητας και χωρικότητας, τη μελέτη των μουσικών έργων του Ι. Ξενάκη μέσα από τα μονοπάτια της Αρχιτεκτονικής και τον σχεδιασμό κτηρίων από τον ίδιο μέσα από τη γλώσσα της μουσικής.

Στο συνέδριο χαιρετισμό απηύθηναν ο Αχιλλεύς Γ. Χαλδαιάκης, πρόεδρος Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ και η Ελένη Μαΐστρου, κοσμήτορας Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ.

Επιστημονική & Οργανωτική Επιτροπή του συνεδρίου:
Αναστασία Γεωργάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια ΤΜΣ ΕΚΠΑ

Έλενα Κωνσταντινίδου, επίκουρη καθηγήτρια Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ
Παναγιώτης Τουρνικιώτης, καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ
Αχιλλεύς Γ. Χαλδαιάκης, αναπληρωτής καθηγητής − πρόεδρος του ΤΜΣ ΕΚΠΑ


Το Blod ευχαριστεί τους διοργανωτές και το Megaron Plus για την παραχώρηση του video της ημερίδας.


Μαΐστρου Ελένη Καθηγήτρια, Σχολή Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Η Ελένη Μαΐστρου είναι Καθηγήτρια και Κοσμήτωρ της Σχολής Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Κατέχει Δίπλωμα Αρχιτέκτονα Μηχανικού από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Ε.Μ.Π με γνωστικό αντικείμενο τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμόκαι τον επανασχεδιασμό κτιρίων και συνόλων.

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα:

Αρχιτεκτονικός και αστικός σχεδιασμός με περιβαλλοντικές και βιοκλιματικές παραμέτρους

Προστασία, βιώσιμη ανάπτυξη και σχεδιασμός ιστορικών πόλεων και οικισμών

Αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κτιρίων

Θέματα αστικού χώρου

Χαλδαιάκης Αχιλλέας Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικολογίας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών - Κοσμήτωρ, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ

Ο Αχιλλέας Γ. Χαλδαιάκης είναι Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών και Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο μαθήματα γύρω από τη Βυζαντινή Μουσική, τόσο στο Τμήμα του όσο και σε άλλα πανεπιστημιακά Τμήματα ή εκπαιδευτικούς φορείς της Ελλάδας και του Εξωτερικού. Την προσωπική του θέαση και προσέγγιση αυτού του ιδιαίτερου γνωστικού αντικειμένου διακρίνει η μελέτη, ανάλυση και κατανόηση της θεωρίας, της ιστορίας ή και της αισθητικής της μουσικής μέσα από την πρακτική της έκφραση, καθώς πιστεύει ακράδαντα ότι ο συνδυασμός θεωρίας και πράξης εξασφαλίζει τις καλύτερες προϋποθέσεις ουσιαστικής γνώσης του φαινομένου της μουσικής δημιουργίας. Αυτήν την άποψη καταγράφει στο εκτεταμένο (με πάνω από 200 τίτλους) δημοσιευμένο έργο του, αλλά και τις ίδιες ακαδημαϊκές απόψεις υποστηρίζει σε διάφορα συνέδρια στην Ελλάδα και κυρίως στο Εξωτερικό, ενώ με την παράλληλη καλλιτεχνική του δραστηριότητα προβάλλει αντίστοιχα και την πρακτική εφαρμογή οποιασδήποτε θεωρητικής άποψης. Η συνολική διεθνής δραστηριότητά του, ως διφυούς μουσικού: επιστήμονα ερευνητή και πανεπιστημιακού δασκάλου, αλλά και καλλιτέχνη ερμηνευτή και διευθυντή και υπεύθυνου αντίστοιχων μουσικών σχημάτων, στοχεύει ακριβώς στην πολυπρισματική και σφαιρική και καινοφανή προσέγγιση της Βυζαντινής Μουσικολογίας και της Ψαλτικής Τέχνης.

To ήδη δημοσιευμένο επιστημονικό έργο του Αχιλλέα Χαλδαιάκη (μονογραφίες, άρθρα, λήμματα σε εγκυκλοπαιδείες, ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια, κείμενα σε διάφορους συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά, κ.λπ.), σχετίζεται με διάφορα θέματα (θεωρητικά, ιστορικά, αισθητικά, κ.λπ.) του γνωστικού αντικειμένου της Βυζαντινής Μουσικολογίας [http://publicationslist.org/achilleas-chaldaeakes]. Είναι επίσης τακτικός συνεργάτης και σύμβουλος σχετικά με τα βυζαντινομουσικολογικά λήμματα στις εγκυκλοπαιδείες ПРАВОСЛАВНАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ και Μεγάλη Ορθόδοξη Χριστιανική Εγκυκλοπαιδεία.

Μετέχει ανελλιπώς σε κάθε σχεδόν συνέδριο γύρω από τη Βυζαντινή Μουσική που 
πραγματοποιείται στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, όπου συνδιαλέγεται και συνεργάζεται με όλους τους άλλους συναδέλφους του που ασχολούνται με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο, ενώ σε πολλά απ’ αυτά τα συνέδρια είναι μέλος της επιστημονικής και οργανωτικής επιτροπής. Ταυτόχρονα, είναι ενεργό μέλος διάφορων διεθνών επιστημονικών σωματείων (για παράδειγμα: Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας, The International Society for Orthodox Church Music, American Society of Byzantine Music and Hymnology, κ.ά.) που δραστηριοποιούνται γύρω από βυζαντινομουσικολογικά θέματα. Παράλληλα είναι και χοράρχης ενός πολύ γνωστού διεθνώς καλλιτεχνικού σχήματος, του χορού ψαλτών "Οι Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης".

Με τους "Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης" έχει μέχρι τώρα πραγματοποιήσει περισσότερες από 400 παραστάσεις ανά τον κόσμο (Ευρώπη, Ασία, Αμερική και Αυστραλία) κι έχει παρουσιαστεί επανειλημμένα στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Εξωτερικό. Οι Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης έχουν ψάλει σε φημισμένους συναυλιακούς χώρους, αλλά και σε πολλούς μνημειακούς βυζαντινούς ναούς, κατά διάφορες εορτολογικές ή άλλες επετειακές περιστάσεις, ενώ έχουν ως τώρα ηχογραφήσει περίπου 25 ψηφιακούς δίσκους [http://www.youtube.com/playlist?list=PLB65889676CC3D40E&feature=mh_lolz].

Αναπτύσσει επίσης και μια διεθνή καλλιτεχνική πορεία ως χοράρχης, αφού πολλές φορές μετακαλείται ως επισκέπτης χοράρχης από γνωστά, εκτός Ελλάδος, χορωδιακά σχήματα, σχήματα που σχετίζονται ή και όχι με τον χώρο της παραδοσιακής Βυζαντινής Μουσικής. Ο ίδιος ακόμη ως ψάλτης ψάλλει ενεργά και συστηματικά σε κεντρική εκκλησία των Αθηνών, αλλά παράλληλα ψάλλει και σε διάφορες λατρευτικές ή καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, όπου και συχνά καλείται σαν καλλιτέχνης ερμηνευτής. Έχει τέλος ερμηνεύσει και δισκογραφήσει, είτε μόνος του είτε με διάφορα καλλιτεχνικά σχήματα, πολλούς και ποικίλους ύμνους της βυζαντινής μελοποιητικής παραγωγής (αρκετοί των οποίων ήταν προϊόν της παράλληλης ακαδημαϊκής έρευνάς του), αλλά και δείγματα κοσμικής, παραδοσιακής και σύγχρονης μουσικής [http://www.youtube.com/playlist?
list=PL220DA1CBC56C814C].

Προφίλ του Αχιλλέα Χαλδαιάκη στο Academia

Σχετικές ομιλίες