Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Κανονικότητες και αλλαγές παραδείγματος στην ιστοριογραφία της τέχνης της Γαλλικής Επανάστασης

Κορνέζου Τιτίνα

21 Νοεμβρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:31:53 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 252
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Το ΣΤ΄ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης, μια διοργάνωση της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ), πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη (Κτήριο οδού Πειραιώς) από την Παρασκευή 22 έως και την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2019.

Το φετινό συνέδριο, με θέμα Περίοδοι Κρίσης και Αλλαγές Παραδείγματος, εστίασε στην εννοιολόγηση των όρων «αλλαγή παραδείγματος» και «κρίση» και στους τρόπους με τους οποίους σχετίζονται διαφόρων ειδών κρίσεις με επιστημολογικές τομές ή γενικότερες μεταβολές στον τρόπο αντίληψης και ερμηνείας ιστορικών στιγμών, περιόδων και μοντέλων. Οι ανακοινώσεις του συνεδρίου επιχειρούν να διερευνήσουν τις σχέσεις αυτές μέσα από την εξέταση των καλλιτεχνικών πρακτικών, των θεσμών, του ιστορικού και κριτικού λόγου, όπως εκδηλώνονται σε διαφορετικές περιόδους της ιστορίας της τέχνης.

Στις τριήμερες εργασίες του ΣΤ´ Συνεδρίου παρουσιάστηκαν τριάντα οχτώ ανακοινώσεις από ιστορικούς τέχνης που ζουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό και εργάζονται σε όλα τα επίπεδα της ακαδημαϊκής έρευνας (καθηγητές πανεπιστημίου, υποψήφιοι διδάκτορες, ανεξάρτητοι ερευνητές, επιμελητές μουσείων κ.ά.). Το συνέδριο απευθύνεται όχι μόνο σε ένα ειδικό ακροατήριο, αλλά και σε ένα ευρύτερο κοινό που τα τελευταία χρόνια δείχνει αυξανόμενο ενδιαφέρον για την ιστορία της τέχνης στην Ελλάδα.

Ως κεντρική ομιλήτρια του ΣΤ΄ Συνεδρίου Ιστορίας της Τέχνης είχε προσκληθεί η καθηγήτρια Mechthild Fend (University College London), η οποία την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου έδωσε διάλεξη με τίτλο Sickening Sights: Pathology and the Crises of the French Revolution (Αρρωστημένες όψεις: Παθολογία και οι κρίσεις της Γαλλικής Επανάστασης).

Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει 2 συνεδρίες και την κεντρική ομιλία του συνεδρίου.

Τιτίνα Κορνέζου
επίκουρη καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Κανονικότητες και αλλαγές παραδείγματος στην ιστοριογραφία της τέχνης της Γαλλικής Επανάστασης
Η Γαλλική Επανάσταση με τις σαρωτικές αλλαγές που επέφερε στο πεδίο της καλλιτεχνικής παραγωγής συνιστά από τα μέσα του 19ου αιώνα αντικείμενο μελέτης ως διακριτό κεφάλαιο της ιστορίας της τέχνης. Το ειδικό αυτό ενδιαφέρον συνδέεται μάλιστα με την ίδια τη συγκρότηση της ιστορίας της τέχνης ως ακαδημαϊκού κλάδου στη Γαλλία, στο πλαίσιο της ευρύτερης ανάπτυξης των ιστορικών σπουδών. Εντούτοις, από τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα παρατηρείται μια τάση έμμεσης αναθεώρησης ή υποβάθμισης της αυτονομίας αυτού του ζητήματος, καθώς πολλές μελέτες της ιστορίας της τέχνης, όπως και οι σχετικές εκθεσιακές πρακτικές, παρουσιάζουν και εξετάζουν την τέχνη της Επανάστασης ενταγμένη είτε σε τεχνοϊστορικά ρεύματα (νεο-κλασικισμός/ρομαντισμός) που εμφανίζονται ως απότοκα της περιόδου, είτε στο πλαίσιο μελετών οι οποίες αναδεικνύουν ατομικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες, ή ακόμη σε ευρύτερες περιοδολογήσεις του ιστορικού χρόνου. Η τέχνη της Γαλλικής Επανάστασης θα αντιμετωπιστεί εκ νέου ως διακριτό κεφάλαιο της ιστορίας της τέχνης στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για το Bicentenaire (1989). Στόχος της ανακοίνωσης είναι να σκιαγραφήσει τις κύριες τάσεις, τις πυκνώσεις, τις αποκλίσεις και τις αρρυθμίες του ερευνητικού και εκθεσιακού ενδιαφέροντος της επιστημονικής κοινότητας για το συγκεκριμένο ζήτημα και να επιχειρήσει να τις ερμηνεύσει αφενός μέσω της εσωτερικής διαλεκτικής τους ανέλιξης, αφετέρου στο πλαίσιο των ιδεολογικών και πολιτικών συμφραζομένων, εντοπίζοντας ενδεχόμενες αλλαγές παραδείγματος στο πεδίο αυτό της ιστορίας της τέχνης.

Κορνέζου Τιτίνα Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Τιτίνα Κορνέζου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Ρεν (Rennes) στη Γαλλία σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης το 2004. Η διδακτορική διατριβή της έχει τίτλο: Η θεωρία της τέχνης στη Γαλλία τον 17ο αιώνα: η πραγματεία «Ιdée de la perfection de la peinture» του Roland Fréart de Chambray. Είναι ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών της Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ), από το 2013 μέλος του ΔΣ και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Ιστορία της τέχνης. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται η ζωγραφική του 16ου και 17ου αιώνα, η θεωρία και η ιστοριογραφία της τέχνης, οι καλλιτεχνικοί θεσμοί, η πρόσληψη της ευρωπαϊκής τέχνης της δύσης από την ελληνική ιστοριογραφία.

Σχετικές ομιλίες

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 1η: Με νταούλια και ζουρνάδες 01:29:18

Σεπ 23, 2021

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 1η: Με νταούλια και ζουρνάδες

Πολυζώη Βασιλική Ανδρουτσόπουλος Πέτρος Κατσιάνης Στέλιος Κοπανιτσάνος Κωνσταντίνος Μήτσου Πέτρος Νιάρχος Ανδρέας Βέη Γιώτα

Γλώσσα: Ελληνική

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 2η: Ήρθαν  για να μείνουν 01:46:41

Σεπ 29, 2021

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 2η: Ήρθαν για να μείνουν

Πολυζώη Βασιλική Ανδρουτσόπουλος Πέτρος Κοπανιτσάνος Κωνσταντίνος Ζαρίας Γιάννης Κορκόβελος Κλέαρχος Λιουδάκη Μαριάνθη

Γλώσσα: Ελληνική

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 3η: Ο άρχοντας του περιθωρίου 01:39:22

Οκτ 07, 2021

"Στο Μεντρεσέ στον πλάτανο" - Από το δημοτικό στο ρεμπέτικο: μια μουσική ιστορία σε τρεις Πράξεις - Πράξη 3η: Ο άρχοντας του περιθωρίου

Πολυζώη Βασιλική Μηταράκης Δημήτρης Σκούτας Βασίλης Ζαρίας Γιάννης Λαμπροπούλου Σοφία Λιουδάκη Μαριάνθη

Γλώσσα: Ελληνική