Χασάπης Δημήτρης
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
19/04/2013
Διάρκεια
30:42
Εκδήλωση
11ο Διήμερο Διαλόγου για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών. Γλώσσα Φυλή, Φύλο και Κοινωνική Τάξη στη μάθηση και στη διδασκαλία των Μαθηματικών
Χώρος
Κεντρικό κτίριο Πανεπιστημίου Αθηνών
Διοργάνωση
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία - Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Κατηγορία
Εκπαίδευση, Μαθηματικά
Ετικέτες
μαθηματική εκπαίδευση, σχολείο, κοινωνικές ανισότητες
Στην εισήγηση επισημαίνεται και σχολιάζεται ο ρόλος της μαθηματικής εκπαίδευσης στην δημιουργία διακρίσεων και ιεραρχήσεων μεταξύ των ανθρώπων. Οι αναλύσεις της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και οι έρευνες οι οποίες ανέδειξαν τη συμβολή του σχολείου στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 υιοθετήθηκαν πολλές δεκαετίες μετά από τους θεωρητικούς και τους ερευνητές της μάθησης και της διδασκαλίας των μαθηματικών. Αντί, όμως, να οδηγήσουν στη μελέτη των διαδικασιών μέσα από τις οποίες τα μαθηματικά συμβάλλουν στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων, η ανισότητα στην πρόσβαση και ο αποκλεισμός ομάδων μαθητών και μαθητριών από τη μαθηματική γνώση και πρακτική αποδόθηκε στη διδασκαλία των μαθηματικών στο σχολείο, οπότε και η σχετική έρευνα προσανατολίσθηκε στην αναζήτηση μέσων και τεχνικών βελτίωσης της διδασκαλίας των μαθηματικών. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται ένα σχήμα για την κατανόηση της κοινωνικής λειτουργίας των σχολικών μαθηματικών και των όρων συμβολής τους στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων.
Πτυχίο Μαθηματικού Τμήματος του Α.Π.Θ., M. Sc. στα Μαθηματικά του City University of London και Διδακτορικό Δίπλωμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Πατρών. Δεκαεπτάχρονη εργασία στην ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης νέων και ενηλίκων στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ).
Από το 1989 μέχρι το 1994 δίδαξε ως Έκτακτος Καθηγητής στη Σχολή Εκπαιδευτικών Λειτουργών Επαγγελματικής & Τεχνικής Εκπαίδευσης (ΣΕΛΕΤΕ). Από το 1994 έως το 2008 Λέκτορας και στη συνέχεια Επίκουρος Καθηγητής στο Π.ΤΔ.Ε. του Α.Π.Θ. και από το 2008 μέχρι σήμερα Αναπληρωτής Καθηγητής Μαθηματικής Εκπαίδευσης στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Ε.Κ.Π.Α.
Δημοσιεύσεις σε θέματα ιδεολογικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και ατομικών διαστάσεων της μάθησης και της διδασκαλίας των μαθηματικών.
Bourdieu, P. (2006), Η αίσθηση πρακτικής, μτφρ. Θ. Παραδέλλης, Αθήνα: Αλεξάνδρεια
Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice, Trans. R. Nice, Cambridge MA: Cambridge University Press.
Bourdieu, P. (1974), The School as a Conservative Force: Scholastic and Cultural Inequalities. In J. Eggleston (Ed.) Contemporary Research in the Sociology of Education. London: Methuen, 32-46.
Davis, P. (1993). Applied Mathematics as Social Contract. In S. Restivo, J. P. V. Bendegum & R. Fischer (Eds.), Math Worlds: Philosophical and Social Studies of Mathematics and Mathematics Education New York: State University of New York Press,182-194.
Lerman, S. (2000). The social turn in mathematics education research. In J. Boaler (Ed.), Multiple perspectives on mathematics teaching and learning, Westport: Ablex Publishing, 19-44.
Rogers, L. (1998). Society, Mathematics and the Cultural Divide: ideologies of policy and practice 1750-1900. Mathematics Education and Society 1, Nottingham UK.
Skovsmose, O., & Valero, P. (2008). Democratic access to powerful mathematical ideas. In L. D. English (Ed.), Handbook of international research in mathematics education. Directions for the 21st century. (2nd ed.)Mahwah, NJ: Erlbaum.
Volmink, J. (1994). Mathematics By All. In S. Lerman (Ed.), Cultural Perspectives on the Mathematics Classroom (Volume 14 ed.). Dortrecht: Kluwer Academic Publishers.
Πλάτων, Πολιτεία, Εισ. σημείωμα-μετάφραση- ερμ. ημειώματα Ν.Μ. κουτερόπουλος, Αθήνα: Εκδόσεις Πόλις, 2002.
Φραγκουδάκη, Α. (1985), Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση