Μίχα Κατιάννα
Βουτσινά Πηνελόπη
Αθανασοπούλου - Κυπρίου Σπυριδούλα
Δαμιανός Πέτρος
Ντεκάστρο Μαρίζα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
28/02/2024
Διάρκεια
01:17:39
Εκδήλωση
Επιστημονικό συμπόσιο: Το ξένο, το αλλότριο, το ανοίκειο
Χώρος
Αίθουσα "Γιάννης Μαρίνος" του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής: Σχολή Μωραΐτη)
Κατηγορία
Ιστορία, Εκπαίδευση, Τέχνες / Πολιτισμός, Ψυχολογία / Ψυχική Υγεία, Κοινωνικά θέματα
Ετικέτες
ξένο, αλλότριο, ανοίκειο, ιστορία, Διαφορετικότητα, εκπαίδευση, τέχνη, πολιτιστική ετερότητα, ψυχανάλυση, ρατσισμός, μισαλλοδοξία, σχολείο, σχολικό περιβάλλον, δημοκρατική εκπαίδευση, Θρησκευτικά, Ειδικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Νέων Αυλώνα, φυλακή, Θράκη, μειονοτικά σχολεία, μουσουλμανική μειονότητα
Η Εταιρεία Σπουδών διοργάνωσε επιστημονικό συμπόσιο με θέμα: «Το ξένο, το αλλότριο, το ανοίκειο». Οι τρεις λέξεις που συνθέτουν τον τίτλο του συμποσίου συμπυκνώνουν και τη θεματολογία του: το ξένο, αυτό που έρχεται από αλλού, που δεν ανήκει ή που απλώς φιλοξενείται· το αλλότριο, αυτό που δεν κατέχουμε και δεν μας αφορά· το ανοίκειο, το ανάρμοστο, το όχι γνώριμο, αλλά και το δυσοίωνο – που εξοβελίζεται ως αιωρούμενη απειλή. Πώς διακρίνουμε το ιθαγενές από το ξένο; Το «δικό» από το αλλότριο; Το ίδιο από το διαφορετικό; Αλλά και με ποιους μηχανισμούς γεννιέται η έλλειψη ανοχής ή και το μίσος για κάθε αντίθετη θέση;
Τα παραπάνω θέματα διερευνώνται, μεταξύ άλλων, μέσα από ποικίλες επιστημονικές προσεγγίσεις, στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 28 και την Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024, στην αίθουσα Γιάννης Μαρίνος (πρώην Πολυχώρος) του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ακολουθούν οι περιλήψεις των ομιλιών του κύκλου:
Κατιάννα Μίχα (συντονίστρια): «Δικαίωμα στη διαφορετικότητα, δικαίωμα στην ετερότητα»
Το σχολείο είναι ένας απέραντος πολυεπίπεδος μικρόκοσμος• χώρος μάθησης, διαπαιδαγώγησης, κοινωνικοποίησης. Πώς οικοδομεί όμως την ποιότητα των ανθρώπινων σχέσεων και αλληλεπιδράσεων, την επικοινωνία και τον ηθικό προσανατολισμό; Το σχολικό περιβάλλον ως κυρίαρχος κοινωνικός φορέας μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην αφομοίωση και τη διαχείριση των εννοιών της διαφορετικότητας και της ετερότητας, κυρίως μέσα από μεταγνωστικά και συμπεριληπτικά μοντέλα διδασκαλίας.
Πηνελόπη Βουτσινά: «Αλλάζοντας την εκπαίδευση μέσα από το “ξένο, το αλλότριο και το ανοίκειο”»
Στη σύντομη εισήγηση θα προσπαθήσω, αρχικά, να αποτυπώσω τη φιλοσοφία των εκπαιδευτικών μοντέλων για τη συμπερίληψη του διαφορετικού στο σχολικό περιβάλλον και, στη συνέχεια, να διερευνήσω τις προκλήσεις που καθιστούν την εκπαίδευση στη διαφορετικότητα ζητούμενο της δημοκρατικής εκπαίδευσης σε συνεχή διαμόρφωση.
Σπυριδούλα Αθανασοπούλου-Κυπρίου: «Οι περιπέτειες των “ξένων” και “διαφορετικών” στο μάθημα των Θρησκευτικών»
Με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις στο μάθημα των Θρησκευτικών, θα γίνει αναφορά στον τρόπο με τον οποίο οι αντιπαραθέσεις σχετικά με τη φυσιογνωμία του μαθήματος αναδεικνύουν το θεμελιώδες ζήτημα της αναγνώρισης της πολιτισμικής ιδιαιτερότητας όλων των ομάδων −θρησκευτικών κοινοτήτων, φεμινιστικών και ΛΟΑΤΚΙ+ οργανώσεων, πολιτικών και πολιτισμικών μειονοτήτων κτλ.− που συνυπάρχουν στους κόλπους της ίδιας κρατικής κοινότητας.
Πέτρος Δαμιανός: «Η εκπαίδευση νεαρών κρατουμένων, ημεδαπών και αλλοδαπών. Το ίδιο ανοίκειοι και οι δύο»
● Παρουσίαση των εκπαιδευτικών δομών που λειτουργούν στο Ειδικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Νέων Αυλώνα (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, Δ.ΙΕΚ), μέσα από τη δουλειά των μαθητών-κρατουμένων. Με αναπάντητο το ερώτημα: Θα έπρεπε η ομολογουμένως εκπληκτική δουλειά των μαθητών μας να φανεί μετά τον εγκλεισμό τους, ή να τους έχει δοθεί η ευκαιρία από πριν; ● Η εκπαίδευση στη φυλακή στην Ελλάδα.
Μαρίζα Ντεκάστρο: «Μια καινοτόμα εκπαιδευτική παρέμβαση στη Θράκη»
Η ανακοίνωση αφορά την εκπαιδευτική ιδιαιτερότητα των μειονοτικών σχολείων της Θράκης, στα οποία εντάσσονται οι μαθητές της μουσουλμανικής μειονότητας που η μητρική τους γλώσσα δεν είναι η ελληνική. Θα παρουσιαστούν οι διδακτικές αρχές και το διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό υλικό του ελληνόγλωσσου προγράμματος, το οποίο καλύπτει τους βασικούς γνωστικούς τομείς του δημοτικού σχολείου και καλλιεργεί την ελληνομάθεια, απαραίτητες προϋποθέσεις για τη συνέχιση των σπουδών των παιδιών της μειονότητας στο γυμνάσιο.
Η Κατιάννα Μίχα είναι Ιστορικός και εκπαιδευτικός, πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ καθώς και του Ινστιτούτου Ιστορίας του Πανεπιστημίου Paris IV της Σορβόννης. Στο ίδιο Πανεπιστήμιο συνέχισε και τις μεταπτυχιακές της σπουδές, με ευρύτερο αντικείμενο την ιστορία των διεθνών σχέσεων. Το 1986 στράφηκε στην εκπαίδευση, διδάσκοντας κυρίως στο Λύκειο, στο τμήμα GCE και στο τμήμα ΙΒ της Σχολής Μωραΐτη. Από το 1999, ως μέλος της διεύθυνσης της Σχολής Μωραΐτη, ασχολήθηκε με έργο διοικητικό και παιδαγωγικό. Το ενδιαφέρον της εντοπίστηκε, ως επί το πλείστον, σε θέματα διδακτικής, στην εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, πιλοτικών μαθημάτων και εκπαιδευτικού υλικού.
Γεννήθηκε στην Αθήνα και εργάζεται ως υποδιευθύντρια στη Σχολή Μωραΐτη. Σπούδασε θεολογία, φιλοσοφία και ιστορία της επιστήμης στο ΕΚΠΑ και εξειδικεύτηκε στην αναλυτική φιλοσοφία στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Παν/μίου του Sheffield. Δίδαξε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε βρετανικά σχολεία. Έχει εργαστεί στη διεύθυνση εκπαίδευσης και στο τμήμα επαγγελματικού προσανατολισμού της ΔΕΗ, και στο γραφείο τύπου του υπουργείου Ανάπτυξης. Έχει δημοσιεύσεις στον χώρο της φιλοσοφίας της θρησκείας και της φιλοσοφίας της εκπαίδευσης στα αγγλικά και τα ελληνικά. Τελευταία της δημοσίευση είναι: «Philosophy Matters for Children, Children Matter for Philosophy», στο Philosophy by Women, Routledge, 2021.
Διδακτόρισσα του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ, εργάζεται ως καθηγήτρια θεολόγος στη Σχολή Μωραΐτη και ιδιωτικά ως πιστοποιημένη ψυχοθεραπεύτρια σε Βρετανικό Σύλλογο, με μεταπτυχιακές σπουδές στη συνθετική ψυχοθεραπεία. Έχει σπουδάσει θεολογία στην Ελλάδα και με υποτροφία του ΙΚΥ φιλοσοφία θρησκείας και κριτικές θεωρίες στην Αγγλία. Έχει διδάξει στo Πανεπιστήμιo του Μάντσεστερ, στο ΕΑΠ κ.α. Ασχολείται ερευνητικά με τη σχέση πολιτισμού και θεολογίας, με ζητήματα πολιτικής και θρησκείας κ.ά. Τελευταίο βιβλίο: Έστω μια λέξη. Για τη σχέση λογοτεχνίας και θεολογίας και το μυστήριο της ανάγνωσης, Αρμός, 2021.
Διευθυντής των εκπαιδευτικών δομών του Ειδικού Σωφρονιστικού Καταστήματος Νέων Αυλώνα (Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου, Δ.ΙΕΚ). Μέλος του ΔΣ του Ιδρύματος Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΙΜΔΑ). Πρόεδρος του Ελληνικού Παραρτήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Εκπαίδευση στις Φυλακές (EPEA – Hellas). Υπήρξε: Μέλος του ΔΣ του ΚΕΘΕΑ. Μέλος του ΔΣ της ΕΠΑΝΟΔΟΥ. Μέλος του ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Εκπαίδευση στις Φυλακές (EPEA) με ευθύνη τη Νότια Ευρώπη.
Η Μαρίζα Ντεκάστρο γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα. Από το 1973 μέχρι το 1982 έζησε στο Παρίσι όπου σπούδασε στη Σορβόννη παιδαγωγικά και λογοτεχνία για παιδιά και νέους. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα άρχισε να διδάσκει ιστορία και λογοτεχνία από μια άλλη, ιδιαίτερη σκοπιά σε παιδιά του δημοτικού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η Μαρίζα Ντεκάστρο γράφει βιβλία για παιδιά, πάνω σε θέματα ιστορίας και τέχνης, καθώς και πολλά άρθρα και μεταφράζει λογοτεχνία για νέους και ενηλίκους. Από το 1998 ασχολείται με την κριτική παιδικού και νεανικού βιβλίου. Έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου στο πρόγραμμα της Φιλαναγνωσίας και έχει επισκεφθεί πολλά σχολεία σε όλη την Ελλάδα.
Διακρίσεις:
Κρατικό Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων (2006, 2018, 2019)
Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων της ΙΒΒΥ - Ελληνικό Τμήμα (2012, 2016, 2021)
Βραβείο Μετάφρασης Νεανικού Βιβλίου της Ελληνικής Εταιρείας Μεταφραστών Λογοτεχνίας (2014)
Βιβλία της έχουν αναγραφεί στον κατάλογο White Ravens (2017, 2018) της Διεθνούς Νεανικής Βιβλιοθήκης του Μονάχου.