Λύκος Ανδρέας
Παπανικολάου Σταυρούλα
Συριόπουλος Σωτήρης
Τσιτσώνης Στάμος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
16/10/2021
Διάρκεια
00:52:55
Εκδήλωση
Ελλάδα 2021: Μαθηματικά γιατί; Προτάσεις, ιδέες και ερωτήματα για τη μαθηματική εκπαίδευση στην Ελλάδα
Χώρος
Διαδικτυακή ημερίδα
Διοργάνωση
Ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ
Κατηγορία
Μαθηματικά, Εκπαίδευση
Ετικέτες
μαθηματικά, μαθηματική εκπαίδευση, εκπαίδευση, Ελλάδα, Γυμνάσιο, λύκειο, σχολείο, πανελλήνιες, μαθηματική γνώση, φράκταλ, ακτογραμμή, διασκέδαση, Escape Room, Άλγεβρα, απειροστικός λογισμός, Isaac Newton, Gottfried Wilhelm Leibniz
H ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ διοργάνωσε το Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2021 τη διαδικτυακή ημερίδα “Ελλάδα 2021: Μαθηματικά γιατί; Προτάσεις, ιδέες και ερωτήματα για τη μαθηματική εκπαίδευση στην Ελλάδα”.
Η διδασκαλία των μαθηματικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης συνοδεύεται συχνά από παρεξηγήσεις και προβλήματα που σχετίζονται κυρίως με τη δυσκολία μετάδοσης της μαθηματικής γνώσης. Υπάρχουν όμως εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας των μαθηματικών; Υπάρχουν τρόποι που μπορούν να διεγείρουν τη φαντασία και το ενδιαφέρον των μαθητών; Είναι εφικτό να μετατρέψει κάποιος τα μαθηματικά της σχολικής τάξης σε συναρπαστική περιπέτεια; Να ενεργοποιήσει τους κρυφούς και φανερούς δεσμούς τους με τη λογοτεχνία, την τέχνη, την καθημερινότητα και την ψηφιακή πραγματικότητα;
Δώδεκα εκπαιδευτικοί, μέλη της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, με πολυετή διδακτική παρουσία, στην οποία έχουν αξιοποιήσει αφηγηματικούς κώδικες και ευφάνταστες μεθόδους διδασκαλίας, επιχειρούν να δείξουν πως η μαθηματική γλώσσα δεν είναι πάντα εσωστρεφής και κλειστή. Και ότι τα μαθηματικά δεν απευθύνονται μόνο σε μυημένους.
2η Συνεδρία | Λύκειο: Σχολείο ή μαραθώνιος για τις πανελλήνιες;
Ανδρέας Λύκος
Δίκτυο μικρών ερευνητών: μετρώ την πολυπλοκότητα της ακτογραμμής του τόπου μου
Στη διδακτική μας πρόταση γίνεται προσπάθεια να έρθουν οι μαθητές της Β’ Λυκείου σε επαφή με την έννοια των αυτοόμοιων σχημάτων (φράκταλ), συνδυάζοντας ενότητες των μαθηματικών που διδάσκονται στη σχολική τάξη, όπως είναι η γεωμετρική πρόοδος, η εξίσωση ευθείας και οι λογάριθμοι. Κεντρικός στόχος της διδακτικής παρέμβασης είναι να αντιληφθούν οι μαθητές ότι οι θεωρητικές μαθηματικές γνώσεις που αποκτούν έχουν ευρεία εφαρμογή σε πρακτικά προβλήματα. Χρησιμοποιώντας το μαθηματικό λογισμικό Geogebra, και ειδικά σχεδιασμένα φύλλα εργασίας θα γνωρίσουν ένα από τα πλέον γνωστά φράκταλ, τη χιονονιφάδα του Κοχ, ενώ στη συνέχεια θα μετρήσουν την πολυπλοκότητα μιας ακτογραμμής.
Σταυρούλα Παπανικολάου
Μαθηματικά και Διασκέδαση
Μαθηματικά – Περνώ καλά ! Σπανίως αυτές οι λέξεις συνδέονται σε μια πρόταση που θα διατύπωνε ένας μαθητής. Τρία χρόνια πριν, με την ανακήρυξη του έτους μαθηματικών, δόθηκε η αφορμή στο σχολείο μας να αποδείξουμε ότι δεν είναι και τόσο ανέφικτο. Ορίσαμε μία ημέρα με μαθηματικές δραστηριότητες. Μία από αυτές ήταν η δημιουργία ενός Escape Room. Ένα μυστήριο ζητούσε λύση και απαιτούσε σκέψη, χρήση των μαθηματικών, και όχι μόνο. «Λύνω γρίφους, ανασύρω γνώσεις και έρχομαι σε επαφή με νέους κλάδους των μαθηματικών με την ομάδα μου ξεδιπλώνοντας τα γεγονότα». Η πρόκληση και ο ανταγωνισμός λειτούργησε τόσο καλά! Μήπως να το ξανακάνουμε;
Σωτήρης Συριόπουλος
«Βιέτ, ο άνθρωπος των γραμμάτων και οι μαθηματικοί τύποι του»
Η αναφορά στον Vieta και στους τύπους του στο σχολικό βιβλίο της Άλγεβρας της Α’ Λυκείου, μπορεί μας να μας δώσει την ευκαιρία να μιλήσουμε στους μαθητές μας για το έργο του και τη συμβολή του στην ανάπτυξη της σύγχρονης Άλγεβρας. Επίσης, μέσα από ένα φύλλο εργασίας, το οποίο θα παρουσιαστεί στην παρούσα ομιλία, οι μαθητές θα μπορούσαν, δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά, να κατανοήσουν βαθύτερα τους συγκεκριμένους τύπους και κάποιες προεκτάσεις τους. Όλα τα παραπάνω, θα μπορούσαν επίσης να «βελτιώσουν» τις γνώσεις, τη στάση και τις πεποιθήσεις των μαθητών για την Άλγεβρα, καθώς και να επιδράσουν θετικά στο «κλίμα» της τάξης.
Στάμος Τσιτσώνης
Από το άπειρο στο απειροστό
Μικρές αναφορές στη διαμάχη των Leibniz και Newton για την προτεραιότητα της υπόθεσης του Απειροστικού Λογισμού. Πώς διαχειριζόμαστε σήμερα στο Λύκειο το «απείρως μικρό;» Ποιος είναι ο ρόλος της διαίσθησης στην ερμηνεία του απειροστού; Χρειάζεται να γνωρίζουμε τι είναι το περίφημο ε (που συνήθως παραλείπεται στη διδασκαλία της σύγκλισης ως μη αναγκαίο) ή πρέπει να αρκεστούμε στις ιδιότητες του ορίου που τελικώς «αυτό είναι που μας χρειάζεται για τις ασκήσεις;»
Ο Ανδρέας Λύκος γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1975. Σπούδασε Μαθηματικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Στατιστική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Katholieke Universiteit di Leuven του Βελγίου. Από το 2004 εργάζεται στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Κάθε χρόνο συμμετέχει ως συντονιστής καθηγητής σε πολιτιστικά προγράμματα που έχουν ως κύριο αντικείμενο τη συνάφεια των μαθηματικών με τις τέχνες και την ιστορία τους. Σχετικές του εργασίες έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και ημερίδες. Έχει συγγράψει τα μαθηματικά μυθιστορήματα Αναμνήσεις συμμετρίας και Το πιστόλι του Νεύτωνα.
Η Σταυρούλα Παπανικολάου είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MSc) στην «Ιστορία και Φιλοσοφία των Επιστημών και της Τεχνολογίας» ενός διαπανεπιστημιακού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και της ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ. Διδάσκει μαθηματικά από το 1985 σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και από το 1998 στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα τελευταία χρόνια στο 9ο ΓΕΛ Αμαρουσίου. Συμμετέχει στις δραστηριότητες της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ που δραστηριοποιείται για τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και στον πολιτισμό, από την αρχή σχεδόν της δημιουργίας της. Από το 2005 συντονίζει μαθητικές λέσχες ανάγνωσης, αλλά και λέσχες ενηλίκων.
Ο Σωτήρης Συριόπουλος είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών Α.Π.Θ. και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MSc) στη «Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών» (Μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, 2011) και Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MA) με θέμα τη διδασκαλία των Μαθηματικών με τη βοήθεια των πολυμέσων (Middlesex University, 2003). Εργάζεται από το 2004 στη μέση εκπαίδευση. Είναι Μαθηματικός στο 2ο ΓΕΛ Βριλησσίων. Τη σχολική χρονιά 2010 – 2011 δούλεψε ως αποσπασμένος στο Κέντρο Εκπαιδευτικών Ερευνών (πρόγραμμα PISA του ΟΟΣΑ). Από το 2006 μέχρι και σήμερα είναι ενεργό μέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ συμμετέχοντας (ως ομιλητής ή συντονιστής) σε πολλές εκδηλώσεις της που σκοπό είχαν τη διάδοση της ιδέας της δημιουργίας σχολικών Λεσχών Ανάγνωσης μαθηματικής Λογοτεχνίας. Επίσης, έχει συντονίσει, στα σχολεία που δούλεψε αυτά τα χρόνια, σχολικές Λέσχες Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας.
Ο Στάμος Τσιτσώνης σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, όπου και ζει. Εργάστηκε για πολλά χρόνια στη Σχολή Μωραΐτη και στο Κολλέγιο Αθηνών. Έχει οργανώσει λέσχες ανάγνωσης ενηλίκων και νέων σε όλη την Ελλάδα, ενώ έχει γράψει και μεταφράσει Πανεπιστημιακά βιβλία μαθηματικών και βιβλία που γεφυρώνουν τη λογοτεχνία με τα μαθηματικά, συμμετέχοντας στην ανάπτυξη του δικτύου της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ. Άρθρα και ομιλίες του έχουν δημοσιευτεί στο site Bodossaki Lectures on Demand όπως και στον έντυπο ή ηλεκτρονικό τύπο.
Είναι συγγραφέας των βιβλίων: Χωρίς Απόδειξη (Κριτική 2015), Πετεινός Νοτίων Προαστίων (Κριτική 2016), Μια Διαφορετική Μέρα (Κριτική 2018), Απειροστικός λογισμός (Πανεπιστημιακό Συλλογικό έργο) (Κριτική 2018), Μπράντι με Πάγο (Κριτική 2019), Οι Συνωμότες του Παραλιακού Πάρκου (Έναστρον 2021).
Έχει μεταφράσει τα βιβλία: Το Παιχνίδι της Μίμησης – Graphic Novel, Jim Ottaviani (Κριτική 2017), Επιστολές σε μια νεαρή μαθηματικό, Ian Stewart (Τραυλός 2008), Ο πρίγκιπας των μαθηματικών, M. B. Tent (Τραυλός 2006) e: Η ιστορία ενός αριθμού, Eli Maor (Κάτοπτρo 2005), Ο Σατανάς, ο Cantor και το Άπειρο, Raymond Smullyan (Κάτοπτρο 2003),Ο άνθρωπος που μετρούσε, Malba Tahan (Κάτοπτρο 2002).