Νικολακοπούλου Λίνα
Κοκκώνης Γιώργος
Θανόπουλος Γιώργος
Χαρκιολάκης Αλέξανδρος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
05/02/2025
Διάρκεια
01:35:53
Εκδήλωση
Παρουσίαση βιβλίου: Μάρκος ο Συριανός Μάρκου Βαμβακάρη, Άπαντα
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
Μάρκος Βαμβακάρης, τραγούδια, δισκογραφία, ρεμπέτικο τραγούδι
Μια πολύπλευρη προσέγγιση της μοναδικής μουσικής παρακαταθήκης του μεγάλου Μάρκου Βαμβακάρη είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει το κοινό την Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου στην Αίθουσα Γιάννης Μαρίνος του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής, σε μια παρουσίαση του βιβλίου «Ο Μάρκος ο Συριανός», με τη συμμετοχή ειδικών ομιλητών και ζωντανή μουσική από μια 9μελή ρεμπέτικη ορχήστρα.
Το βιβλίο «Μάρκος ο Συριανός» των Γιώργου Θανόπουλου και Διονύση Μανιάτη, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Music Corner, είναι ένα «βιβλίο-εγκυκλοπαίδεια» για τη ζωή και τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη, στις 78, 45 και 33 στροφές. Περιλαμβάνει επίσης τα τραγούδια που τραγούδαγε ο Βαμβακάρης στα κέντρα την περίοδο της κατοχής, αλλά ουδέποτε βγήκαν σε δίσκο.
Είναι γνωστό ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης επέλεξε να κυκλοφορήσει αρκετά από τα τραγούδια του σε ονόματα τρίτων, για λόγους που αναλύονται διεξοδικά στο βιβλίο. Γνωστά τραγούδια του, όπως τα «Ρίξε τσιγγάνα τα χαρτιά», «Ο κουμπάρος ο ψαράς», «Μπουζούκι μου διπλόχορδο», «Είσαι αφράτη σαν φρατζόλα», «Το πορτοφόλι», ακόμα και το κατ’ εξοχήν αυτοβιογραφικό «Ο Μάρκος ο πολυτεχνίτης», αναγράφουν στην ετικέτα άλλο όνομα, και όχι αυτό του Μάρκου Βαμβακάρη! Το γεγονός αυτό καθιστά ιδιαίτερα δύσκολο αφενός τον εντοπισμό αυτών τους και αφετέρου την τεκμηρίωση της πατρότητάς τους.
Στο εγχείρημα της δημιουργίας μιας ολοκληρωμένης δισκογραφίας του Μάρκου Βαμβακάρη, η συμβολή του γιου του, Στέλιου Βαμβακάρη, υπήρξε καταλυτική: συνέβαλε με πρωτότυπο υλικό από το αρχείο της οικογένειας, τόσο με την ιδιότητα του μουσικού που γνωρίζει το έργο του Μάρκου σε βάθος, όσο και -κυρίως- μέσα από πληροφορίες που του είχε μεταφέρει ο ίδιος ο πατέρας του.
Το βιβλίο περιλαμβάνει επίσης μια καινοτομία: με την αξιοποίηση της τεχνολογίας QR Code μετατρέπεται σε «διαδραστικό» και κάνει εφικτή την παρακολούθηση σχετικών βίντεο του Μάρκου Βαμβακάρη.
Ομιλίες:
Λίνα Νικολακοπούλου, ποιήτρια και στιχουργός
Γιώργος Κοκκώνης, μουσικολόγος, αν. καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Γιώργος Θανόπουλος: συγγραφέας του βιβλίου «Μάρκος ο Συριανός»
Συντονισμός:
Αλέξανδρος Χαρκιολάκης, Διευθυντής του Συλλόγου «Οι Φίλοι τη Μουσικής»
Στο μουσικό μέρος συμμετέχουν:
Μιχάλης Δήμας, Αντώνης Αινίτης, Γιώργος Κουτουλάκης, Αλέξανδρος Κεντρής, Τηλέμαχος Αθανασιάδης: Μπουζούκι, Τραγούδι
Δημήτρης Κουκουλιτάκης: Κιθάρα, Τραγούδι
Θοδωρής Κουέλης: Κόντρα μπάσο
Αλέξανδρος Καμπουράκης: Ακορντεόν
Εβελίνα Αγγέλου: Τραγούδι
Ηχοληψία: Νίκος Ασημακης
Μίξη: Θεόδωρος Κουέλης
Music Art lab studios
Η Λίνα Νικολακοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα κινηματογραφίας στην Σχολή Σταυράκου καθώς και σκηνοθεσίας Θεάτρου στη Σχολή Πέλου Κατσέλη. Σπούδασε κλασική κιθάρα στο Εθνικό και Ελληνικό Ωδείο Αθηνών.
Στα τέλη της δεκαετίας τoυ '70 γvώρισε τον Σταμάτη Κραoυvάκη. Συμφoιτητές τότε και oι δύo στηv Πάvτειo, συvαvτήθηκαv στις πολιτιστικές εκδηλώσεις της σχoλής και η κoιvή τoυς αγάπη για τη μoυσική δημιoύργησε τo πρώτo τoυς τραγoύδι που αποτέλεσε την αρχή μιας μακρόχρονης και γόνιμης συνεργασίας η οποία καθιέρωσε πολύ γρήγορα τη Λίvα Νικoλακoπoύλoυ σαν εμπνευσμένη στιχουργό με ιδιαίτερο προσωπικό ύφος και σημαντική συμβολή στην ανανέωση της θεματολογίας και της αισθητικής του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού.
Η Λίνα Νικολακοπούλου συνεργάστηκε επίσης από τη δεκαετία του ’80 και μέχρι σήμερα, εκτός από τον Σταμάτη Κραουνάκη, και με πολλούς ακόμα σημαντικούς συνθέτες όπως o Γιάvvης Σπαvός, o Γιώργoς Χατζηvάσιoς, o Θάvoς Μικρoύτσικoς κ.ά., δημιουργώντας πολλά τραγούδια - σταθμούς που τα τραγούδησαν οι πιο σημαντικοί έλληνες ερμηνευτές.
Πέρα από την ενασχόληση της με το τραγούδια, η Λίνα Νικολακοπούλου ασχολήθηκε με το θέατρο, σαν συγγραφέας κειμένων επιθεώρησης, σε συνεργασία με τον Σταμάτη Φασουλή και την Δήμητρα Παπαδοπούλου και έγραψε χορικά για τις κωμωδίες του Αριστοφάνη «Λυσιστράτη» σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά, «Πλούτο» σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή καθώς και για την παράσταση του Κ.Θ.Β.Ε. «Τρωάδες» σε σκηνοθεσία Ανδρέα Βουτσινά.
Ο Αλέξανδρος Χαρκιολάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Σπούδασε στο Πρότυπο Πειραματικό Ωδείο και στο Ελληνικό Ωδείο, απ' όπου αποφοίτησε µε πτυχία Ωδικής, Αρμονίας και Αντίστιξης. Κατόπιν, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Sheffίeld απ' όπου αποφοίτησε µε Bachelor in Music και Master in Music στη μουσικολογία και τη διεύθυνση ορχήστρας. Ολοκληρώνει τη διδακτορική του διατριβή πάνω στον Αλέκο Ξένο στο Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Διετέλεσε αρχιμουσικός της University of Sheffίeld Students Symhphony Οrchestra και βοηθός αρχιμουσικού στην Sheffιeld Youth Orchestra ενώ έχει διευθύνει όλα τα ορχηστρικά σύνολα του Πανεπιστημίου του Sheffίeld, την Ορχήστρα Δωματίου του Δημοτικού Ωδείου Πατρών και το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής.
Έχει παρουσιάσει εργασίες του σε διάφορα συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Επιμελήθηκε μαζί µε το Νίκο Μαλιάρα την έκδοση του συλλογικού τόμου "Μανώλης Καλομοίρης - 50 χρόνια μετά" (Αφιέρωμα στη συµπλήρωση μισού αιώνα από το θάνατο του συνθέτη η οποία κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Fagotto), ενώ ήταν ο επιμελητής της έκδοσης "Η αυτοβιογραφία και το αρχείο του Αλέκου Ξένου" για τις εκδόσεις του Μουσείου Μπενάκη. Επίσης, επιμελήθηκε σε συνεργασία με τον Χάρη Λαβράνο το βιβλίο "Πηγές μουσικής πληροφόρησης και πληροφοριακή παιδεία" για τις εκδόσεις Fagotto. Είναι Διευθυντής της σειράς «Βιογραφίες Ελλήνων Συνθετών» από τον ίδιο εκδοτικό οίκο. Το βιβλίο που συνέγραψε με την Αύρα Ξεπαπαδάκου με τίτλο "Interspersed with musical entertainment: Music in Greek salons of the 19th century" εκδόθηκε από το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής το Νοέμβριο του 2017.
Έχει εργαστεί στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» ως μουσικολόγος και υπεύθυνος εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ενώ από τον Ιανουάριο του 2013, ανέλαβε τη διεύθυνση της Μουσικής Βιβλιοθήκης "Erol Üçer", καθώς και τη θέση του λέκτορα ιστορικής μουσικολογίας στο ερευνητικό κέντρο για τη μουσική ΜΙΑΜ στο Istanbul Technical University. Από τον Μάιο 2017 είναι διευθυντής του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής. Είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Παραρτήματος της IAML.