Φιτσιώρης Γιώργος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
23/10/2013
Διάρκεια
91:26
Εκδήλωση
Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας - 1ος Κύκλος 2013-2014 "Μαθαίνοντας να ακούμε μουσική"
Χώρος
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»
Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
αναγεννησιακή μουσική, μουσική μπαρόκ, κλασική μουσική, ρομαντική μουσική
Το Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», με το φετινό του κύκλο ομιλιών που έχει τίτλο «Μαθαίνοντας να ακούμε μουσική», απευθύνεται στο ευρύ κοινό που αγαπάει την έντεχνη μουσική και θα ήθελε να αποκτήσει κάποιες ειδικότερες γνώσεις ώστε να την κατανοήσει και να την εκτιμήσει σε βάθος, αλλά και μουσικούς, σε φοιτητές ή και σε επαγγελματίες από άλλους χώρους του πολιτισμού. Τα ειδικά σεμινάρια του κύκλου, παρουσιάζουν καθηγητές Πανεπιστημιακών Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και ειδικοί επιστήμονες. Ο θεσμός, που διανύει ήδη τον τρίτο χρόνο λειτουργίας του, εντάσσεται στις εκπαιδευτικές δράσεις του Συλλόγου "Οι Φίλοι της Μουσικής".
Το δεύτερο μουσικό εργαστήριο του φετινού κύκλου, με ομιλητή τον Αναπληρωτή καθηγητή της Θεωρίας της Ευρωπαϊκής Μουσικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργο Φιτσιώρη, έχει τον τίτλο «Στοιχεία Μορφολογίας». Οι βασικές του ενότητες είναι:
• Αναγεννησιακές μέθοδοι σύνθεσης. Αναφορά σε κοσμικά πολυφωνικά έργα και στο αναγεννησιακό μοτέτο. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων.
• Είδη διασκέδασης της περιόδου του Μπαρόκ. Χοροί. Σουίτα, Παρτίτα. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων.
• Βασικά δομικά στοιχεία των έργων της κλασικής και ρομαντικής περιόδου: μοτίβο, φράση, θέμα, χαρακτηριστικά είδη θεμάτων, γενική συζήτηση και περιγραφή των πτωτικών διαδικασιών. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων.
• Γενικές μορφολογικές κατηγορίες: τριμερής μορφή, διμερής μορφή, “στρογγυλεμένη” διμερής μορφή. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών
παραδειγμάτων.
• Οι πλέον χαρακτηριστικές μορφές της κλασικο-ρομαντικής περιόδου: μορφή σονάτας, μορφή ροντό, σονάτα-ροντό, μορφή μενουέτου, μορφή με παραλλαγές. Ακρόαση, εξέταση-συζήτηση χαρακτηριστικών παραδειγμάτων.
Σημείωση: Αν θέλετε να μεγεθύνετε την παρτιτούρα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εντολή "Δείτε μόνο τις διαφάνειες".
Αν θέλετε να κατεβάσετε το εποπτικό υλικό του σεμιναρίου, πρέπει να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω link:
http://www.mmb.org.gr/files/2013/dialeksi_01.pdf
Ο Γιώργος Φιτσιώρης είναι διδάκτωρ μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος Master of Arts στη θεωρία της μουσικής από το Washington University in St. Louis και έχει Δίπλωμα αρχιτέκτονος - μηχανικού από το Ε.Μ.Π. Είναι Αναπληρωτής καθηγητής της Θεωρίας της Ευρωπαϊκής Μουσικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου και
διδάσκει τα μαθήματα «Θεωρία και Πράξη της Τονικής Μουσικής», «Θεωρία και Πράξη της Αναγεννησιακής Μουσικής», «Μέθοδοι Ερμηνείας Μουσικών Έργων», και διευθύνει σεμινάρια θεωρητικής, αναλυτικής και ιστορικής κατεύθυνσης.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν Σενκεριανή θεωρία και ανάλυση, Αναγεννησιακή θεωρία της μουσικής όπως επίσης και φαινομενολογικές, σημειολογικές και, κυρίως, αφηγηματικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις. Είναι μέλος της Επιστημονικής - Συμβουλευτικής επιτροπής και της Γραμματείας Σύνταξης του επιστημονικού περιοδικού Μουσικολογία. Πολλά κείμενά του περιλαμβάνονται σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Έχουν, επίσης, εκδοθεί δύο βιβλία του: Εισαγωγή στη Θεωρία και Ανάλυση της Τονικής Μουσικής, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα
2004, και Τα Χορικά του Μπαχ, Ενταγμένα σε μία Ευρύτερη Ιστορική Περίοδο Συνθετικών και Θεωρητικών Αναζητήσεων (15ος-18ος αιώνας), Panas Music (Παπαγρηγορίου-Νάκας), Αθήνα 2010